Gullballen til Graham Hansen og Haaland

- De har i lange perioder av året prestert i verdensklasse, sier juryen om duoen som for andre året på rad blir tildelt den gjeve prisen.

Gullballen deles ut av Norges Fotballforbund hvert år, der årets beste kvinnelige og mannlige fotballspiller mottar prisen.

I år som i fjor gikk de to prisene til Caroline Graham Hansen og Erling Braut Haaland.

Begge hadde en drømmesesong i 2021. Haaland scoret totalt 49 mål for klubb- og landslag, og ble toppscorer i Champions League. I tillegg bidro han sterkt til at Borussia Dortmund gikk til topps i den tyske cupen, der han blant annet scoret to mål i finalen.

Graham Hansen kunne heve Champions League-trofeet i mai, der hun også scoret for Barcelona i 4-0-seieren over Chelsea i finalen. I tillegg ble det serie- og cuptittel og en landslagssesong der hun, som kaptein i flere kamper, bidro sterkt til at Norge tok et langt steg mot VM i 2023.

Takker lagkamerater og trenere

- Dette var veldig, veldig hyggelig. Det betyr at man har gjort noe bra, og jeg setter veldig pris på det. Det er alltid hyggelig å få bekreftelse på at man har gjort en god jobb. Jeg vil takke alle lagkameratene, trenere og støtteapparat på klubb- og landslag, alle som har bidratt til at jeg kan få lov til å gjøre det jeg er best på, sier Graham Hansen.

- Det er litt ekstra spesielt at man får det av sine egne. Det betyr at folk setter pris på det jeg gjør. Det er gratis motivasjon til å komme i gang videre. Jeg må takke lagkameratene, det er de som spiller ballen til meg, og selvfølgelig trenerne på både klubb- og landslag, sier Haaland.

Klikk her for å lese mer og se videointervju med vinnerne

- Prestert i verdensklasse

- Mange norske fotballspillere presterte på et høyt nivå i 2021. Likevel behøvde juryen svært kort tid på å peke ut hvilke to spillere på henholdsvis kvinne- og herresiden som tronet øverst. Caroline Graham Hansen og Erling Braut Haaland har i lange perioder av året prestert i verdensklasse, både for sine klubber og med flagget på brystet. Braut Haaland kan vise til elleville målpoengtall ved at han scoret 49 mål for klubb- og landslag 2021-sesongen. Graham Hansen kan på sin side skilte med intet mindre enn tre av de gjeveste titlene: Champions League, Primera Division og Copa de la Reia. Begge to har gjennom året demonstrert at norske fotballspillere er å regne med helt øverst i hierarkiet over internasjonale toppspillere, sier juryleder Lise Klaveness.

- På vegne av hele juryen vil jeg gratulere de to soleklare vinnerne og samtidig benytte anledningen til å trekke frem de fire andre nominerte som alle skilte seg ut med klasseprestasjoner i året som gikk, fortsetter hun.

De øvrige nominerte var Frida Maanum, Guro Reiten, Martin Ødegaard og Patrick Berg.

Juryen til Gullballen har bestått av:

Lise Klaveness, NFF (juryleder)
Vidar Sanderud, NFF (jurysekretær)
Hege Jørgensen, Toppfotball Kvinner
Leif Øverland, Norsk Toppfotball