Gol på topp blant Norges småkommuner

For en kommune med begrensede ressurser har strategien «stjel og del» gitt gode resultater. Gol er småkommunen som er best i landet på klimatilpasning.
Gol er Norges beste småkommune på klimatilpasning. Foto: If

En stor rapport som If og CICERO Senter for klimaforskning legger frem i dag, kommer det frem hvordan norske kommuner er forberedt på ekstremvær som følge av klimaendringer.

Selv om det er de store kommunene som topper listen, viser kartleggingen at det er de mindre kommunene som har forbedret seg mest det siste året.

Se pressemelding om ekstremværrapportens hovedfunn fra kartleggingen her.

I kartleggingen som If og CICERO har gjennomført får Gol hele 31 av 33 mulige totalpoeng. Det holder ikke bare til å toppe lista blant kommuner med inntil 5.000 innbyggere, men det gjør også Gol til den beste innlandskommunen blant de som er med i kartleggingen.

- I fjorårets kartlegging havnet Gol på 19. plass, så det er opplagt at kommunen har tatt ordentlige grep. Dette viser at det ikke nødvendigvis er størrelsen det kommer an på når det kommer til klimatilpasningsarbeid, sier Lars Galtung, kommunikasjonsdirektør i If Skadeforsikring.

«Stjel og del» en suksessfaktor

Årets ekstremværrapport avslører riktignok at det i mange tilfeller er småkommunene som har den lengste veien igjen å gå når det gjelder klimatilpasningsarbeid. Manglende stordriftsfordeler og lavere ressurstilgang blir nevnt som mulige årsaker.

- Gol kommune viser at det er mulig å gjøre effektive tiltak selv med begrensede midler. Deres «stjel og del»-strategi ser ut til å fungere godt. De lar seg inspirere av andre kommuner, deler miljøvernrådgiver med nabokommunen, og gir gjerne gode ideer videre til andre kommuner, sier Galtung.

Gol kommune har ikke hatt noen store utfordringer som følge av klimaendringer de siste årene. Likevel får de stadige påminnelser, i form av jordskred og overvann, som holder de på tå hev og minner om viktigheten med klimatilpasningsarbeidet.

Kommunen leder også Klimanettverk Hallingdal, der flere nabokommuner har gått sammen for å bedre klimatilpasningsarbeidet, samt redusere klimautslippene.

Kontaktperson Fauske kommune:
Miljøvernleder Jørn Magne Forland, tlf. 970 21 974 eller Jorn.Magne.Forland@gol.kommune.no

Gol er Norges beste småkommune på klimatilpasning. Foto: If
Lars Galtung, kommunikasjonsdirektør i If.