Gunhild (15) holder nyttårstale før Kongen og statsministeren

Før nyttårstalen til Kongen og statsministeren skal 15 år gamle Gunhild fra Trondheim selv tale på TV. Hun ble plukket ut blant mange ivrige barn som sendte inn taler om ting de brenner for.

I månedsskiftet oktober/november ble barn over hele landet oppfordret til å sende inn egne innspilte taler, som en komité nedsatt av UNICEF, gikk gjennom.

– Vi har sett et skifte de siste årene der flere barn tør å snakke høyt og be voksne lytte. Derfor er det så fint at vi får være med å løfte opp barn og deres stemmer som minst like viktige, når hele landet samler seg foran TV-skjermen, sier generalsekretær Camilla Viken i UNICEF Norge.

Gunhilds tale ble plukket ut av en komité bestående av 12 medlemmer, med UNICEF-ambassadør Penelope Lea som komitéleder. Deretter ble talen spilt inn i Rikssalen på Eidsvoll i begynnelsen av desember. Den vises på TV 2 på nyttårsaften kl. 19, like før H.M Kongens tale, og 1. januar kl. 19 rett før statsminister Erna Solbergs tale.

Komiteen besto av både kjente og ukjente, og unge som eldre. Der var tidligere programleder Markus Bailey, programleder og idrettskjendis Marco Elsafadi, idrettsstjerna Birgit Skarstein, sosiale medier-kjendis Karokul, YouTuber’ne Daniel og Simen, Sabina fra TikTok, samt 12 år gamle Luara, 15 år gamle Nils, kjendislærer Håvard Tjora, retoriker Andreas Birger Johansen og direktør i UNICEF Norge, Kristin Oudmayer.

–  En ivrig komité satt en hel kveld og diskuterte før de til slutt landet på Gunhild. Jeg håper så mange som mulig får med seg denne sterke og tankevekkende talen, som gir et godt bilde av hvordan mange unge opplever utfordringene både de og vi som voksne står overfor i vår tid, sier Viken.

Ideen til satsingen kommer fra medie- og produksjonsselskapet Nordic Screens. Primus motor er Stian Barsnes-Simonsen, kjent som programleder på NRK og TV 2.

Alle talene som ble sendt inn, blir også brukt i utvikling og utforming av et nytt digitalt læreverktøy som lanseres i løpet av 2020.

Følg saker fra UNICEF Norge

Siste saker fra UNICEF Norge

Koronakrisen gjør sommerferien verre for mange familier4.6.2020 06:00:00 CESTPressemelding

I en fersk undersøkelse gjort for UNICEF Norge blant norske barnefamilier, svarer én av fire at de føler den pågående koronasituasjonen vil påvirke deres evne til å gi barna den sommerferien de fortjener. Dette tilsvarer i overkant av 158.000 barnefamilier. I gruppen med lavest husstandsinntekt (samlet årsinntekt under 300.000 kroner), svarer hele 49 prosent at koronasituasjonen påvirker evnen til å gi barna sommerferien de fortjener.