Grimstad-seilere i mestermøte

Når Norges beste seilere kommer til Åsgårdstrand for å seile om kongepokalen og tittelen Mesternes Mester 15. og 16. oktober, vil hele tre lag fra Grimstad være med i kampen.
IKKE I SAMME BÅT: August Austefjord og Georgios Nikoltsis har ofte seilt i samme båt i seilsportsligaen, men i Mesternes Mester skal de konkurrere mot hverandre med hvert sitt lag. FOTO: Morten Jensen

Aldri tidligere er Grimstad Seilforening blitt satt på det norske seiler-kartet som i år. Foreningen har markert seg i Norsk Seilsportsliga gjennom hele sesongen, og hele tre norgesmestre i seiling sørger for at foreningen er representert med tre lag i Mesternes Mester i Åsgårdstrand kommende fredag og lørdag.

I alt ti seilere er med fra Grimstad, og med tanke på at det resterende Sørlandet kun er representert med to seilere, sier det noe om hvor tyngdepunktet for seiling i denne landsdelen er akkurat nå.

De tre Grimstad-lagene representerer hver sin klasse i Mesternes Mester:

• Lars Ingeberg vant norgesmesterskapet i den tidligere OL-klassen Soling og med seg til Åsgårdstrand har han Alf Larsen, Bjørn Johanson og Joakim Nordli. Sistnevnte representerer Christianssands Seilforening, de øvrige Grimstad Seilforening.
  • Georgios Nikoltsis representerer Grimstadjolle-klassen og har med seg et rent Grimstad-lag: Pedro Fadigas, Thomas Gjesteland og Vidar Ljungstrøm.
  • August Austefjord ble norgesmester i historiens første NM i e-seiling. Men at han også kan seile på vannet, viste han ved å vinne sølv i Grimstadjolle i år. Han har dessuten vært ankermann på Grimstad-laget i seilsportsligaen. Med på laget sitt har han Kamilla Austefjord og Andre Jørgen Ugland. Fra Askøy Seilforening har han tatt med seg Thorbjørn Thomas Hansen.

Se presentasjon av samtlige deltagere

Se fun facts om deltagerne

Men konkurransen blir hard for Grimstad-seilerne. Mesternes Mester samler ti tidligere OL-seilere, en lang rekke medaljevinnere i internasjonale mesterskap og alle årets norgesmestere i seiling. I alt 34 lag bestående av fire seilere kommer til Åsgårdstrand for å gjøre opp seg imellom om hvem som er aller best i landet etter endt seilsesong.

Seiling i heat

Seilerene møtes i heat  der 12 og 12 lag seiler mot hverandre i like båter av typen J/70-er, og etter et antall innledende runder med seilaser – vind og vær vil avgjøre hvor mange det blir – møtes til slutt de ti beste lagene til en avsluttende finale. Finalen består av tre seilaser, og det laget som gjennomfører de tre seilasene med færrest poeng, blir Mesternes Mester og vinner kongepokalen.

Åsgårdstrand Seilforening er vertsskap for mesterskapet sammen med Norges Seilforbund. Seilasene vil foregå umiddelbart utenfor havnen i Åsgårdstrand, og Mesternes Mester arrangeres i år for 12. gang. På grunn av koronapandemien ble det ikke noe mestermøte i 2020.

For pressekontakt, bilder og hjelp under mesterskapet – kontakt generalsekretær Per Christian Bordal eller Thomas Nilsson – eventuelt Per Arne Høstvang i Åsgårdstrand Seilforening.

Følg resultatutviklingen i mesterskapet her

Lars Ingeberg. FOTO: Morten Jensen
August Austefjord. FOTO: Morten Jensen
Georgios Nikoltsis. FOTO: Morten jensen