Gjør nettbutikken klar for Black Friday

(Oslo, 18. november 2019) Forbrukere er blitt tryggere på netthandel og nettbutikker blir stadig bedre til å skape gode kjøpsopplevelser. Likevel er det fortsatt 38 prosent av norske netthandlere som avbryter et kjøp. Ved å se på tiltak for å få flere gjennom det siste leddet i kjøpsreisen, kan nettbutikker gjøres klar for Black Friday.
Johanna Tell, e-handelsanalytiker hos Nets

— Med kun noen uker igjen til Black Friday kan det være fornuftig for nettbutikker å foreta en gjennomgang av egen nettbutikk, for å gjøre butikken så klar som mulig for det som trolig blir årets største netthandelsdag, forteller e-handelsanalytiker Johanna Tell fra Nets.

Den norske netthandelen fortsetter å vokse, og det er estimert at nordmenn i 2019 handler for mer enn 163 milliarder kroner. Ola og Kari avbryter også færre kjøp enn tidligere, noe som er et stort sunnhetstegn for norsk netthandel. Likevel er det fremdeles ting som kan forbedres, for å få enda flere gjennom det siste leddet i kjøpsreisen.

— Det er tre årsaker som fremheves som de viktigste årsakene til at netthandlere ombestemmer seg i siste liten. Dette er uklarhet i forhold til totalpris, at nettbutikken ikke tilbyr ønsket betalingsform eller at registreringsprosessen for å handle er for tungvinn, sier Tell.

Vis totalprisen så tidlig som mulig
Mer en 50 prosent av de som har avbrutt et kjøp fremhever at årsaken til dette var at totalprisen inkludert leveringskostnaden var for høy.

— Dette er noe mange nettbutikker kan bli bedre på. Det kan vel så ofte handle om å gi riktig informasjon fremfor det å tilby lavest mulig pris på forsendelsen. Gi kundene en enkel oversikt over kjøpene. Ved å vise hvor mange varer som ligger i handlekurven og hva totalprisen blir inkludert levering, sikrer man at kunden får en uheldig overraskelse når de skal fullføre kjøpet, sier Johanna Tell.

Det kan også være en fordel å oppgi pris på frakt og estimert leveringstid, når kunden ser på produktene.

Tilby de mest brukte betalingsmetodene
Kortbetaling er fortsatt den mest populære betalingsformen blant netthandlere i Norge. 86 prosent har benyttet kort til å betale for netthandelen. 37 prosent har benyttet PayPal og 32 prosent har benyttet faktura.

— Det som også er viktig å merke seg er at Vipps er på fremmarsj. Totalt er det 33 prosent som har benyttet Vipps ved netthandel. Her er det kvinner og de yngste som er mest aktive. I aldersgruppen 15-24 år er det så mange som 45 prosent som betaler med Vipps. Så er din nettbutikk innrettet mot de yngste vil jeg si du må tilby Vipps for ikke å miste en potensiell omsetning, uttaler Tell.

Tilby en effektiv kjøpsreise med gode valgmuligheter
24 prosent av oss svarer at vi handler på nettet fordi det er raskt og enkelt, noe som gjør det ekstra viktig å tilby en kjøpsopplevelse som faktisk er rask og enkel.

En av hovedgrunnene til at nordmenn avbryter kjøp, er nettopp fordi prosessen ikke var effektiv nok, og innen alle alderssegmenter svarer over halvparten av oss at vi helst vil slippe å skrive inn kortinformasjon når vi handler på nett.

Det finnes i dag mange løsninger fra flere aktører som tilrettelegger for en effektiv kjøpsreise med gode valgmuligheter, og som også kan huske for eksempel kortopplysninger på tvers av nettbutikker.

— Dersom nettbutikken ikke allerede har dette på plass. Undersøk gjerne med din leverandør om du kan aktivere denne funksjonen før Black Friday, avslutter Tell.

Tips på hvordan du gjør nettbutikken klar til Black Friday:

• Vis totalprisen så tidlig som mulig
  • Tilby de mest brukte betalingsmetodene
  • Gjør registreringsprosessen så enkel som mulig
  • Det er bra med gode tilbud, men sørg for at tilbudene gir mer handel eller bidrar til fortjeneste.

Johanna Tell, salgsansvarlig e-handel, tlf. 45 07 00 70, e-post: johanna.tell@dibs.no
Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, tlf. 915 39 846. e-post: satjo@nets.eu

Johanna Tell, e-handelsanalytiker hos Nets
Oversikt over hvorfor forbrukere avbryter et kjøp på nett

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets Branch Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

UnionPay, verdens største kredittkort, utvider markant i hele Norden23.11.2021 08:58:12 CET | Pressemelding

Kinesiske UnionPay, som står bak kredittkortet med flest kortholdere i hele verden, har inngått en ny, markant partneravtale med Nets på tvers av Norden, noe som bl.a. muliggjør kontantuttak, og det kan ha avgjørende betydning for om detaljhandel vil ta imot kortet, forteller ledende luksus butikk. “Siden vi ser at internasjonale reiser begynner å normalisere seg, vil Norden igjen bli en viktig destinasjon for Union Pay-kortholdere i Europa”, lyder det fra UnionPays nestleder i Europa.

Nets Passport Reader kvalifisert for eIDAS-kompatibel identitetssikring15.11.2021 09:59:37 CET | Pressemelding

Nets Passport Reader er nå eIDAS-sertifisert av BSI, et av verdens største sertifiserings-organer. Når den brukes til identitetssikring kan tjenesten nå konfigureres over hele Europa for eIDAS High – det høyeste sikkerhetsnivået. Denne sertifiseringen er en viktig godkjenning som forsikrer kundene om at den smarttelefonbaserte løsningen kan gi sikker tilgang til deres sensitive data, uten behov for kontakt ansikt til ansikt

JYSK velger Nets som leverandør i 14 lande24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding

Nets, som nå er en del av Nexi-konsernet, er valgt av JYSK som framtidig leverandør av betalingsløsninger i ytterligere fem land (Østerrike, Tyskland, Sveits, Frankrike og Italia). Dette utvider partnerskapet til samlet å dekke 14 europeiske land, hvor Nets vil bidra med å levere en strømlinjet og skalerbar betalingsløsning som dekker over både terminaler og kortinnløsning. Betalingsindustrien utvikler seg til å være stadig mer internasjonal, mens betalingsvanene fortsatt er vesentlig forskjellige fra land til land. Så for en detaljhandelsaktør som JYSK som løpende ekspanderer til flere land, og åpner mer enn 150 nye butikker pr. år bare i Europa, er det viktig at kundene kan betale med de betalingsformer de foretrekker, enten det er nasjonale kort som Dankort eller andre foretrukne betalingsløsninger: «For oss er det viktig at kundene våre har muligheten til å bruke den betalingsløsningen de foretrekker. Derfor har vi kikket etter en leverandør som gjør oss i stand til at motta betali