Gjenåpning uten gjeldstrøbbel

Gjenåpningen av Norge pågår med full styrke, men så langt har nordmenn styrt unna de største forbrukslånsfristelsene. Nye tall fra Gjeldsregisteret viser nemlig at nordmenns forbruksgjeld fortsetter å falle inn mot sommeren.

Audun Rønningen Danielsen

– Norge har våknet til liv med kø på kjøpesentre og proppfulle uteserveringer over hele landet. Det er derfor en gledelig overraskelse at forbruksgjelden fortsetter å falle i juni, sier kommersiell direktør i Kredinor, Audun Danielsen.

Ifølge ferske tall fra Gjeldsregisteret var det en nedgang i forbruksgjeld på 3 milliarder i juni. Nå er den samlede forbruksgjelden 130,2 milliarder kroner.

– Nordmenn har levd roligere gjennom pandemien og dermed spart opp mye penger. Det er disse midlene som nå benyttes i gjenåpningen. De færreste har finansiert utepilsen på Lektern med lånte midler, sier Danielsen.

Gjeldregisteret har positiv effekt

Gjennom hele pandemien har det vært nedgang i forbruksgjelden. Ifølge tall fra Gjeldsregisteret har nedgangen vært på ca 16,3 prosent siden mars 2020. Innføringen av gjeldregister for to år siden har hatt en stor effekt, ifølge Kredinor.

– Gjennom innføringen av Gjeldregisteret fikk banker mye bedre oversikt over kundenes totale gjeld. Dette tyder på at de som får innvilget lån nå er vesentlig bedre kunder enn før gjeldsregisteret kom på plass. Og de kundene som likevel går til inkasso er i bedre stand til å gjøre opp for seg, sier Danielsen.

Danielsen medgir at korona-krisen er spesiell i et økonomisk perspektiv.

– Under nær sagt alle kriser har vi sett en stor økning i antall saker til inkasso, og for eksempel under finanskrisen i 2008-2009 var oppgangen på opptil 20 prosent. Under koronakrisen skjedde det motsatte. Folk har betalt ned på lån, det har vært færre saker til inkasso og det har vært få koronahenvendelser inn til vårt kundesenter, sier Danielsen.

Kredinor har ca. halvparten av det norske markedet for inkasso på forbrukslån.

Audun Rønningen Danielsen

Rådhusgata 27

Kredinor er et av Norges største inkassoselskap som tilbyr løsninger i hele verdikjeden fra fakturering, purringer, inkasso og juridisk - til overvåk, oppkjøp av fordringer og utenlandsinkasso. Vi er spesialister innen energi, bank/finans, handel, telecom og offentlig sektor.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.