Gjev nominasjon for REMA 1000 i helse- og omsorgsdepartementets kåring
REMA 1000 utmerker seg i arbeidet med å støtte aktiv idrett med frukt og grønt på idrettsarrangementer. Det viser nominasjonen til helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere markedsføring.
– Som dagligvareaktør tar REMA 1000 ansvar for å inspirere og tilrettelegge for at idrettsarrangementer beveger seg i en sunnere retning. Derfor har vi satt oss offensive mål om å selge mer av det som er bra for både store og små, samt forsøke å påvirke til å kutte i det vi bør spise mindre av, sier prosjektleder helse og ernæring i REMA 1000, Ingvill Måkestad Bovim.
– Vi er stolte av å være nominert til utmerkelsen fra Helse- og omsorgsdepartementet for sunnere markedsføring. Det motiverer oss til å fortsette å jobbe målrettet med det viktige folkehelsearbeidet.
Mer frukt og grønt
Pølser, vafler, brus og langpannekake har lange tradisjoner på idrettsarrangementer rundt om i det ganske land. For REMA 1000 er det viktig å støtte aktiv idrett og ønsker å koble sunn mat opp mot idrettsarrangementer.
– I 2022 har REMA 1000 delt ut 7 tonnfrukt og grønt på de idrettsarrangementene som vi samarbeider med. Formålet er å gjøre idrettsarrangement sunnere og bidra til at våre kunder spiser mer frukt og grønt,sier Måkestad Bovim.
–Samtidig gjennomførte vi en kampanje i alle 11 regioner med 30 prosent på frukt og grønt gjennom Æ etter avholdt idrettsarrangement.
I markedsføringen har REMA 1000 benyttet sine ambassadører fra håndballandslaget. Resultatet på idrettskuttet var i snitt 38,9 prosent mer salg av frukt og grønt i regionene sammenlignet med samme periode året før.
– Å få frukt og grønt til å bli en større del av kostholdet blant våre kunder er en del av REMA 1000s bærekraftstrategi for et sunnere kosthold. At vårt arbeid blir sett og anerkjent gjennom nominasjon til helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse ser vi på som en seier i seg selv, sier leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge.
De nominerte til helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser blir hedret under #MerAv-seminaret «Spisevaner endres raskt i krisetider – mulighetsrom for det vi skal spise mer av» på Lillestrøm 16. februar.
FAKTABOKS:
Matvarebransjen ved næringsorganisasjoner, mat- og drikkeprodusenter, dagligvarebransjen, serveringsbransjen og Helse- og omsorgsdepartementet har inngått en intensjonsavtale for et sunnere kosthold. Hensikten med avtalen er at aktørene skal samarbeid om å gjøre det enklere for forbrukere å velge sunt.
For å hedre dem som gjør en særlig innsats for å utvikle sunnere matprodukter og oppfordre forbrukere til å velge sunnere matvaner, opprettet Helse- og omsorgsministeren i 2020 to utmerkelser for godt arbeid i medhold av intensjonsavtalen. Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere produkter og intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring.
Kilde: regjeringen.no
Her kan du lese intensjonsavtalen.
Nøkkelord
Kontakter
Hege RognlienLeder kommunikasjon REMA 1000
Tel:800 31 015hege.rognlien@rema.noBilder

Om REMA 1000
REMA 1000 AS omfatter virksomheten til REMA 1000 i Norge, Danmark og Sverige, samt REMA Industrier. Virksomheten eies 100 % av Reitangruppen. REMA 1000 er blant Norges største dagligvareaktør og en av landets sterkeste merkevarer. Siden 1979 har REMA 1000 tilbudt kunder over hele landet et godt valgt utvalg av dagligvarer av god kvalitet til de laveste prisene
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
Agurktiden er her – og agurken topper salget4.7.2025 08:15:00 CEST | Pressemelding
I klassisk agurktid dominerer faktisk agurken. REMA 1000 har solgt over 1,5 millioner agurker bare de siste ukene, og gjør den sunne favoritten til årets mest solgte frukt- og grøntvare.
Sommervikarene er på plass – gi dem gjerne ett ekstra hei30.6.2025 12:13:03 CEST | Pressemelding
Hver sommer får tusenvis av unge sin første jobb i REMA 1000. Nå er sommervikarene for 2025 i gang i butikker over hele landet – klare for å ta imot kunder, fylle på varer og lære det som for mange er starten på arbeidslivet.
Over én million solgte jordbærkurver i juni28.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det er ingen tvil om hva som er sommerens store favoritt i norske handlekurver. Så langt i år har REMA 1000 solgt over én million kurver med jordbær – og det er fortsatt mye igjen av sesongen.
REMA 1000 ambisiøse ansvarsstrategi - På vei, men ikke i mål2.6.2025 11:27:23 CEST | Pressemelding
De siste fem årene har REMA 1000 redusert utslipp i egen drift med 30 % og kuttet matsvinn med 40 %. Salget av plastposer har falt med 32 %, og utvalget av sunne matvarer er større enn noen gang. – Vi har gjort mye bra, men vi er ikke i mål, sier leder for ansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge.
Her får ungdom sin første jobb – og velger å bli14.5.2025 13:22:35 CEST | Pressemelding
REMA 1000 er en av Norges største arbeidsgivere for unge. Hvert år får tusenvis sin første arbeidserfaring hos dagligvarekjeden – ofte gjennom en sommerjobb.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom