Gjør nettbutikken klar for Black Friday
(Oslo, 18. november 2019) Forbrukere er blitt tryggere på netthandel og nettbutikker blir stadig bedre til å skape gode kjøpsopplevelser. Likevel er det fortsatt 38 prosent av norske netthandlere som avbryter et kjøp. Ved å se på tiltak for å få flere gjennom det siste leddet i kjøpsreisen, kan nettbutikker gjøres klar for Black Friday.
— Med kun noen uker igjen til Black Friday kan det være fornuftig for nettbutikker å foreta en gjennomgang av egen nettbutikk, for å gjøre butikken så klar som mulig for det som trolig blir årets største netthandelsdag, forteller e-handelsanalytiker Johanna Tell fra Nets.
Den norske netthandelen fortsetter å vokse, og det er estimert at nordmenn i 2019 handler for mer enn 163 milliarder kroner. Ola og Kari avbryter også færre kjøp enn tidligere, noe som er et stort sunnhetstegn for norsk netthandel. Likevel er det fremdeles ting som kan forbedres, for å få enda flere gjennom det siste leddet i kjøpsreisen.
— Det er tre årsaker som fremheves som de viktigste årsakene til at netthandlere ombestemmer seg i siste liten. Dette er uklarhet i forhold til totalpris, at nettbutikken ikke tilbyr ønsket betalingsform eller at registreringsprosessen for å handle er for tungvinn, sier Tell.
Vis totalprisen så tidlig som mulig
Mer en 50 prosent av de som har avbrutt et kjøp fremhever at årsaken til dette var at totalprisen inkludert leveringskostnaden var for høy.
— Dette er noe mange nettbutikker kan bli bedre på. Det kan vel så ofte handle om å gi riktig informasjon fremfor det å tilby lavest mulig pris på forsendelsen. Gi kundene en enkel oversikt over kjøpene. Ved å vise hvor mange varer som ligger i handlekurven og hva totalprisen blir inkludert levering, sikrer man at kunden får en uheldig overraskelse når de skal fullføre kjøpet, sier Johanna Tell.
Det kan også være en fordel å oppgi pris på frakt og estimert leveringstid, når kunden ser på produktene.
Tilby de mest brukte betalingsmetodene
Kortbetaling er fortsatt den mest populære betalingsformen blant netthandlere i Norge. 86 prosent har benyttet kort til å betale for netthandelen. 37 prosent har benyttet PayPal og 32 prosent har benyttet faktura.
— Det som også er viktig å merke seg er at Vipps er på fremmarsj. Totalt er det 33 prosent som har benyttet Vipps ved netthandel. Her er det kvinner og de yngste som er mest aktive. I aldersgruppen 15-24 år er det så mange som 45 prosent som betaler med Vipps. Så er din nettbutikk innrettet mot de yngste vil jeg si du må tilby Vipps for ikke å miste en potensiell omsetning, uttaler Tell.
Tilby en effektiv kjøpsreise med gode valgmuligheter
24 prosent av oss svarer at vi handler på nettet fordi det er raskt og enkelt, noe som gjør det ekstra viktig å tilby en kjøpsopplevelse som faktisk er rask og enkel.
En av hovedgrunnene til at nordmenn avbryter kjøp, er nettopp fordi prosessen ikke var effektiv nok, og innen alle alderssegmenter svarer over halvparten av oss at vi helst vil slippe å skrive inn kortinformasjon når vi handler på nett.
Det finnes i dag mange løsninger fra flere aktører som tilrettelegger for en effektiv kjøpsreise med gode valgmuligheter, og som også kan huske for eksempel kortopplysninger på tvers av nettbutikker.
— Dersom nettbutikken ikke allerede har dette på plass. Undersøk gjerne med din leverandør om du kan aktivere denne funksjonen før Black Friday, avslutter Tell.
Tips på hvordan du gjør nettbutikken klar til Black Friday:
- Vis totalprisen så tidlig som mulig
- Tilby de mest brukte betalingsmetodene
- Gjør registreringsprosessen så enkel som mulig
- Det er bra med gode tilbud, men sørg for at tilbudene gir mer handel eller bidrar til fortjeneste.
Nøkkelord
Kontakter
Johanna Tell, salgsansvarlig e-handel, tlf. 45 07 00 70, e-post: johanna.tell@dibs.no
Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, tlf. 915 39 846. e-post: satjo@nets.eu
Bilder

Om Nets Branch Norway
Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet som har 3 500 ansatte og inkluderer tyske Concardis og polske Dotpay/eCard, hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende med å gjøre hverdagen enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.
Følg saker fra Nets Branch Norway
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets Branch Norway på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Nets Branch Norway
170 millioner kortkjøp i november6.12.2019 10:29:42 CET | Pressemelding
(Oslo 6. desember 2019) Tall fra Nets og Vipps AS viser at det i november ble utført 170,2 millioner kortkjøp, en vekst på 3,5 prosent i forhold til november 2018. — I november var det fire dager med mer enn sju millioner kortkjøp, noe som er et tydelig tegn på at julehandelen er godt i gang for mange, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.
Nye rekorder under Black Friday2.12.2019 10:10:35 CET | Pressemelding
(Oslo 2. desember 2019) Tall fra Nets og Vipps AS viser at det ble satt nye rekorder under Black Friday. — For første gang er kortene benyttet mer enn 9 millioner ganger, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.
Kraftig vekst av kontaktløse betalinger8.11.2019 07:59:47 CET | Pressemelding
(Oslo, 8. november 2019) Tall fra Nets og Vipps AS viser at det i oktober ble utført 167,9 millioner kortkjøp, en vekst på 3,5 prosent i forhold til oktober 2018. Betalingskortene ble benyttet til å handle for 54 milliarder kroner, en økning på 2 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
E-handelen i Norden utgjør i år 763 milliarder kroner6.11.2019 08:59:56 CET | Pressemelding
(Oslo, 6. november 2019) Nordiske forbrukere handler på nett som aldri før. I 2019 forventes det at e-handelen vil utgjøre 763 milliarder kroner, noe som er økning på 78 milliarder sammenlignet med 2018.
Nets foretar endringer i konsernledelsen1.11.2019 14:35:03 CET | Pressemelding
Med en tydelig ambisjon om å bli en ledende aktør innen den europeiske betalingsindustrien foretar Nets nå endringer i konsernledelsen. Torsten Hagen Jørgensen er ansatt som ny CEO for Issuer & eSecurity Services og Gianluca Ventura er tilsatt som ny Group CHRO. Dette betyr at to medlemmer av konsernledelsen forlater Nets.
Indiska bytter betalingsleverandør til Nets30.10.2019 07:59:26 CET | Pressemelding
(Oslo, 30. oktober 2019) Den nordiske mote og interiørkjeden Indiska bytter betalingsleverandør til Nets for sine butikker i Norden. Kjeden får nå en fremtidsrettet helhetsløsning som på sikt gjør det mulig å tilby samme kundeopplevelse i alle kanaler.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom