Statens vegvesen

Gryteferdig E6 prosjekt overlevert til Nye Veier AS

Del
Statens vegvesen har overlevert alle planer og dokumenter for det påbegynte utbyggingsprosjektet E6 Sørelva-Borkamo til Nye Veier AS.
Delvis bygd: I 2017 ble store mengder overskuddsstein fra rv. 77 Tjernfjelltunnelen brukt til vegbygging langs  et større parti av ny E6 sør for Storjord. Foto: Statens vegvesen.
Delvis bygd: I 2017 ble store mengder overskuddsstein fra rv. 77 Tjernfjelltunnelen brukt til vegbygging langs et større parti av ny E6 sør for Storjord. Foto: Statens vegvesen.

Den omlag 20 kilometer lange strekningen E6 Sørelva-Borkamo er ferdig planlagt av Statens vegvesen. Ny veg skal gi bedre framkommelighet, større forutsigbarhet og høyere trafikksikkerhet fra Saltfjellets nordlige side og ned til Borkamo i Saltdal kommune. Den vil også gi en sammenhengende 90 sone fra Rognan i Saltdal til Storforshei i Rana kommune. Utbyggingen var delvis startet da det i september 2021 ble besluttet at Nye Veier skulle overta prosjektet.

Penger i bunn

Statens vegvesen anslår at etaten har investert døyt 30 millioner kroner på å klargjøre prosjektet for bygging. Om lag 20 millioner til reguleringsplanlegging og 10 millioner på fysisk arbeid langs vegen. I tillegg er en stor mengde overskuddsstein fra Tjernfjelltunnelen på rv. 77 Storjord-Riksgrensen brukt til å bygge vegfyllinger i et større parti langs ny trasse sør for Storjord.

– I tråd med våre toppmål var dette et miljøvennlig og kostnadseffektivt tiltak vi valgte å gjennomføre som en liten «tjuvstart» mens vi ventet på at Stortinget skulle bevilge penger til å fullføre prosjektet. Det sier områdedirektør for utbygging i Statens vegvesen, Stein Johnny Johansen

Var klar til å bygge

Bare en ekstern kvalitetssikring av kostnader og en anbudsprosess gjenstod før vegvesenet kunne satt spaden i jorda. Vegen er ferdig planlagt, og det er utført grunnerverv på deler av strekningen.

– Totalt har vi lagt ned en betydelig grunninvestering i dette prosjektet. Det håper vi Nye Veier AS vil sette pris på, sier Johansen.

Ny prosedyre

Det utviklet nye retningslinjer og rutiner for å sikre at prosjekter Statens vegvesen overfører til andre aktører skjer på en ryddig og etterprøvbar måte. Dette er viktig også for å sikre at eventuell tredje parts interesser ikke skades. E6 Sørelva-Borkamo er overført etter denne instruksen.

Statens vegvesen ønsker Nye Veier AS lykke til med den kommende utbyggingen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Delvis bygd: I 2017 ble store mengder overskuddsstein fra rv. 77 Tjernfjelltunnelen brukt til vegbygging langs  et større parti av ny E6 sør for Storjord. Foto: Statens vegvesen.
Delvis bygd: I 2017 ble store mengder overskuddsstein fra rv. 77 Tjernfjelltunnelen brukt til vegbygging langs et større parti av ny E6 sør for Storjord. Foto: Statens vegvesen.
Last ned bilde
Klargjort for 90 sone: Ny veglinje utfylt parallelt med eksistrene E6 opp mot Saltfjellet. Foto: Statens vegvesen
Klargjort for 90 sone: Ny veglinje utfylt parallelt med eksistrene E6 opp mot Saltfjellet. Foto: Statens vegvesen
Last ned bilde
Tunnelstein: I 2017 "tjuvstartet" Statens vegvesen utbyggingen med tunnelstein fra rv. 77 Tjernfjelltunnelen. Steinmassene er brukt til å bygge ny E6 nord og sør for avkjøringene til rv. 77. Illustrasjon: Statens vegvesen.
Tunnelstein: I 2017 "tjuvstartet" Statens vegvesen utbyggingen med tunnelstein fra rv. 77 Tjernfjelltunnelen. Steinmassene er brukt til å bygge ny E6 nord og sør for avkjøringene til rv. 77. Illustrasjon: Statens vegvesen.
Last ned bilde
Var klar til å bygge: Dagens veg er smal og uoversiktlig med bratte stigninger og mange svinger. Vinterstid skaper dette dårlig framkommelighet mellom 90-sonen på Saltfjellet og 90 sonen i Saltdal. Statens vegvesen var klar til å bygge da prosjektet ble overført til Nye Veier AS. Foto: Statens vegvesen.
Var klar til å bygge: Dagens veg er smal og uoversiktlig med bratte stigninger og mange svinger. Vinterstid skaper dette dårlig framkommelighet mellom 90-sonen på Saltfjellet og 90 sonen i Saltdal. Statens vegvesen var klar til å bygge da prosjektet ble overført til Nye Veier AS. Foto: Statens vegvesen.
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye