Grønt Punkt Norge og SmartRetur med returordning for trevirke

Veldig mye trevirke har manglet sporing av sitt kretsløp, men nå inngår Grønt Punkt Norge og Skandinavias største aktør innen returlogistikk av paller, SmartRetur, et strategisk samarbeid. Dette betyr at Grønt Punkt Norge fra og med i år vil rapportere materialgjenvinning av lastebærere av tre, på vegne av alle sine medlemmer som benytter SmartReturs system.

Adm. dir Jaana Røine i Grønt Punkt Norge og konsernsjef Søren Eriksen i SmartRetur inngår samarbeid om rapportering av trepaller.

For norske bedrifter som tar sitt produsentansvar hos Grønt Punkt Norge betyr dette at de kollektivt gjør rede for sitt trevirke, og dermed oppfyller det myndighetskrav rundt bruk og gjenbruk av trevirke som for mange er ukjent. Grønt Punkt Norge vil med dette bryte en barriere når de endelig kan få bidratt til bedre ressursbruk av trevirke hos sine medlemmer. Norge er et importland der store deler av varehandelen importerer mange forskjellige typer trepaller, som bare i varierende grad blir gjort rede for i det videre kretsløpet. En aktør som har hatt suksess med å forvalte emballasje av trevirke som en verdi på vegne av store aktører innen varehandel og logistikk, er SmartRetur.

- Vi ser stadig etter nye og bedre løsninger som vil gjøre at våre medlemmer tar bredere miljøansvar og samtidig sparer penger med gjenbruk, og med SmartReturs kapasitet, erfaring og fokus, er dette et godt valg for medlemmene, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge. Ambisjonen er å tilby et landsdekkende nettverk med      innlevering og henting av lastebærere i tre. Dette vil gi et system med en kombinasjon av fysisk nettverk og reparasjon, og et digitalt register som holder orden på saldo og rapportering. På den måten blir det enklere og billigere for norske bedrifter å returnere, enn å kaste.

- Vår forretningside er å levere smarte løsninger for kundene og miljøet, så dette er en naturlig konsekvens av å være fremoverlent. Grønt Punkt Norge har verdifull erfaring med returordninger for andre emballasjetyper  fra næringslivet, så det var helt naturlig for oss å gjøre dette sammen med dem, sier konsernsjef i SmartRetur, Søren Eriksen.

SmartRetur er et norskeid selskap med virksomheter i Norge, Sverige og Danmark, og er markedsledende på returlogistikk av trepaller i Skandinavia hvor 9 millioner enheter går gjennom deres system årlig. SmartRetur er bl.a. samarbeidspartner til Norsk Lastbærerpool. De skal fysisk hjelpe bedriftene med innsamling og dermed gjenbruk og foredling, slik at Grønt Punkt Norge på vegne av de enkelte bedriftene kan rapportere på satte myndighetskrav. For har man ikke lagt et skikkelig system som fundament, blir det ofte dyrt å improvisere eller sette opp raske løsninger for å svare på disse kravene.

- Dette er stort skritt fremover for miljøet og for en mer effektiv logistikk for norske bedrifter. Og det som er bra for våre medlemsbedrifter, skal også være bra for miljøet, avslutter Røine.

Fra SmartRetur. Foto: Grønt Punkt Norge | Beathe Schieldrop

Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. I tillegg drifter Grønt Punkt Norge AS innsamling og gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong på vegne av Plastretur AS og Norsk Returkartong AS. Grønt Punkt er Europas mest brukte varemerke. Merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen - det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.

Følg saker fra Grønt Punkt Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Punkt Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Grønt Punkt Norge

Emballasjedesign for bedre materialgjenvinning2.7.2020 10:22:54 CESTKronikk

Det har de siste ukene vært fokus på emballasje som er merket for kildesortering uten at den har god gjenvinnbarhet. Det å optimalisere emballasje for gjenvinning er et komplekst fagfelt som de fleste norske vareprodusenter setter høyt på agendaen. Når det likevel finnes emballasje som ikke er optimalisert, kan det komme av at noen ikke har fokusert like mye på dette som andre. Men det er også viktig å være klar over kompleksiteten med å velge emballasje godt egnet gjenvinning og samtidig ivareta alle andre funksjoner, hvor den viktigste er å ta godt vare på produktet. En del produkter blir best ivaretatt når emballasjen har barrierer som gjør gjenvinning krevende.

Stadig mer metallemballasje gjenvinnes13.5.2020 13:36:53 CESTPressemelding

30. april i år kunne Norsk Metallgjenvinning rapportere til Miljødirektoratet at stadig mer metallemballasje samles inn og gjenvinnes. Nordmenn blir flinkere og flinkere til å resirkulere, og i 2019 ble det gjenvunnet nærmere 2 000 tonn mer metallemballasje enn året før. Til sammen blir nå mer enn 90 % prosent av alle bokser til makrellfilet, fiskeboller, mais, aluminiumsformer og lokk gjenvunnet til nye metallprodukter.