Gjev nominasjon for REMA 1000 i helse- og omsorgsdepartementets kåring
REMA 1000 utmerker seg i arbeidet med å støtte aktiv idrett med frukt og grønt på idrettsarrangementer. Det viser nominasjonen til helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere markedsføring.
– Som dagligvareaktør tar REMA 1000 ansvar for å inspirere og tilrettelegge for at idrettsarrangementer beveger seg i en sunnere retning. Derfor har vi satt oss offensive mål om å selge mer av det som er bra for både store og små, samt forsøke å påvirke til å kutte i det vi bør spise mindre av, sier prosjektleder helse og ernæring i REMA 1000, Ingvill Måkestad Bovim.
– Vi er stolte av å være nominert til utmerkelsen fra Helse- og omsorgsdepartementet for sunnere markedsføring. Det motiverer oss til å fortsette å jobbe målrettet med det viktige folkehelsearbeidet.
Mer frukt og grønt
Pølser, vafler, brus og langpannekake har lange tradisjoner på idrettsarrangementer rundt om i det ganske land. For REMA 1000 er det viktig å støtte aktiv idrett og ønsker å koble sunn mat opp mot idrettsarrangementer.
– I 2022 har REMA 1000 delt ut 7 tonnfrukt og grønt på de idrettsarrangementene som vi samarbeider med. Formålet er å gjøre idrettsarrangement sunnere og bidra til at våre kunder spiser mer frukt og grønt,sier Måkestad Bovim.
–Samtidig gjennomførte vi en kampanje i alle 11 regioner med 30 prosent på frukt og grønt gjennom Æ etter avholdt idrettsarrangement.
I markedsføringen har REMA 1000 benyttet sine ambassadører fra håndballandslaget. Resultatet på idrettskuttet var i snitt 38,9 prosent mer salg av frukt og grønt i regionene sammenlignet med samme periode året før.
– Å få frukt og grønt til å bli en større del av kostholdet blant våre kunder er en del av REMA 1000s bærekraftstrategi for et sunnere kosthold. At vårt arbeid blir sett og anerkjent gjennom nominasjon til helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse ser vi på som en seier i seg selv, sier leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge.
De nominerte til helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser blir hedret under #MerAv-seminaret «Spisevaner endres raskt i krisetider – mulighetsrom for det vi skal spise mer av» på Lillestrøm 16. februar.
FAKTABOKS:
Matvarebransjen ved næringsorganisasjoner, mat- og drikkeprodusenter, dagligvarebransjen, serveringsbransjen og Helse- og omsorgsdepartementet har inngått en intensjonsavtale for et sunnere kosthold. Hensikten med avtalen er at aktørene skal samarbeid om å gjøre det enklere for forbrukere å velge sunt.
For å hedre dem som gjør en særlig innsats for å utvikle sunnere matprodukter og oppfordre forbrukere til å velge sunnere matvaner, opprettet Helse- og omsorgsministeren i 2020 to utmerkelser for godt arbeid i medhold av intensjonsavtalen. Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere produkter og intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring.
Kilde: regjeringen.no
Her kan du lese intensjonsavtalen.
Nøkkelord
Kontakter
Hege RognlienLeder kommunikasjon REMA 1000
Tel:800 31 015hege.rognlien@rema.noBilder

Om REMA 1000
REMA 1000 AS omfatter virksomheten til REMA 1000 i Norge, Danmark og Sverige, samt REMA Industrier. Virksomheten eies 100 % av Reitangruppen. REMA 1000 er blant Norges største dagligvareaktør og en av landets sterkeste merkevarer. Siden 1979 har REMA 1000 tilbudt kunder over hele landet et godt valgt utvalg av dagligvarer av god kvalitet til de laveste prisene
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
Mai slår alle rekorder for kakesalg på nett9.5.2025 16:05:25 CEST | Pressemelding
Hos REMA 1000 selges det flere kaker i mai enn i noen annen måned i året – mer enn både jul og nyttår. Og mange velger å bestille kaken på nett og hente den ferdig i sin lokale REMA 1000-butikk.
REMA 1000 er Nordens beste dagligvarekjede på klimaledelse7.5.2025 08:33:29 CEST | Pressemelding
REMA 1000 har oppnådd toppkarakteren A fra det internasjonale vurderingssystemet Carbon Disclosure Project (CDP) – en prestasjon ingen andre dagligvarekjeder i Norge kan vise til. I år rangeres REMA 1000 blant de 2 prosent beste selskapene i verden på klimaledelse, gjennom en kompleks, helhetlig og transparent rapportering.
Startskuddet har gått for årets grillsesong30.4.2025 11:55:11 CEST | Pressemelding
Fint vær og fridager gjør det enkelt å velge middager fremover. Ifølge REMA 1000 rykende ferske grillundersøkelse er omkring halvparten av befolkningen godt i gang med årets grillsesong. Det reflekteres også i dagligvarebutikkene.
Påskens Frukt i løsvekt-kampanje ga rekordsalg24.4.2025 12:11:03 CEST | Pressemelding
REMA 1000 tok sats før påsken, og lanserte frukt i løsvekt som et sunnere alternativ til påskegodtet. Det ga salgsøkning på hele 66 prosent, sammenlignet med fruktsalget fra påsken i fjor. – En kjempesuksess, sier salgs- og markedsdirektør i REMA 1000, Pia Mellbye.
Grillsesongen: REMA 1000s testarena for nyheter24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
For REMA 1000 er grillsesongen mer enn pølser og potetsalat – det er et utstillingsvindu for produktinnovasjon. Nå rulles årets nyheter ut i butikkene, og det kundene elsker mest i sommer, kan fort ende opp som helårsvarer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom