Gullvaffel fra Drammen invitert av Kronprinsparet

Odd Arild Amundsen fra Drammens Ballklubb ble plukket ut av Kronprinsparet til Gjestebud på Skaugum. Rekordlang liste når Frivillighetens år skal markeres. Idrettens mann én av 500 som nådde opp.

Odd Arild Amundsen er en av 60 gjester som ble spesielt plukket ut til Gjestebud på Skaugum 16.11.2022. De frivillige er plukket ut fra listen over nominerte kandidater til årets Frivillighetspris, som Frivillighet Norge og Kulturdepartementet deler ut hvert år.

Kronprins Haakon er årets høye beskytter.

– Det er et rekordantall med nomineringer, over 500, og vi har 100 på shortlist. Blant de har nå Slottet plukket ut 60 og invitert de til Gjestebud på Skaugum, sier prosjektleder for Frivillighetens år 2022, Birgitte Brekke.

Rørende film i forbindelse med Gullvaffel-podden

Det var i Gullvaffel-poddens episode i mai med Mina Gerhardsen som Odd Arild fikk sin Gullvaffel-pris. Selve overraskelsen kom på direkten under konferansen "I samme båt" med idrettslag og idrettsråd fra hele Viken til stede.

Hvis du vil se dette innholdet fra embed.podcasts.apple.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Turte å tenke nytt

Klubbhuset til Drammens Ballklubb er naboen til Øren skole. Dette har Drammens Ballklubb utnyttet til det fulle.

– Odd Arild er ildsjelen som turte å tenke nytt, noe som har påvirket hele lokalsamfunnet fra barn til voksen. Han tenker på alt fra barnehageprosjekter til Fysak i skolen, skole og mat etter skoletid. Han har startet tilbud for de eldre, et 60+ tilbud, så hele samfunnet nyter godt av det han har inspirert og bidratt til gjennom idrettslaget, forteller Even Thiseth, aktivitetsleder i DBK.

Odd Arild Amundsen har vært i idretten i over seksti år, og som idrettsmann tilbrakte han sine ungdomsår i Bragerøen. Han spilte også fotball i Strømsgodset fra 1968. Han var med på klubbens storhetstid med tre norgesmesterskap og ett seriegull i 1970.

De 15 siste årene har han vært mest opptatt av at alle barn og unge på Øren skal oppleve mestring, sosial tilhørighet til skolen og idrettslaget og ikke minst få en aktiv identitet som varer livet ut.

Om Frivillighetens år:

Frivillighet Norge har fått i oppdrag av regjeringen å planlegge og gjennomføre det nasjonale markeringsåret. Det er tre mål for Frivillighetens år: økt deltakelse i frivillig sektor, økt tilgjengelighet og økt synlighet for frivillig sektors betydning i samfunnet.

Spørsmål om Frivillighetens år: Birgitte Brekke 9064 0993

Spørsmål om Gullvaffel-prisen: Knut Harald Sommerfeldt: 9064 9907

Se den rørende filmen fra hyllesten og overrekkelsen.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Film fra overrekkelsen