Greni tolker "Alt blir hva du gjør det til"

Foto: Vegard Breie, TV 2

Suksessprogrammet «Hver gang vi møtes» er inne i sin tolvte sesong, og dét med nok en spektakulær gjesteliste. I årets utgave er det Maj Britt Andersen, Myra, Anna of the North, Øystein Greni, Jarle Bernhoft, TIX, Arif og Stig Brenner som gir oss magiske musikalske øyeblikk og gode historier, denne gangen fra vakre Kjerringøy.

Etter en magisk sesongstart med TV 2s «Hver gang vi møtes» og en kveld dedikert til TIX og hans virke, blir denne helgens episode dedikert til Maj Britt Andersen. Øystein Greni har valgt låten "Alt blir hva du gjør det til".

Lytt her

Maj Britt Andersen (64) fra Østre Toten er en norsk sanger, skuespiller og artist. Hun er mest kjent for sine mange plater for barn og har gitt ut tre album med materiale av Alf Prøysen.

Som ung var Maj Britt vokalist i dansebandene «Bruno» og «Howards» og var med å gi ut to plater med Howards i 1974. I 1975 ga hun ut sin første soloplate «Et lite under», og tre år senere oppfølgeren «Det svinger i meg». Fra midten av 1980-tallet begynte hun å samarbeide med bassist, komponist, arrangør og produsent Geir Holmsen og tekstforfatter Trond Brænne. Samarbeidet resulterte i barneplaten «Har du hørt det?» i 1985, gitt ut under navnet «Mabben Max». Platen var den første av mange barneplater fra Andersen i samarbeid med Holmsen og Brænne og ble nominert til Spellemannpris 1985. Albumet «Folk er rare» ga hun ut i sitt eget navn, og for den fikk hun Spellemannpris 1986 i klassen barneplate.

14 spellemannsnominasjoner totalt har gitt to Spellemannspriser. Den siste nominasjonen. var «Væla omkring» 2015.

I 1984 ble hun med i soulbandet Chipahua, og var med å gi ut konsertplaten «The Soul Survivors». Ellers har Maj Britt medvirket på en rekke plater med andre artister og prosjekter og vært med i flere teateroppsetninger blant annet «Pulverheksa» på Riksteateret, TV-serier og andre oppsettinger. I 1997 ga hun ut albumet «Vinterkropp» med dikt av Ove Røsbak til Holmsens melodier.

En ny samarbeidspartner for Maj Britt og Geir er forfatter Lars Saabye Christensen. Sammen har de gitt ut «Et stille sted» med utgangspunkt i Saabye Christensen tekster. I høst kom trioen med sin andre plate «Et snev av evig», spilt inn i Store Studio sammen med Kringkastingsorkesteret.

Nydelig sensommervise fra Fabeldyr12.8.2022 09:58:17 CEST | Pressemelding

Fabeldyr - "Under Paraplyen", Singel release: 12.08.2021 Under Paraplyen er en nydelig vise som forteller om sommerkjærlighet i regnet, med tekst skrevet av vokalist og vinner av NOPA-stipendet 2018, Margrete Skretting Bergset. Melodien er komponert av låtskriver og bassist Joachim M. Meyer, som henter inspirasjon fra visesangerarven etter Alf Prøysen og jazzmusikere som Jan Johansson og Helge Lien. «Under Paraplyen handler om sensommer, sene sommerkvelder, regn og litt forelskelse» - Margrete Skretting Bergset Hør "Under Paraplyen" her Fabeldyr er en Oslo-basert, akustisk sekstett, med utspring fra Norges Musikkhøgskole. Sammen skriver de musikk i moderne visetradisjon preget av samspillet mellom jazzmusikere og folkemusikere. Med inspirasjon fra hverdagens gleder og kvaler, byr de på fengende melodier og sårbare tekster som både trekker i smilebåndene og treffer hjertet på samme tid. I slutten av mai slapp de låta Vårtegn, den første av fire selvstendige singler som bandet slipper i

Andre singel fra Kim Myhrs kommende album!13.7.2022 09:48:56 CEST | Pressemelding

«Gifting Senselessly In Endless Lavishness» er andre singel ut fra Kim Myhrs kommende album “Sympathetic Magic”. Hør den her: https://orcd.co/giftingsenselesslyinendlesslavishness «Gifting Senselessly In Endless Lavishness er en tittel hentet fra en bok av Bojana Kunst. Musikken er veldig sjenerøs, nesten overdådig. Det første jeg skrev på stykket var orgelintroen, jeg ønsket noe ekstatisk og umiddelbart, og resten av sangen fløt naturlig inn i forskjellige partier. Å jobbe med et RnB-trommebeat var første gang for meg. Det er en jorda kvalitet som gir en fin kontrast til bølgene av 12-strengs gitar.» - Kim Myhr «Sympathetic Magic», som kommer den 19. august, er et delirisk og rørende musikkverk. Verket troner på toppen av Kim Myhrs jevnt voksende og betydelige produksjon som gitarist og komponist. Albumet er oppfølgeren til Kim Myhrs album You | me (2017), som ble hyllet vidt og mottok en «honorary mention» på Nordic Music Prize 2018. Den oppslukende varmen fra You | me er fortsatt ti

Ny låt fra Tre Små Kinesere24.6.2022 12:40:11 CEST | Pressemelding

Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. Lytt til «Når Sola Snur» her! «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.