Groven og Buen er ute med The Sound of Telemark!

Foto: Elisabeth Jacobsen

Endelig er det for første gang sluppet en plate med Sigmund Groven og Knut Buen sammen.

Hør The Sound of Telemark her!

To av norsk folkemusikks aller største helter står bak denne utgivelsen. Som anerkjente musikere på henholdsvis munnspill og hardingfele, samt som ambassadører av høyeste rang for Telemark, er det virkelig en ikonisk duo vi snakker om når Sigmund Groven og Knut Buen gir ut albumet The Sound of Telemark sammen.

Til tross for at begge har hatt livslange karrierer og har krysset hverandres veier flere ganger i løpet av den tid, er dette første gang de samarbeider om en utgivelse. Knut og Sigmund har kjent hverandre i mange år og hatt flere konserter sammen. The Sound of Telemark inneholder en nydelig blanding tradisjonsmusikk, folketoner, slåtter og egne låter. Buen har skrevet flere nye tekster som de to har tonesatt, og som framføres av folkesangeren og telemarkingen Anne Gravir Klykken.

Med andre ord er dette obligatorisk lytting for alle folkemusikkinteresserte- og elskere der ute, og vel så det.

Bare noen dager senere, onsdag 30 september, blir det også lanseringskonsert på Vemork, Rjukan i den store maskinhallen der plata ble innspilt live. Anne Gravir Klykken blir med som gjesteartist med sin rene og vakre stemme.

Publikum vil denne kvelden få høre musikken i flott akustikk og historiske omgivelser. Vemork er tross alt med på UNESCOs verdensarvliste, og stod ferdig i 1911 som verdens største kraftstasjon under Norsk Hydro. Vemork spilte attpåtil en dramatisk og viktig rolle under andre verdenskrig.

Buen og Groven er kjente musikere som har høstet mange høythengende priser og gode omtaler. Begge er utnevnt til Ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden. Knut Buen er en av de fremste hardingfelespelemennene i Norge. Han er på toppen av dette rosemaler, komponist, dikter og en dyktig formidler.

Sigmund Groven er en anerkjent komponist og munnspiller. Groven har en internasjonal solistkarriere som spenner fra konserter i Carnegie Hall i New York og Mozarteum i Salzburg til listeplasseringer i Sør-Korea og Hong Kong. Han er også en særpreget komponist med en verksliste på over 350 komposisjoner.

Billetter til konserten 30. september er tilgjengelig her på Vemork Museums hjemmeside.

Albumcover for The Sound of Telemark