Gull og sølv til Norge i Europamesterskap i Moskva

Det deltok hele 800 utøvere fra 30 nasjoner i Europamesterskapet for tradisjonell kinesisk kampsport (kungfu) i Moskva. For aller første gang fikk Norge er europamester i kadett klassen.
Sebastian Garau sammen med landslagstrener Kim Gibson

Debutanten Sebastian Garau fra Oslo Wushu Team viste i sine to første grener at han hadde nerver av stål ute på matten og klarte å innfri arbeidsoppgavene sine godt. Før hans tredje start i klassen for doble våpen var vi allerede godt fornøyd med hans prestasjoner. Men han overrasket alle, inkludert sine russiske motstandere og tok et utrolig GULL i klassen og ble europamester i klassen doble våpen i kadett klassen.

- Jeg har bare ledd og ikke forstått hva som har skjedd. Først under premieutdelingen dagen etter gikk det mer og mer opp for meg hva jeg hadde gjort. Det var stort å dele øyeblikket med pappa og mine nye venner fra andre land, sier Sebastian.

Selv om han ble overasket er det ingen tilfeldighet for Sebastian bruker all sin tid på wushu sammen med sin far som følger han opp på alle treninger og samlinger. For at faren skal kunne følge opp Sebastian har han selv begynt å trene wushu og er med på alle samlinger og konkurranser. Sebastian har medalje fra Oslo Open, Nordic Open, Latvia Open og har vært på flere treningssamlinger i Kina hvor han har trent med de beste i verden, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund.

Den meritterte Milos Joksimovic også fra Oslo Wuhu Team deltok i tre tøffe senior klasser både med og uten våpen. Der han ikke nådde helt opp i sine beste grener, ble det et svært gledelig sølv i klassen for sverdformer. Poengsummen 8.82 er knallsterk og det er en stor prestasjon å ta medalje i dette feltet. Russland vant klassen foran Milos og en VM-medaljør fra Tyskland. - Det var et veldig overraskende resultat, siden jeg ikke hadde trent denne sverdformen like lenge som de andre grenene jeg deltok i. Jeg er veldig fornøyd med å ha slått noen av verdens beste utøvere i denne klassen, sier Milos Joksimovic

Den regjerende Europamesteren og EM-medaljøren fra indre og moderne grener i fjor, Jonas Loe, gjorde dessverre noen enkle feil i sine fremste grener, noe som gjorde at han ikke nådde helt opp. Men han fikk en flott 4. plass i lagklassen med Sebastian.

Øyvind Garau (Sebastians far) stilte i veteranklassene for de eldre utøverne over 36 år. Han møtte tøff motstand, men kom på 4. plass i klassen for lange våpen. I tilsvarende klasse som hans sønn vant på yngre alderstrinn stilte det bare 3 utøvere for hans del, og dermed ble det en bronsemedalje til "far".  Kadetten Lara Kutluca deltok i en rekke tøffe klasser og kommer hjem med en 8. plass som bestenotering.

Dette har vært en fin læringsprosess inn mot kommende mesterskap. Vårt store mål er EM i 2020. Men vi skal også delta i VM i Shangha i oktover, og dette stevnet har gitt Jonas som er tatt ut mange mentale verktøy å jobbe videre med. Allerede til helgen er det tilbake på jobb når vi har vår andre felles landslagssamling med Sverige, sier sportssjefen som er kjempefornøyd med resultatet og ikke minst i treningsarbeidet som blir lagt ned. For to år siden ble Norge best neste nasjon og i år stilte vi med nytt lag slik at landslagstrener Kim Gibson har gjort en kjempejobb.

Sebastian Garau sammen med landslagstrener Kim Gibson
Milos Joksimovic som vant sølv sammen med Sebastian Garau og sin far  Øyvind Garau som vant i bronse i veteran klassen.
Milos Joksimovic som vant sølv sammen med Sebastian Garau og sin far Øyvind Garau som vant i bronse i veteran klassen.
en stolt pappa