Fremtind

Googler bilder til falske forsikringskrav

Del

En ny trend blant de som forsøker seg på forsikringssvindel er å google bilder av skadet elektronikk for å bruke dem som «bevis» i skadekravene. Det straffer seg.

Kunden lastet ned og brukte dette bildet i et falskt forsikringskrav.
Kunden lastet ned og brukte dette bildet i et falskt forsikringskrav.

– Nylig avdekket vi to forsøk fra samme kunde. I den første saken krevde kunden erstatning for et ødelagt og nærmest smeltet speilreflekskamera til nærmere 20 000 kroner. 26-åringen forklarte at barna hadde lagt kamera i mikrobølgeovnen, sier Roy-André Sørheim Lyngbø, leder for utredning i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Kameraet på bildet var riktig nok ødelagt etter en tur i mikrobølgeovnen. Fremtind har systemer og rutiner som fanger opp en relativt stor andel svindeltilfeller, og etter nærmere undersøkelser fant de nøyaktig samme bilde på nett. Kundens krav ble avslått på grunn av svindel, og ble politianmeldt.

– Samme kunde hadde noen måneder tidligere meldt skade og fått oppgjør på en Samsung 4K-TV. Saken med kameraet førte til at vi så nærmere på denne saken. Etter et bildesøk på nett fant vi ut at kunden hadde gjort det samme i begge saker, nemlig brukt et bilde fra nett som «bevis», sier Lyngbø.

Politiet ga den tidligere Fremtind-kunden et forelegg som innebar bot og at erstatningsutbetalingen måtte betales tilbake til selskapet.


Flere svindelforsøk ender med bot og fengsel

Forsikringsselskapene politianmelder stadig flere svindelforsøk, og opplever at politiet prioriterer sakene høyere enn før. Det gjør at flere får strafferettslig pålegg som bot og fengsel.

– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre. Derfor politianmelder vi alle svindelforsøk vi oppdager, sier Lyngbø.

I snitt avdekker Fremtind forsikringssvindel for om lag 75 millioner kroner hvert år. I snitt ligger svindelsakene på livsforsikring på millionbeløp, mens tilfellene innenfor skadeforsikring ligger i snitt på 200 000 kroner.

– Når vi politianmelder alle svindelforsøk håper vi på en preventiv effekt. Vi tror det vil få folk til å tenke seg om før de gjør seg til kriminelle, ofte for relativt små beløp. For de som blir domfelt er konsekvensene store, men det er rettferdig for majoriteten som ikke jukser, sier Lyngbø.

Fremtind avdekker mest svindel innenfor innbo-, reise- og motorforsikringer. Disse er oftest knyttet til falsk dokumentasjon, at kunden melder skader som faktisk ikke har skjedd eller at kunden overdriver skadekravet sitt.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kunden lastet ned og brukte dette bildet i et falskt forsikringskrav.
Kunden lastet ned og brukte dette bildet i et falskt forsikringskrav.
Last ned bilde
En ny trend er å bruke bilder fra nettet til falske forsikringskrav.
En ny trend er å bruke bilder fra nettet til falske forsikringskrav.
Last ned bilde
Leder for utredning i Fremtind, Roy-André Sørheim Lyngbø
Leder for utredning i Fremtind, Roy-André Sørheim Lyngbø
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Følg pressemeldinger fra Fremtind

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom