Glad for nye 75 millioner til helsefrivilligheten i 2021

I lys av den alvorlige smittesituasjonen vil regjeringen styrke helsefrivilligheten.
Styreleder i Stiftelsen Dam, Ingrid Stenstadvold Ross. Foto: Jorunn Valle Nilsen

– I sommer etablerte vi i fellesskap med Stiftelsen Dam et stimuleringsprogram der frivillige organisasjoner fikk midler for å kunne å redusere de negative konsekvensene av smitteverntiltakene i befolkningen, slik som forebygging av ensomhet hos eldre. I lys av den alvorlige smittesituasjonen foreslår regjeringen nå å bevilge 75 millioner kroner i statsbudsjettet for at programmet kan videreføres også i 2021, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Tirsdag presenterte regjeringen en ny økonomisk tiltakspakk i forbindelse med koronapandemien. Det er her forslaget om nye 75 millioner kroner til helsefrivilligheten ligger. Pengene skal også denne gangen forvaltes av Stiftelsen Dam.

– Dette betyr at helseorganisasjonene kan fortsette å være der for de mest sårbare gruppene, også i 2021, sier styreleder i Stiftelsen Dam og generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

Formålet med programmet er å stimulere til tiltak i regi av frivillige organisasjoner som bidrar til å redusere de negative konsekvensene av smitteverntiltakene. Tilskuddsordningen skal støtte tidsavgrensede tiltak med mål om å fremme levekår, fysisk og psykisk helse, mestring, livskvalitet eller sosial deltakelse under pandemien.

Videreføringen av programmet vil være svært viktig for organisasjonene, som fortsatt er i en krevende omstillingsfase.

– Helseorganisasjonene har mange av de aller mest sårbare og utsatte gruppene blant sine medlemmer. Mange har levd isolert eller med strenge smitteverntiltak helt siden mars. At organisasjonene nå settes i stand til å støtte disse gruppene, gjennom nye prosjekter, betyr mye, sier Ross.

Les mer om Stimuleringsprogram for helsefrivilligheten her