Gledelige havvindambisjoner. Nå må vi komme i gang.

- Det er bra regjeringen nå tydeliggjør Norges havvindambisjoner. Dette har næringen etterlyst over lang tid. Det vil legge grunnlag for en industriell havvindsatsning, og gi forutsigbarhet for havvindutviklere og leverandører som vil satse på havvind på norsk sokkel, sier Hildegunn T. Blindheim, administrerende direktør i Norsk olje og gass.

Foto: Mats Bakken

Næringen har i sitt innspill til regjeringen foreslått at en må legge til rette for at det kan bygges ut 2-3 GW havvind i året gjennom 2030- og 2040-tallet. Dette vil gi en havvindkapasitet på 40-60 GW i 2050 i Norge.

- Skal regjeringens ambisjonsnivå realiseres må de starte med åpning av nye områder for havvind fra og med denne stortingsperioden, etablere et hybridnett med hensiktsmessig markeds- og nettdesign, og sikre tilstrekkelige støtte slik at flytende havvind blir realisert, sier Blindheim.

Flere land ser de samme mulighetene for å utvikle en havvindnæring og leverandørindustri, og flere har allerede etablert leverandørkjeder og nasjonale satsinger med spesifikke mål om å utvikle egen industri og erstatte fossil kraftproduksjon.

- Regjeringen må sikre fortgang i konsesjonsprosessene for Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II, slik at vi både posisjonerer oss i kappløpet om havvindmarkedene, og sikrer økt tilgang til fornybar kraft Norge.

- En riktig havvindsatsing vil øke krafttilgangen til Norge, gi økt forsyningssikkerhet og bidra til å nå norske og europeiske klimamål.

Foto: Mats Bakken

Om Norsk olje og gass

Norsk olje og gass
Fjordpiren Laberget 22
4020 Stavanger

Norsk olje og gass er en arbeidsgiver- og interesseorganisasjon for selskaper som driver på norsk sokkel.

Følg pressemeldinger fra Norsk olje og gass

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk olje og gass på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk olje og gass