Godsalliansen: Ubenyttet mulighet til å satse på infrastruktur
- Det er positivt med en økt satsing på godsoverføring. Vi gleder oss til å se hvilke prosjekter som realiseres. Også forventer vi at ekstra midler denne gangen sikrer arbeidsplasser for norske sjøfolk, sier Johnny Hansen, leder i Godsalliansen og forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund.
I en periode med behov for statlige investeringer for å holde hjulene i økonomien i gang, kunne regjeringen valgt å akselerere prosjekter som hadde styrket godsflyten i Norge. Både jernbanenettet og havnene har betydelige investeringsbehov.
- Jernbanen har mange flaskehalser som hindrer fremkommelighet for lange og tunge godstog, og havnene har investeringsprosjekter som står i kø i ordningen «effektive og miljøvennlige havner». Vi er skuffet over at regjeringen ikke i større grad griper muligheten til å satse tungt på infrastruktur nå som entreprenørene trenger oppdrag, sier Hansen.
Havnene er glemt i regjeringens krisepakker. Flere havner opplever et bortfall av omtrent hele inntektsgrunnlaget og en stadig mer krevende økonomisk situasjon.
- Havnene er samfunnskritisk infrastruktur. Når regjeringen på alle områder har fokusert på å holde hjulene i gang, er det vanskelig å forstå hvorfor havnene i denne midlertidige krisen blir hensatt til et økonomisk uføre som kan lede til kansellering av investeringer og i verste fall oppsigelser, avslutter Hansen.
Nøkkelord
Bilder
Lenker
Om Godsalliansen
Vy, CargoNet, Norsk Jernbaneforbund, Norsk Lokomotivmannsforbund, Kystrederiene, Maritimt Forum, Norske Havner, Sjømat Norge, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Det Norske Maskinistforbund og Yrkestrafikkforbundet.
Følg pressemeldinger fra Godsalliansen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Godsalliansen
Lite nytenking i Nasjonal transportplan22.3.2024 16:02:45 CET | Pressemelding
- Det er beklagelig at Nasjonal transportplan i så stor grad følger tidligere planer, uten tydelige grep for å endre kurs når det gjelder klima, naturinngrep og ønsket samfunnsutvikling i transportsektoren, sier Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.
Transportbudsjett uten tiltak7.10.2023 14:52:07 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag for statsbudsjett for 2024 fortsetter alle større igangsatte prosjekter innen både jernbane og sjøfart, men budsjettforslaget mangler ambisjoner. Vedlikeholdsetterslepet for jernbanen øker ytterligere og krafttaket for maritim transport uteblir.
Ny global naturavtale må føre til endringer i transportpolitikken20.12.2022 16:44:41 CET | Pressemelding
I går ble 196 land enig om en global naturavtale på et toppmøte i Montreal i Canada. Naturen har fått sin «Paris-avtale». Det forplikter alle verdens land, også Norge, til å gjøre endringer. I Norge vil det være særlig viktig å gjøre endringer i måten vi gjør samferdselsutbygginger på.
Stø kurs i samferdselspolitikken6.10.2022 15:06:55 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 hadde ingen vesentlige kutt i satsingen på jernbane og sjøtransport, og satsingen på godsoverføringsprogrammene opprettholdes.
Revidert nasjonalbudsjett en tapt mulighet for transportsektoren12.5.2022 20:54:12 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde ingen større endringer i transportpolitikken. Dette er nok en tapt mulighet til å gjøre transportsystemet i Norge mer bærekraftig. Norge skal oppnå betydelige kutt i klimautslippene fra transportnæringen innen 2030.