Gjev nominasjon for REMA 1000 i helse- og omsorgsdepartementets kåring
REMA 1000 utmerker seg i arbeidet med å støtte aktiv idrett med frukt og grønt på idrettsarrangementer. Det viser nominasjonen til helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere markedsføring.
– Som dagligvareaktør tar REMA 1000 ansvar for å inspirere og tilrettelegge for at idrettsarrangementer beveger seg i en sunnere retning. Derfor har vi satt oss offensive mål om å selge mer av det som er bra for både store og små, samt forsøke å påvirke til å kutte i det vi bør spise mindre av, sier prosjektleder helse og ernæring i REMA 1000, Ingvill Måkestad Bovim.
– Vi er stolte av å være nominert til utmerkelsen fra Helse- og omsorgsdepartementet for sunnere markedsføring. Det motiverer oss til å fortsette å jobbe målrettet med det viktige folkehelsearbeidet.
Mer frukt og grønt
Pølser, vafler, brus og langpannekake har lange tradisjoner på idrettsarrangementer rundt om i det ganske land. For REMA 1000 er det viktig å støtte aktiv idrett og ønsker å koble sunn mat opp mot idrettsarrangementer.
– I 2022 har REMA 1000 delt ut 7 tonnfrukt og grønt på de idrettsarrangementene som vi samarbeider med. Formålet er å gjøre idrettsarrangement sunnere og bidra til at våre kunder spiser mer frukt og grønt,sier Måkestad Bovim.
–Samtidig gjennomførte vi en kampanje i alle 11 regioner med 30 prosent på frukt og grønt gjennom Æ etter avholdt idrettsarrangement.
I markedsføringen har REMA 1000 benyttet sine ambassadører fra håndballandslaget. Resultatet på idrettskuttet var i snitt 38,9 prosent mer salg av frukt og grønt i regionene sammenlignet med samme periode året før.
– Å få frukt og grønt til å bli en større del av kostholdet blant våre kunder er en del av REMA 1000s bærekraftstrategi for et sunnere kosthold. At vårt arbeid blir sett og anerkjent gjennom nominasjon til helse- og omsorgsdepartementets utmerkelse ser vi på som en seier i seg selv, sier leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge.
De nominerte til helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser blir hedret under #MerAv-seminaret «Spisevaner endres raskt i krisetider – mulighetsrom for det vi skal spise mer av» på Lillestrøm 16. februar.
FAKTABOKS:
Matvarebransjen ved næringsorganisasjoner, mat- og drikkeprodusenter, dagligvarebransjen, serveringsbransjen og Helse- og omsorgsdepartementet har inngått en intensjonsavtale for et sunnere kosthold. Hensikten med avtalen er at aktørene skal samarbeid om å gjøre det enklere for forbrukere å velge sunt.
For å hedre dem som gjør en særlig innsats for å utvikle sunnere matprodukter og oppfordre forbrukere til å velge sunnere matvaner, opprettet Helse- og omsorgsministeren i 2020 to utmerkelser for godt arbeid i medhold av intensjonsavtalen. Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere produkter og intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere markedsføring.
Kilde: regjeringen.no
Her kan du lese intensjonsavtalen.
Nøkkelord
Kontakter
Hege RognlienLeder kommunikasjon REMA 1000
Tel:800 31 015hege.rognlien@rema.noBilder

Om REMA 1000
REMA 1000 AS omfatter virksomheten til REMA 1000 i Norge, Danmark og Sverige, samt REMA Industrier. Virksomheten eies 100 % av Reitangruppen. REMA 1000 er blant Norges største dagligvareaktør og en av landets sterkeste merkevarer. Siden 1979 har REMA 1000 tilbudt kunder over hele landet et godt valgt utvalg av dagligvarer av god kvalitet til de laveste prisene
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
De mest populære julevarene16.10.2025 14:36:52 CEST | Pressemelding
Julen nærmer seg, og mange kunder har allerede begynt å glede seg. Hos REMA 1000 merkes det at forventningene bygger seg opp, og salgsinnsikt fra julen 2024 gir et tydelig bilde av hva nordmenn flest setter pris på når julehandelen starter for alvor om noen uker.
REMA 1000: «Det enkle er ofte bra nok»9.10.2025 11:13:36 CEST | Pressemelding
I anledning Verdensdagen for psykisk helse erstatter REMA 1000 sine vanlige kampanjer med ett enkelt budskap: «Det enkle er ofte bra nok». – I en tid hvor mange opplever både press og uro trenger folk å høre at det enkle ofte er bra nok, sier Pia Mellbye, direktør for salg og marked i REMA 1000.
REMA 1000 lanserer kjøttdeig med grønnsaker25.9.2025 13:38:16 CEST | Pressemelding
Blant høstens nyheter fra REMA 1000 er en ny type kjøttdeig hvor halvparten av kjøttet er byttet ut med norske grønnsaker. Kjøttdeig med grønnsaker har allerede etablert seg som et populært alternativ i vårt naboland Danmark. Nå står Norge for tur.
Nå er nordmenn klare for fårikål-fest23.9.2025 13:33:25 CEST | Pressemelding
Denne uken markeres høstens store fårikål-fest i de tusen hjem, og hos REMA 1000 er det ingen tvil: I uke 39 selges mest lam og hodekål i hele året, kun slått av juleukene.
REMA 1000 lanserer glutenfri pinsa som del av R Goodly-serien12.9.2025 14:31:14 CEST | Pressemelding
Etter den enorme suksessen med REMA 1000s pinsa-lansering i 2023, kommer nå et etterspurt tilskudd i butikkhyllene: en glutenfri variant av den italienske favoritten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom