God kundevekst og stabil lønnsomhetsutvikling
Lønnsom vekst i hard konkurranse
Driftsinntektene i 2019 var på 90 504 millioner kroner. Dette er en økning på 3,1 prosent og gjenspeiler kundeveksten i et marked preget av økt konkurranse og svak vekst. Driftsresultatet (EBIT) er forbedret til 3 650 millioner kroner i 2019. Det ga en driftsmargin (EBIT) på 4,0 prosent. Årsresultatet var på 2 746 millioner kroner, som tilsvarer en margin på 3,0 prosent av driftsinntektene.
- Bedre handleopplevelser resulterte i god kundevekst, lønnsom drift og fortsatt mulighet til satsing fremover, sier konsernsjef Runar Hollevik.
Sammenlignbar vekst i NorgesGruppen var 0,4 prosentpoeng bedre enn veksten i dagligvaremarkedet. MENY ble markedets vekstvinner med 3,4 prosent. KIWI forsterket sin markedsposisjon både innen sammenlignbar vekst og nye butikker. SPAR vant flere kunder i 2019, og Joker opprettholdt sin sterke distriktsprofil og markedsposisjon.
Betydelige investeringer
I 2019 investerte selskapet 4,7 mrd. kroner i bedre handleopplevelser, mer effektiv drift og i flere miljøvennlige løsninger.
Samtlige satsningsområder innen sunnhet og folkehelse utvikler seg i riktig retning. I 2019 handlet kundene mindre fett, salt og sukker – samtidig som de handlet mer frukt og grønt, spiste grovere bakervarer og kjøpte flere nøkkelhullsprodukter. Matsvinnet er redusert med 24 prosent siden 2015, og ASKO produserte i 2019 mer fornybar energi enn sitt totale forbruk.
Stabil vareflyt i en krevende periode
- Vi jobber for at kundene skal ha tilgang til mat over hele landet, også under ekstraordinære omstendigheter. Stabil og effektiv matvareforsyning er svært viktig i en hverdag preget av tiltak for å begrense spredning av korona-viruset. Matforsyning er definert som en samfunnskritisk funksjon. Når våre kunder og ansatte opplever en hverdag som er veldig annerledes enn for få uker siden, betyr stabil lønnsomhetsutvikling i 2019 først og fremst at vi står godt rustet til å håndtere en usikker framtid, sier Runar Hollevik.
For ytterligere kommentarer:
Ingrid S. Gundersen, Kommunikasjonssjef Konserninformasjon, tlf. 97 51 44 95
Vi kommenterer den økonomiske utviklingen eksklusive ny regnskapsstandard IFRS 16, fordi det gir et mer korrekt bilde av utviklingen sammenlignet med året før.
Bilder
Dokumenter
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Kundevekst og sterk kostnadskontroll forbedret NorgesGruppens årsresultat21.3.2024 08:51:00 CET | Pressemelding
Flere kunder i butikkene, god kostnadskontroll og store investeringer som har gitt en mer effektiv og bærekraftig drift, styrket NorgesGruppens konkurransekraft gjennom 2023.
UNIL tilbakekaller Fiskemannen Rekekabaret14.3.2024 15:03:19 CET | Pressemelding
UNIL kaller tilbake Fiskemannen Rekekabaret 300 g med holdbarhetsdato 28.04.2024, på grunn av funn av glass i produkt.
Nå blir kassene i KIWI sukkerfrie13.3.2024 21:12:26 CET | Pressemelding
KIWI ønsker å legge til rette for sunne valg, uten å bruke pekefinger. Nå blir selve kassa sukkerfri, og Nasjonalforeningen for folkehelsen applauderer tiltaket.
Først i verden9.1.2024 15:00:30 CET | Pressemelding
ASKO blir verdens første kunde som tar i bruk den nye generasjonen BEV Regional elektriske lastebiler fra Scania. Med mer krefter, lengre rekkevidde og større totalvekter åpner det seg helt nye muligheter for fossilfrie transporter.
KIWI heier på kampen mot matsvinn3.1.2024 12:54:21 CET | Pressemelding
KIWIs matsvinn er redusert med 55 prosent siden 2015, og arbeidet fortsetter for fullt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom