NorgesGruppen

God vekst i et tøft marked

Del
I 2018 økte antall kunder i NorgesGruppens butikker og handlekurvene ble større. 1,2 mill. kunder var innom butikkene daglig, 150 000 flere enn for fem år siden. Det innebærer at flere forbrukere velger NorgesGruppens butikker og at kundene handler mer enn før.
Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen og ferskvareansvarlig og Ane Eriksen Lierhagen på MENY Skøyen
Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen og ferskvareansvarlig og Ane Eriksen Lierhagen på MENY Skøyen

Driftsinntektene økte med 2,2 mrd. kroner til 87 mrd. kroner i 2018, et år da NorgesGruppen hadde fem færre butikker enn fjoråret. 80 prosent av vår totale vekst på 3,3 prosent var organisk, altså fra eksisterende butikker.

- Jeg er godt fornøyd med utviklingen i 2018. Med serviceinnstilte medarbeidere og gode butikker klarer vi å vinne kunder i et tøft marked, takket være innsatsen til ansatte i hele organisasjonen, sier konsernsjef Runar Hollevik.

Kjedene vinner terreng i hvert sitt segment og KIWI er vekstvinner i bransjen med 4,1 prosent. For andre året på rad sparte kundene over 1 mrd. kroner i Trumf-bonus, 670 mill. kroner mer enn for fem år siden.

Opprettholder driftsmarginen
Driftsmarginen er stabil fra året før på 3,6 prosent, det gir et driftsresultat (EBIT) på 3,1 mrd. kroner. Konsernet har de siste årene fokusert på effektiviseringstiltak i hele verdikjeden.

- Vi har aldri hatt bedre og mer effektive butikker enn vi hadde i 2018, sier Runar. Våre supermarkeder MENY og SPAR har best utvalg av mat og drikke, vår lavpriskjede KIWI har gjennom året befestet sin posisjon som prisleder i bransjen, og vi har kjøpmenn i distriktene i Joker og Nærbutikken som tilbyr kunnskap og service der folk bor, sier Runar.

Matsvinnet redusert med 21 prosent på 3 år
Plast og matsvinn er to temaer som opptar mange kunder. KIWI, SPAR, MENY og Joker har kuttet 356 tonn plastemballasje fra frukt og grønt i 2018 og satt seg mål om å redusere plastbruk med 20 prosent innen 2025.

Butikkene har i tillegg redusert matsvinnet i egen drift med 21 prosent siden 2015.  Tiltakene som har bidratt til mest matsvinnreduksjon i 2018 er forbedret holdbarhet på kjølte varer gjennom ASKO Sentrallager Kjøl og systematisk arbeid med nedprising av mat som nærmer seg holdbarhetsdato. Samarbeid med organisasjoner har i 2018 berget mer enn 500 tonn mat fra å ende som butikkavfall i MENY. Matsvinnet i KIWI-butikkene er redusert med over 30 prosent de siste to årene.

I 2018 har KIWI hatt stor suksess med produktene Billig middag for én, en serie ferskvareprodukter tilpasset mindre husholdninger, som gjør det enklere for kundene å kaste mindre mat. I samarbeid med Østfoldforskning hjalp MENY, SPAR, Joker og KIWI utvalgte kunder i høst til å redusere sitt matsvinn.

Investeringer på 3,6 mrd. kroner
I 2018 investerte NorgesGruppen 3,6 mrd. kroner i bedre butikker, mer effektiv drift, teknologi, fornybar energi  og kompetanse. Flere investeringer i effektiv og kundeorientert drift er planlagt fremover, deriblant et nytt kaffeforedlingsanlegg, KIWI Lerberg i Hokksund og automatisert regionslager i Sande. Flere av disse kan bli finansiert gjennom det grønne rammeverket, som ble tilrettelagt i januar 2019.

For flere resultater innen forretning og bærekraft, se NorgesGruppens års- og bærekraftrapport på norgesgruppen.no.

Kontakter

Bilder

Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen og ferskvareansvarlig og Ane Eriksen Lierhagen på MENY Skøyen
Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen og ferskvareansvarlig og Ane Eriksen Lierhagen på MENY Skøyen
Last ned bilde

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye