Gjenåpningen av Follobanen tar lengre tid og holdes stengt inntil videre
På mandagens pressebrief informerte vi om målingene som pågår som en del av testprogrammet på Follobanen. På det tidspunktet var det klart at én strømforsyningskabel måtte byttes, mens vi fortsatt holdt på med test og analyse av tre andre kabler. Alle fire er strømforsyningskabler som gir strøm til selve kontaktledningsanlegget i tunnelen.
– I går kveld ble det klart at vi må bytte alle de fire kablene, som ikke responderer godt nok i forhold til definerte testkrav. Hver kabel er 600 meter lang, så totalt blir 2400 meter kabel byttet, sier konsernsjef Gorm Frimannslund.
Det jobbes med å kutte og tilpasse de nye kablene, samt å fjerne de gamle kablene.
Stengt inntil videre
Hele hensikten med testprogrammet er å avdekke utfordringer før strømsetting. Planen var å strømsette anlegget i dag, og å starte testkjøringen i morgen. Det velger vi nå å skyve på. Dersom det oppstår hindringer underveis i testprogrammet vil det måtte legges på ytterligere tid. Det er ikke mulig å vite det nå, det er informasjon som blir klart etter hvert som arbeidet gjøres.
Vi ønsker altså ikke å kommunisere ny åpningsdato, men jobber iherdig videre med alle nødvendige interne ressurser og dyktige leverandører, med å komme i mål så raskt som mulig.
– Vi erkjenner at vi nok har vært i overkant optimistiske med tidsplanen for arbeidet med testing og tiltak for feilrettingen på Follobanen. Vi jobber for å åpne så fort som mulig, og samtidig må vi være sikre på at vi ikke får noen overraskelser når trafikken starter opp igjen, sier Gorm Frimannslund.
Jobber med ny ruteplan
Sammen med Vy jobber vi for å forbedre ruteplanen noe fra 1. februar, særlig for å forbedre tilbudet for de reisende på østre linje. Ruteplanen vil gjelde inntil videre, altså til Follobanen er helt klar for en trygg og sikker gjenåpning. Vy informerer om rutetilbudet når dette er klart.
– Vi er veldig lei oss for at gjenåpningsarbeidet fører til usikkerhet for pendlerne og de øvrige reisende. Det er å håpe at et noe forbedret reisetilbud fra 1. februar kan hjelpe litt med en krevende hverdagslogistikk for togkundene, sier Frimannslund.
Nøkkelord
Kontakter
Døgnåpen pressevakt
For alle typer spørsmål, ikke minst for hendelser i togtrafikken der pressevaktene uttaler seg på relativt kort varsel.
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom