Gir grønt lys til store deler av Europa - dette betyr det for reiseforsikringen

Norske reisende skal følge seg trygge på tur med en solid reiseforsikring i ryggen. Men det betinger at de følger myndighetenes råd og anbefalinger.

På dagens pressekonferanse kom det frem at norske myndigheter f.o.m. den 15. juli åpner opp for ferie- og fritidsreiser til alle land i EØS/Schengen-området, med unntak av Bulgaria, Kroatia, Ungarn, Luxembourg, Portugal og Romania.

I tillegg får de svenske regionene Kronoberg, Blekinge og Skåne grønt lys.

- Vi i If og Europeiske Reiseforsikring har gjennom hele pandemien sagt at vi støtter oss til myndighetenes råd og anbefalinger, og justert forsikringsdekningen deretter. Ikke minst av hensynet til kundenes sikkerhet der ute, men også av solidaritet til den nasjonale smittedugnaden vi er inne i, sier Andreas Bibow Handeland.

- Dette skal vi selvsagt fortsette med. Derfor tilpasser vi dekningen etter FHI sitt nye kart, som til enhver tid legger premissene for hvor UD fraråder norske borgere å reise til eller oppholde seg. Samtidig håper vi nordmenn på reise vil være nøye når det gjelder å overholde både norske og lokale smittevernregler, fortsetter han.

Når det gjelder Sverige, og hvordan praksisen blir der nå som noen regioner åpnes, er det viktig at man følger regjeringens oppfordringer.

- Vi dekker transportetapper gjennom røde områder, men det forutsetter at man ikke foretar annet enn strengt nødvendige stopp, som dopauser, samt at man ikke legger inn overnattinger. Dette er viktig for å unngå ta med seg eventuell smitte fra områder som ikke er friskmeldt av UD, og en forutsetning for at reiseforsikringen skal gjelde, sier Handeland.

Justeringer kan gi utfordringer

Myndighetene skal etter planen gjøre vurderinger på de ulike landene hver 14. dag. Det vil i praksis si at et land kan få grønt lys, for så å få rødt lys to uker etterpå - eller omvendt.

Dette stiller krav til forbrukeren, som til en hver tid bør oppdatere seg på situasjonen for sitt reisemål. I tillegg kan det potensielt skape situasjoner der de reisende fra en dag til en annen befinner seg i et land med rødt lys.

- Kunder av If og Europeiske skal føle seg trygge på reise dersom landet eller regionen har grønt lys på seg ved avreise. Der vil reiseforsikringen gjelde som normalt. Derfor dekker vi merkostnader til evakuering hjem til Norge dersom myndighetene skulle beordre dette hvis situasjonen endrer seg. Vi erstatter også kostander knyttet til en eventuell karantene eller et utreiseforbud man skulle bli pålagt av lokale myndigheter, sier Handeland.

- Et annet mulig scenario er at du kjøper en reise når det er grønt lys, men innen avreise blir dette rødt. Da dekker vi selvfølgelig de avbestillingskostnadene du ikke får refundert av fly- eller reiseselskapet ditt, sier Andreas Bibow Handeland i If/Europeiske.

Andreas Bibow Handeland, reiseekspert i If og Europeiske Reiseforsikring

If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 6 800 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.

Følg saker fra If

Siste saker fra If

Mange kan være feil forsikret nå5.8.2020 08:45:23 CESTPressemelding

If-sjef Morten Thorsrud tror mange kan ha feil forsikringsdekninger fordi samfunnene våre er endret de siste månedene. Samtidig som han legger frem resultatet for andre kvartal, oppfordrer han bedrifter og privatpersoner til å kontakte forsikringsselskapet for å sjekke forsikringene sine. Nye tall fra Nordens største forsikringsselskap viser også at folks rutiner er på vei tilbake til normalen, etter en voldsom stopp i mars.

Stor usikkerhet rundt betaling av pakkereiser - Europeiske dekker avbestillingskostnader til røde land31.7.2020 09:10:02 CESTPressemelding

Ferieland går fra grønt til rødt i disse dager og mange pakkereisende nordmenn lurer nå på om man skal betale for hele reisen etter at depositum er betalt. - Europeiske Reiseforsikring vil dekke avbestillingskostnader til røde land dersom landet var grønt ved bestilling, klargjør kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske reiseforsikring, Lars Galtung.