Gro bart i Novemver-Movember lanseres offisielt i Norge

Del

Movember, måneden som tidligere var kjent som november,lanseres offisielt i Norge. TV2-sportens Thea Olsen og andre Mo-søstre utfordrer norske menn til å vie overleppen sin til Movember for en månedslang reise med ekte mustasjeglede. Alt for herrenes helse.

- Tre menn dør hver dag av prostatakreft i Norge. Mange helt unødvendig. Gjennom å gro bart i november, blir mennene vandrende reklameplakater for herrenes helse og får enda flere til å snakke om herrenes helse, i tillegg til å samle inn penger til kreftforskning. Vi Mo-søstre står helhjertet ved våre menn. Intet er så vakkert som en mustasje i november. Besøk Movember.com og registrer deg, sier TV 2-sportens Thea Olsen.

Movember legger til rette for at Mo-brødre, med hjelp fra sine kvinnelige støttespillere Mo-søstrene, anlegger en mustasje gjennom måneden og samler inn penger til, samt får fokus på, herrenes helse. Mo-brødre og Mo-søstre kan registrere seg for kampanjen på www.movember.com .

Gjennom mustasjen inspireres menn til å drøfte temaer man sjeldent snakker om i 30 dager til ende: Herrenes helse og kreft. Videre er Mo-søstrene nøkkelen til kampanjen gjennom å spre budskapet, støtte saken og hylle mustasjen til sine Mo-brødre.

- Norge var et åpenbart kampanje-land for Movember, hvor prostatakreft er den vanligste kreftdiagnosen for menn. Vi vil endre holdningene menns helse gjennom mustasjen. Mustasjen gjør at enda flere snakker om helse, både offentlig og i de indre gemakker. Gjennom Movember vil vi bidra til tidlig oppdagelse av kreft, diagnostisering og effektiv behandling for menn over hele verden. Vi har allerede entusiastiske Mo-bros i KPMG, Logica, GettyImages, Aker Solutions, Visma og en rekke andre selskaper, noe vi er svært stolte av. Støttet av vår Mo-søster Thea, så gleder oss til å vandre stolte rundt med våre mustasjer, sier Justin Coghlan, initiativtager i Movember.

I fjor deltok mer enn 447 000 Mo-brødre og Mo-søstre over hele verden. Totalt ble det samlet inn 420 millioner kroner. De sterke innsamlingsresultatene har finansiert en rekke viktige helseprogrammer over hele verden, drevet av Movember og helsepartnerne over hele verden. I år vil Movember jobbe med Kreftforeningen i Norge og samle inn penger til Movembers Global Action Plan (GAP). Movember har etablert GAP for å raskere få effekt fra prostatakreftforskningen gjennom globalt forskningssamarbeid. GAP bruker de fremste forskerne over hele verden, inklusive i Norge, og oppfordrer til å dele forskningsdata for å unngå unødvendig dobbeltarbeid, samt for å øke effekten fra de innsamlede midlene. GAP utgjør allerede en betydelig forskjell og støtten til Mo-brødrene og Mo-søstrene i Norge vil bidra til styrke forskningsprogrammene som skal bekjempe prostatakreft. Forskningen vil hjelpe dem som er diagnostisert med prostatakreft, i både Norge og i resten av verden.

- Vi er svært stolte av vårt partnerskap med Movember og ser frem til 2011-kampanjen. Movember bidrar med mer enn viktige forskningsmidler. Kampanjen bidrar også til å øke oppmerksomheten rundt sykdommen gjennom å oppfordre menn i alle aldre, deres familier og venner, til å snakke om prostatakreft, sier generalsekretær Anne Lise Ryel i Kreftforeningen.

Movember ble startet av 30 gode kamerater i Australia i 2003 og har vokst til en global organisasjon med offisielle kampanjer i Storbritannia, Irland, USA, Canada, New Zealand, Spania, Sør-Afrika, Finland, Nederland, Tsjekkia, Danmark, Belgia og Australia. Nå kommer Movember til Norge. I Norge vil det bli holdt Movember-arrangementer flere steder i landet, blant annet de klassiske gallafestene mot slutten av måneden.

