Ragn‐Sells AS

«Grønner på» med heftig mål om fossilfri transport

Del
Logistikk- og transportsjef i Ragn-Sells, Christopher Browning, ser lyst på fremtiden. Ragn-Sells konsernet har i sin strategi et mål om å være klimapositive innen 2030. I Norge er ambisjonen enda hvassere, målet er at alle kjøretøy skal være fossilfrie innen 2027. De grønner på!
På bildet ser du en av Ragn-Sells sine renovasjonsbiler som går på biogass, med slagordet "Vi grønner på". Foto: Ragn-Sells
På bildet ser du en av Ragn-Sells sine renovasjonsbiler som går på biogass, med slagordet "Vi grønner på". Foto: Ragn-Sells

Fullt søkelys på sirkulære løsninger

Ragn-Sells konsernet er svært opptatt av å finne nye sirkulære verdikjeder. De jobber kontinuerlig med egen forskning og utvikling på området, i samarbeid med andre aktører. Biogass produseres blant annet av det organiske avfallet, som for eksempel matavfall, som Ragn-Sells selv henter inn fra sine kunder. For selskapet er det viktig at biogass i fremtiden benyttes som drivstoff istedenfor naturgass.

Over 200 biler må byttes ut

For å nå dette målet, må blant annet over 200 biler som i dag går på fossilt drivstoff byttes ut. Dette er biler som frakter avfall til og fra anleggene og som for det meste er eid av Ragn-Sells sine underleverandører.

- Vi ønsker fortrinnsvis å erstatte bilene med kjøretøy som går på biogass. Vi skal benytte to typer biogass, komprimert biogass for kortere turer og flytende biogass for lengre avstander. Hvilke områder vi kan starte opp for fullt i avhenger av infrastruktur for fylling av bilene. Dette blir svært avgjørende for oss, forteller Christopher Browning.

Kundene forventer fossilfri transport

Flere og flere bedrifter måler nå sin miljøpåvirkning. Som et ledd i dette stilles det også flere krav til alle leverandører om at deres produkter og tjenester er miljøvennlige, og at leverandørene kan vise til at det som gjøres ikke påvirker klimaet. Ragn-Sells sin virksomhet består i stor grad av henting av avfall, og det stilles krav til at transportene skal være fossilfrie, og naturligvis at det meste av avfallet skal kunne gjenvinnes.

Hvorfor biogass?

Elektriske kjøretøy fungerer også bra, men da til mindre oppdrag og kortere strekninger forteller Browning:

-Vi har flere elektriske kjøretøy, gjerne mindre skapbiler som kjører over kortere strekninger. Både i drift og innkjøp er de elektriske kjøretøyene dyrere enn biler som går på biogass. Teknologisk ser vi også at det er litt tidlig for oss med elektrisitet på de største kjøretøyene som skal gå over lengre avstander, blant annet på grunn av rekkevidde. Vi har testet ut dette de siste årene. Biogass er svært tilgjengelig og derfor satser vi nå på dette, fortsetter han.

Støtte til kjøp av fossilfrie biler

I tillegg til Enova sin støtte for innkjøp av fossilfrie biler, har også Ragn-Sells besluttet å støtte sine transportører ved kjøp av biogassbiler.

-Differansen mellom fossile- og fossilfrie biler blir støttet av Enova med 40 prosent, i tillegg til dette går Ragn-Sells inn med 20 prosent i støtte til sine transportører. I tillegg til dette har vi forhandlet frem kvantumsrabatt for våre innleide sjåfører på både innkjøp av biler og drivstoff. Nå er det det cirka 30 biler i bestilling, så jeg kan med hånden på hjertet si at «vi grønner på», avslutter Christopher Browning.

Om Christopher Browning

  • Født i USA, Texas
  • Utdannet i den amerikanske marine der han var i US Marine Corps fra 1990-1999
  • Bodd i Norge i 20 år
  • Har jobbet 11 måneder i Ragn-Sells
  • Lang erfaring innen logistikk og transport
  • Kom til Ragn-Sells fra Nille der han var logistikkdirektør

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

På bildet ser du en av Ragn-Sells sine renovasjonsbiler som går på biogass, med slagordet "Vi grønner på". Foto: Ragn-Sells
På bildet ser du en av Ragn-Sells sine renovasjonsbiler som går på biogass, med slagordet "Vi grønner på". Foto: Ragn-Sells
Last ned bilde
Logistikk- og transportsjef i Ragn-Sells, Christopher Browning, har et mål om at alle selskapets kjøretøy skal være fossilfrie innen 2027. Foto: Ragn-Sells
Logistikk- og transportsjef i Ragn-Sells, Christopher Browning, har et mål om at alle selskapets kjøretøy skal være fossilfrie innen 2027. Foto: Ragn-Sells
Last ned bilde
På bildet ser du en av Ragn-Sells sine elektriske skapbiler, som benyttes på kortere avstander. Foto: Ragn-Sells
På bildet ser du en av Ragn-Sells sine elektriske skapbiler, som benyttes på kortere avstander. Foto: Ragn-Sells
Last ned bilde

Om Ragn‐Sells AS

Ragn‐Sells AS
Ragn‐Sells AS
Solheimveien 101
1473 Lørenskog

22 800 800https://www.ragnsells.no

Familieeid gjenvinningsentreprenør

Ragn‐Sells er en 100% familieeid gjenvinningsentreprenør etablert i Norge, Sverige, Danmark og Estland. Vår kjernevirksomhet er transport, sortering og bearbeiding av avfall fra næringslivet og private. Av dette avfallet produserer vi sekundære råvarer som papir, plast og metaller til verdensmarkedet.

I Norge sysselsetter vi cirka 400 personer på våre 24 avdelinger rundt om i landet. Ragn‐Sells AS er sertifisert på kvalitet, miljø, arbeidsmiljø og samfunnsansvar.

Fokus på innovasjon og bærekraft

Vår viktigste oppgave er å ta vare på ressursene i avfallet. Vi jobber derfor kontinuerlig med innovasjon for å løfte avfallet oppover i avfallshierarkiet og øke gjenvinningsgraden. Vi er også opptatt av å ta vare på samfunnet rundt oss og er det første selskapet i Norge som er sertifisert på samfunnsansvar.

Følg pressemeldinger fra Ragn‐Sells AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ragn‐Sells AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ragn‐Sells AS

Tøyenbadet først ut med teknologi som revolusjonerer avfallshåndtering på byggeplasser6.12.2023 07:09:00 CET | Pressemelding

Tøyenbadet er byens største badeanlegg og Oslo sitt nye hovedbad for både idrett og publikum. Dette banebrytende prosjektet gjennomføres i samarbeid med entreprenørselskapet AF Gruppen og Oslobygg som er en av landets største byggherrer og eiendomsforvaltere. Gjennom miljøselskapet Ragn-Sells AS og teknologiselskapet Sensorita er dette et av de første byggeprosjekter i Norge der en løsning for nivåmåling i åpne containere testes ut i full drift. Tidligere har løsningen kun blitt testet i kontrollerte miljøer, med gode tilbakemeldinger.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye