Gjenåpning uten gjeldstrøbbel

Gjenåpningen av Norge pågår med full styrke, men så langt har nordmenn styrt unna de største forbrukslånsfristelsene. Nye tall fra Gjeldsregisteret viser nemlig at nordmenns forbruksgjeld fortsetter å falle inn mot sommeren.
Audun Rønningen Danielsen

– Norge har våknet til liv med kø på kjøpesentre og proppfulle uteserveringer over hele landet. Det er derfor en gledelig overraskelse at forbruksgjelden fortsetter å falle i juni, sier kommersiell direktør i Kredinor, Audun Danielsen.

Ifølge ferske tall fra Gjeldsregisteret var det en nedgang i forbruksgjeld på 3 milliarder i juni. Nå er den samlede forbruksgjelden 130,2 milliarder kroner.

– Nordmenn har levd roligere gjennom pandemien og dermed spart opp mye penger. Det er disse midlene som nå benyttes i gjenåpningen. De færreste har finansiert utepilsen på Lektern med lånte midler, sier Danielsen.

Gjeldregisteret har positiv effekt

Gjennom hele pandemien har det vært nedgang i forbruksgjelden. Ifølge tall fra Gjeldsregisteret har nedgangen vært på ca 16,3 prosent siden mars 2020. Innføringen av gjeldregister for to år siden har hatt en stor effekt, ifølge Kredinor.

– Gjennom innføringen av Gjeldregisteret fikk banker mye bedre oversikt over kundenes totale gjeld. Dette tyder på at de som får innvilget lån nå er vesentlig bedre kunder enn før gjeldsregisteret kom på plass. Og de kundene som likevel går til inkasso er i bedre stand til å gjøre opp for seg, sier Danielsen.

Danielsen medgir at korona-krisen er spesiell i et økonomisk perspektiv.

– Under nær sagt alle kriser har vi sett en stor økning i antall saker til inkasso, og for eksempel under finanskrisen i 2008-2009 var oppgangen på opptil 20 prosent. Under koronakrisen skjedde det motsatte. Folk har betalt ned på lån, det har vært færre saker til inkasso og det har vært få koronahenvendelser inn til vårt kundesenter, sier Danielsen.

Kredinor har ca. halvparten av det norske markedet for inkasso på forbrukslån.

Audun Rønningen Danielsen

Kredinor AS er Norges største inkassoselskap i antall saker og en ledende aktør innenfor kjøp og forvaltning av gjeldsporteføljer. Selskapet er etablert i Norge, Sverige, Finland og Danmark med en samlet omsetning på nærmere 1,6 milliarder kroner og 600 ansatte. Kredinor AS eies av Sparebank 1 og Kredinorstiftelsen. Kredinor har sin historie helt tilbake til 1876, og er nylig fusjonert med Modhi-konsernet. Etter fusjonen vil selskapet ha en bred tjenesteportefølje med bransjeledende løsninger innenfor fakturering, betaling og inkasso til energibransjen, bank og finans, handel, offentlig sektor, telecom og parkering. Ved å hjelpe kundene med moderne digitale selvbetjeningsløsninger og god kundeoppfølging, hjelper vi også næringslivet og offentlige virksomheter slik at de får betaling raskere. Det er bra for alle – for kundene, næringslivet og samfunnet. Kredinor.no