For å registrere seg, donere penger og for ytterligere informasjon om Movember, besøk www.movember.com .

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Thea Olsen, TV 2-sporten og Mo-søster, +47 977 55 882

Geir Bjørlo, kampanjekoordinator i Movember, +47 915 40000,

geir.bjorlo@corporatecommunications.no

Petter Halvorsen, kampanjekoordinator i Movember, +47 994 85263

Generell informasjon

Movember-regler

Når man er registrert på Movember.com, må hver Mo-bror begynne november med et glattbarbert ansikt. I hele Movember-måneden, må enhver Mo-bror anlegge og pleie sin mustasje etter følgende regler:

1. Mustasjen kan ikke nå skinnskjegget – da blir det et skjegg

2. Mustasjen kan ikke nå bunnen av haken – det er en smultring

3. En liten, elegant ansamling under underleppen er tillatt

Fakta om prostatakreft

· I gjennomsnitt dør tre menn av prostatakreft hver dag i Norge

· Prostatakreft er den mest vanlige kreftformen blant norske menn

· I Norge blir 4300 menn diagnostisert hvert år, tilsvarende 12 per dag

· 1 av 8 menn vil få prostatakreft i Norge

· 29 804 menn lever med prostatakreft i Norge

· 1048 menn dør hvert år av prostatakreft i Norge

Om Movember

Movember har som målsetting å endre ansiktet til menns helse gjennom mustasjens kraft, gjennom å øke kunnskapsnivået og ved å samle inn penger til forskning som vil redusere antallet unødvendige dødsfall fra kreft. Siden opprettelsen av stiftelsen i 2004, har over 1,1 millioner deltagere samlet inn over 920 millioner kroner til saken. Offisielle Movember-kampanjer blir nå gjennomført i 14 land. For ytterligere informasjon, vennligst besøk www.movember.com . Movember er en stiftelse registrert etter 501(c)(3)

Om Kreftforeningen

Kreftforeningen er en landsdekkende frivillig organisasjon som arbeider for å redusere antall nye krefttilfeller, for at flere skal overleve og for at de som lever med kreft skal få bedre livskvalitet. Bidrag fra givere gjør Kreftforeningen i stand til å finansiere hundrevis av forskningsprosjekter.

For mer informasjon, se www.kreftforeningen.no

Om Corporate Communications AS

Corporate Communications AS
Corporate Communications AS
Kavringen brygge 2
0252 Oslo

+47 23 89 89 30http://www.corporatecommunications.no/

Følg pressemeldinger fra Corporate Communications AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Corporate Communications AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Corporate Communications AS

REKOM-årsregnskap: Sterkt 2019 gir grobunn for optimisme på tross av korona-nedstengning3.7.2020 10:23:16 CEST | Pressemelding

REKOM økte både omsetning og tilstedeværelse i sine nøkkelmarkeder i 2019, og endte med en omsetning på nesten NOK 900 millioner og et driftsoverskudd på NOK 144 millioner (EBITDA). Samtidig reinvesterte REKOM i 2019 et tresifret millionbeløp i oppkjøp og utvikling av den eksisterende bedriften. Nordens største nattelivskonsern har tro på fremtiden til tross for korona-nedstengning, og eierne har tilført NOK 140 millioner som sikrer at REKOM står klar til å ekspandere når hverdagen vender tilbake.

UEFA & PEPSI® PRESENTERER IMAGINE DRAGONS FOR ÅPNINGSSEREMONIEN TIL UEFA CHAMPIONS LEAGUE-FINALEN9.5.2019 11:00:00 CEST | Pressemelding

OSLO, 9. MAI, 2019 – #FORTHELOVEOFIT– UEFA og Pepsi® har gleden av å lansere Imagine Dragons som artistene under åpningsseremonien for 2019 UEFA Champions League-finalen, presentert av Pepsi. Grammy Award-vinnerne er blant annet kjent for superhits som ‘Radioactive’ og ‘Thunder’, og går på scenen minutter før avspark lørdag, 1. juni, på Metropolitano Stadium i Madrid.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom