Godt Fjordkraft-kvartal

Fjordkraft Holding ASA (Fjordkraft) fikk et justert driftsresultat på 238 (182) MNOK i 1. kvartal 2020. Det er en økning på 31 prosent fra samme periode foregående år. Netto driftsinntekter i 1. kvartal steg med 27 prosent til 481 MNOK, opp fra 378 MNOK i 2019.

Fjordkraft Holding ASA presenterer resultatene torsdag 14. mai kl. 08.00.

Resultat før skatt per 1. kvartal 2020 var 236 MNOK, opp fra 173 MNOK foregående år.

– Hele næringslivet befinner seg i en uvanlig situasjon som følge av Covid-19, men strømforbruket synes relativt lite påvirket og lønnsomheten i kvartalet har vært meget god, sier CEO, Rolf Barmen, i Fjordkraft Holding ASA.

Rolf Barmen kommenterer: – Årsaken til at solgt volum i kilowattimer er redusert med 6 prosent sammenliknet med i fjor er først og fremst høyere utetemperatur enn i 2019, deretter noe endret kundesammensetning i bedriftsmarkedet og Covid-19-effekt for enkelte bransjer.

God magasinfylling, store snøressurser i fjellet og mye vindkraftproduksjon i kombinasjon med lav oljepris har gitt historisk lave kraftpriser for årstiden. Så langt har næringslivets betalingsevne vært meget god, men selskapet forventer å merke noe effekt i bedriftsmarkedet utover i året av at betalingsevnen kan påvirkes av Covid-19.

– Den sterke veksten i antallet mobilkunder fortsetter og vi har vokst med over 10.000 mobilkunder i løpet av 1. kvartal i år, forteller Rolf Barmen.

Fjordkraft passerte ved utgangen av 1. kvartal 110.000 mobilkunder i privatmarkedet og er med det den største tjenestetilbyderen av mobiltelefoni i det norske markedet uten eget nett.

Om Fjordkraft Holding ASA
Fjordkraft er Norges ledende merkenavn for strømsalg i privatmarkedet og den nest største aktøren i bedriftsmarkedet. Selskapet leverer strøm til omlag 1,4 millioner mennesker gjennom nærmere 622.000 målepunkter i privathjem, bedrifter og offentlig sektor i hele Norge. TrøndelagKraft AS er et datterselskap i Fjordkraft-konsernet.

Rapportering
Fjordkraft Holding ASA presenterer resultatene i audiocast torsdag 14. mai kl. 08.00.

Presentasjonen holdes på engelsk: https://channel.royalcast.com/webcast/hegnarmedia/20200514_7/

For fullstendig børsmelding, delårsrapport og resultatpresentasjon se OSE ticker «FKRAFT» og https://investor.fjordkraft.no

Presentasjonen holdes av konsernsjef Rolf Barmen og acting CFO Ole Johan Langenes.

Fjordkraft Holding ASA presenterer resultatene torsdag 14. mai kl. 08.00.
Konsernsjef Rolf Barmen. Foto: Hanne Solheim.

Fjordkraft er strømleverandør til privatkunder og bedrifter over hele Norge. 1,4 millioner mennesker har Fjordkraft i stikkontakten. Fra april 2017 er Fjordkraft både strømleverandør og mobilleverandør. Fjordkrafts virksomhet er innkjøp og videresalg av strøm og mobiltelefoni.

Fjordkraft hadde ved utgangen av 2019 293 fast ansatte og hovedkontoret er i Bergen. Selskapet har også kontorer i Sandefjord, Trondheim, Oslo, Stavanger og på Sortland. I 2019 omsatte Fjordkraft-konsernet for 7,1 milliarder kroner. Fjordkraft Holding ASA ble børsnotert 21. mars 2018.

Enda et godt Fjordkraft-kvartal20.8.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Fjordkraft Holding ASA (Fjordkraft) fikk et justert driftsresultat på 124 (98) MNOK i 2. kvartal 2020. Det er en økning på 26 prosent fra samme periode foregående år. Underliggende netto driftsinntekter i 2. kvartal steg med 15 prosent til 314 MNOK, opp fra 274 MNOK i 2019. Konkurransetilsynet har godkjent oppkjøpet av Gudbrandsdal Energi AS og Eidsiva Marked AS. Når transaksjonen sluttføres i september blir Fjordkraft-konsernet Norges største aktør i sluttbrukermarkedet for strøm.