Glede over avtale om NTP-forskuttering i Berg kommune
Avtalen har sin bakgrunn i et vedtak i Stortinget som gir Samferdselsdepartementet fullmakt til å inngå avtaler om forskuttering av midler til fiskerihavn- og farledsprosjekt som ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029. Kystverket har fått i oppdrag fra SD å administrere ordningen videre.
– Formålet med ordningen er å kunne gjennomføre prosjektene tidligere enn angitt i NTP. På den måten kan disse kommunene få en raskere gevinstrealisering i form av økt verdiskaping, takket være sikrere innseiling, tilrettelegging for større fartøy og nye næringsareal, forklarer kystdirektør Einar Vik Arset.
For 2018 ble det bevilget 350 millioner kroner til formålet og for 2019 nye 200 millioner kroner. Avtalen som nå er signert med Berg kommune er den første i ordningen, og er på 127 millioner kroner.
– En stor dag for Berg kommune
– Dette er en stor dag for Berg kommune. Endelig er forskutteringsavtalen for utdyping av innseiling og utdyping foran kaiene underskrevet. Nå kan arbeidet med havna starte. Prosjektet skal gi større dybde og et stort nytt industriområde på ca. 45 000 kvadratmeter. Nå ser vi store muligheter for en god utvikling i Senjahopen som vil gi ringvirkninger i region. Næringsaktører få endelig et nytt industriområde for utvikling av sin aktivitet. Det er jobbet tett med næringslivet i Senjahopen for å få på plass en forskuttering, så i dag er det nok flere som er godt fornøyd, sier ordfører i Berg kommune, Roar Jakobsen.
– Investeringene som nå skal realisere en ny utbygging vil gi vekst, innovasjon og ringvirkninger som vil gagne hele fiskeriregionen. Senja Kommune vil på alle måter se ringvirkninger av denne fantastiske satsingen. All ære til jobben som er gjort av Berg kommune, regjering og Kystverket. Uten forskutteringordningen som ble vedtatt i 2018 hadde ikke dette vært mulig, understreker fylkespolitiker Line Miriam Haugen (Frp).
Innseiling Senjahopen
Prosjektet Innseiling Senjahopen er valgt etter en søknadsrunde, der Samferdselsdepartementet har stått for saksbehandlingen. Kommunene som får forskuttert sine prosjekt har på forhånd fått prosjekteringsgrunnlaget som Kystverket har utarbeidet. Så må kommunene ferdigstille prosjekteringen og gjennomføre byggetiltakene.
Prosjektet omfatter utdypning i ytre del av renna til 11 meters dybde, og resterende del av innseilingen til 10 meters dybde. Havneområdet vil få differensierte dybder. I tillegg vil muddermasser brukes til etablering av nytt nærings- og industriareal. Mudringsmasser i innseiling og foran kaier er estimert til totalt om lag 235 000 kubikkmeter. Av dette planleges om lag 200 000 kubikkmeter deponert til ny innfylling og cirka 35 000 kubikkmeter lagt i sjødeponi.
Arbeidet skal etter planen starte i løpet av høsten 2019 og ta 18 måneder.
Nøkkelord
Bilder
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
To viktige avtaler for Kystverkets utbyggingsprosjekter er signert11.4.2024 15:18:42 CEST | Pressemelding
I Kystverkets arbeid med å forbedre farleder og havner langs norskekysten, er nå to sentrale rammeavtaler på plass.
COWI skal bistå Kystverket i byggingen av Stad skipstunnel11.4.2024 13:52:03 CEST | Pressemelding
Etter en anbudsrunde har Kystverket valgt COWI som teknisk rådgiver for byggingen av Stad skipstunnel. – COWI vil være en viktig teknisk samarbeidspartner i arbeidet med å få anskaffet og bygd verdens første skipstunnel, sier prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket.
Vest Betong blir hovedentreprenør for Innseiling og dypvannskai Mo i Rana19.3.2024 16:18:49 CET | Pressemelding
Nå er avtalen som gjør Vest Betong til hovedentreprenør i samarbeidsprosjektet Innseiling og dypvannskai Mo i Rana signert.
Arrangerer Kyst- og havnekonferansen 2024 i september5.3.2024 16:04:36 CET | Pressemelding
Finn frem kalenderen og sett allerede nå av datoene 18.–19. september. Da er det nemlig, etter et års pause, igjen klart for Kyst- og havnekonferanse i Honningsvåg.
Disse kan få stein fra Stad skipstunnel27.2.2024 17:00:00 CET | Pressemelding
Kystverket og kommunene Stad, Kinn og Vanylven er nå enige om en prioriteringsliste over hvilke næringstiltak som kan motta steinmasser fra Stad skipstunnel. Se lista her!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom