God grunn til elbil-optimisme før påskeutfarten

– Vi håper at de som skal på langtur nå i påsken slipper å oppleve mye ladekø, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Den høye utbyggingstakten for hurtigladere gir grunn til optimisme før påskeutfarten.
-Noe ladekø blir det nok, men denne påsken håper vi blir bedre enn tidligere, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (foto: Jamieson Pothecary).

Antall elbiler per hurtiglader har falt fra 110 til 104 på få måneder. Påske vil alltid kunne medføre ladekø, men i år er dekningen av hurtigladere bedre enn på lenge.
Vi har fått rundt regnet 127 000 flere elbiler på veien siden påsken i fjor, og selv om vi ikke vet hvor mange som benytter bilen på påskeferie, blir det garantert historisk mange elbiler i påsketrafikken i år.

Likevel lurt å forberede seg på at det kan bli kø

– Selv om vi er optimistiske og håper at det blir mindre kø i år enn i fjor, er påsken tiden med størst sannsynlighet for ladekø, sier Bu.

Christina Bu skal selv til fjells med elbil og stresser ganske lite med ladingen.

– Det går stort sett greit når jeg følger det enkleste rådet om å lade når jeg kan, ikke når jeg må, sier hun.  Det er dumt å komme fram til en hurtigladestasjon med lang kø og ha så lite rekkevidde igjen at du kvier deg til å dra til neste ladestasjon.

Ha orden på apper og betalingskort!

Når det er din tur til å  lade, er det en fordel om du slipper å plundre med betalingen.

Vi oppfordrer derfor til å laste ned aktuelle ladeapper, ha ladebrikker klare og ikke minst sørge for at bankkortet du benytter er registrert i appen.

Vi skifter jo bankkort iblant og da må apper og brikker oppdateres, sier Bu.

Husk at rekkevidden påvirkes av vær og vekt

De fleste hovedveiene har god dekning med hurtigladere, men er du opptatt av å spare tid og unngå for mye lading på veien, er et godt tips å lade hjemme fram til du starter turen. Da er batteriet driftsvarmt og bruker mindre energi i starten. Kan du forvarme kupeen samtidig som bilen står koblet til laderen, er det også lurt.

Dersom bilen din har mulighet til det, kan du forvarme batteriet før ladestopp. Når det er kaldt ute, gir det raskere lading.

Avslutt når batteriet er ladet 80 prosent

Christina Bu i Elbilforeningen har et råd som kanskje de nyeste elbilistene ikke er kjent med:

– Ikke lad mer enn 80 prosent om det er kø på laderen. Å lade de siste prosentene tar ofte lengre tid og er verken bra for batteriet eller stemningen på ladestasjonen, sier Christina Bu som har tro på at elbilistene er gode på samarbeid.

– Vi er spent på påsken i år, men har tro på at det vil gå bra dersom man er litt forberedt og innstilt på å hjelpe hverandre, avslutter hun.

─ Håpet er mindre ladekø enn i fjor påske. (foto: Norsk elbilforening).

Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.