Google satser på 30 norske, kvinnelige gründerbedrifter

Kun en knapp måned etter at Google, DigitalNorway, SHEconomy og ODA-Nettverk kunngjorde et banebrytende inkubatorprogram for å øke andelen kvinnelige gründere i Norge, skal nå et tredvetalls engasjerte kremmersjeler delta på et åtte ukers gründerprogram, hvor de vil få hjelp til å realisere sin ambisjon om å drive egen bedrift. Samtidig peker en fersk undersøkelse på hvorfor kvinneandelen blant norske gründere er så lav.
– Norge har et skrikende behov etter flere kvinnelige gründere. Da er det nedslående å se at nye tall viser at hele 3 av 5 norske kvinner er negative til å gå gründerveien. Over halvparten av norske kvinner ville ikke engang vurdert det, selv om de til og med skulle ha mistet jobben, forteller Tine Austvoll Jensen, norgessjef i Google.
Undersøkelsen, som er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Google, viser også at det er hovedsakelig økonomi og ansvar som holder kvinnene tilbake fra å ta gründerspranget. Av kvinnene som ikke vil starte egen bedrift, sier nesten halvparten (44 %) at den økonomiske risikoen knyttet til å skulle starte egen bedrift stopper dem. Det er også en betydelig større andel kvinner, hele 2 av 5 (39 %), som frykter utfordringen med å skulle stå alene med ansvaret, sammenlignet med 1 av 5 (23 %) menn. Nærmere halvparten (45 %) av befolkningen kjenner ikke en eneste kvinne som har startet sin egen bedrift, noe som understreker behovet for et initiativ som senker mangelen på nettverk, mentorer og kvinnelige rollemodeller.
30 nye rollemodeller
For å møte dette behovet har Google, i samarbeid med DigitalNorway, SHEconomy, og ODA-Nettverk, startet et inkubatorprogram for kvinner som sitter inne med en forretningsidé. Muligheten for å søke åpnet den 18. januar, via et arrangement som samlet 1.000 gründere. Søknadene rant inn umiddelbart, og nå er de 30 heldige utvalgte klare.
– Det var et bredt utvalg av kvalifiserte forretningsideer og bransjer vi var nødt til å velge mellom, så det er tydelig at vi har klart å nå bredt ut. Med denne gruppen vi har valgt tror vi at vi har funnet en sammensetning av ideer og personer, som ikke bare vil få godt læringsutbytte av inkubatorprogrammet, men også hverandre, sier Jensen.
De utvalgte gründerne rommer bransjer og ideer fra kvinnehelse, bygg og anlegg, og livsstil, til sosialt entreprenørskap, mote, og bærekraft.
Åtte intense uker
Fra og med 8. februar skal deltakerne i inkubatoren gjennom et intensivt program over åtte uker, der de vil få undervisning og rådgivning fra en rekke foredragsholdere og bransjeeksperter, på tvers av flere fagområder som er relevante når man skal starte egen bedrift.
–Vi har ønsket at inkubatorprogrammet skal være fylt med praktisk og relevant kunnskap som deltakerne kan sette ut i livet og bruke umiddelbart. Gode ideer trenger ikke varm luft og buzzord, de trenger konkrete råd og tydelig retning. Jeg er sikker på at gründerne våre får et godt utbytte av disse åtte ukene, og at vi bidrar til å rigge dem for reisen videre som bedriftseier, avslutter Jensen.
Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er en landsrepresentativ befolkningsundersøkelse gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Google. Et utvalg på 1256 respondenter i alderen 18 til 87 år har svart på undersøkelsen.
Kontakter
Sondre RonanderKommunikasjonssjef i Google Norge
sondreronander@google.comBilder
Om Google Norge
Følg pressemeldinger fra Google Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Google Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Google Norge
Valgomat, Odd Nerdrum og «pølsa»: Slik søkte Norge i 20254.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Stortingsvalget la beslag på tastaturene våre i 2025. Men søkeloggen avslører også at vi er opptatt av kunstnere, lurer på hvorfor Øystein Pettersen har kallenavnet sitt, og sikler etter rabarbrasaft.
Dette googler nordmenn før Halloween25.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Skal du kle deg ut til Halloween? Du er ikke alene! Akkurat nå koker det på Google, der tusenvis av nordmenn søker etter den perfekte kostymeinspirasjonen. Og én ting er sikkert: Det handler ikke lenger bare om klassisk skrekk og gru.
Nå trender disse matrettene på Google i Norge16.10.2025 10:35:00 CEST | Pressemelding
Høsten farger naturen, og på kjøkkenet skjer det spennende ting i norske hjem. Ferske søketrender fra Google avslører hva nordmenn spiser og drikker når bladene faller. Tradisjoner består, men nyere sesongtrender dukker også opp.
Nå lanserer Google AI-modus i Norge8.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I dag begynner utrullingen av AI-modus i Google Søk i Norge. Det betyr at du fra i dag finner AI-modus i Søk og Google-appen (for Android og iOS). Se etter en ny fane på resultatsiden – et klikk unna en helt ny søkeopplevelse.
Googles nye Pixel 10-produkter er nå i salg – smartere teknologi som føles personlig20.8.2025 18:01:00 CEST | Pressemelding
Google lanserer nå den nye Pixel 10-serien med smarttelefoner i Norge, inkludert den mest slitesterke sammenleggbare modellen til nå, Pixel 10 Pro Fold. Samtidig kommer også øreproppene Pixel Buds 2a og den nyeste generasjonen av Googles smartklokke, Pixel Watch 4.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom


