Gir 24 millioner til senter for mer fysisk aktivitet i skolen

Høgskulen på Vestlandet får 24 millioner kroner av Gjensidigestiftelsen til å etablere et senter for fysisk aktiv læring. Målet med senteret på Fosshaugane campus er å sertifisere 100 skoler og utdanne 1000 lærere i løpet av en fem års periode.
Leder for samfunn og gave i Gjensidigestiftelsen Ingrid Tollånes og Geir Kåre Resaland fra Høgskulen på Vestlandet

I desember 2017 gjorde Stortinget vedtak om at regjeringen skal fremme en stortingssak som sikrer elever minst en time daglig fysisk aktivitet i skolen innenfor dagens rammetimetall. Dette vedtaket har skapt debatt og engasjement, og det er tydelig at det råder usikkerhet i mange skolemiljøer om hvordan det skal legges til rette for økt fysisk aktivitet. Men forskning utført på Vestlandet har vist at det er fullt mulig å innlemme fysisk aktiv læring i de vanlige skolefagene. Den kunnskapen og erfaringen ønsker Gjensidigestiftelsen å spre, sier Ingrid Tollånes, som er leder for samfunn og gave i Gjensidigestiftelsen.  Derfor har vi i dag gitt 24 millioner kroner for å støtte etableringen av et senter og sørge for at lærere og skoler rundt i hele landet kan få nyttegjøre seg av den  kunnskapen som allerede finnes, legger hun til.

Tiltak som virker

Studier gjort av Høgskulen på Vestlandet, som står bak prosjektet Active Smarter Kids (ASK), har vist at fysisk aktiv læring er spesielt fordelaktig for barna som trenger ekstra oppfølging. Et tilleggselement er at fysisk aktivitet også kan ha mange positive effekter for mestring og sosial inkludering.

De gode resultatene fra forskningsprosjektet har ført til stor etterspørsel fra skoler i hele landet som ønsker å bli «ASK-skoler». Det er imidlertid ingen instans som driver etterutdanning, kompetanseheving og videreutviklingen av praksisfeltet for fysisk aktiv læring i skolen, og dette er bakgrunnen for å etablere senteret.

Ble overrasket med millionsjekk før møte

For førsteamanuensis Geir Kåre Resaland fra Høgskulen på Vestlandet ble tirsdagen noe annerledes enn han hadde sett for seg. Sammen med flere av landets ledende aktører innen fysisk aktivitet i skolen var han kalt inn til et innspillsmøte hos Gjensidigestiftelsen for å diskutere hva som kan gjøres for å få til et løft på området. Men før møtet ble han overrasket med sjekken på 24 millioner som gjør det mulig å realisere senteret han har drømt om.

Nå begynner jeg nesten å grine, sa en rørt Resaland, før han samlet seg til en programerklæring. - Nå skal vi jobbe systematisk for at så mange skoler som mulig skal få hjelp til å få fysisk aktivitet i skolen til å fungere.  Vi skal hjelpe dem med kompetanse, utstyr, en webportal der de kan hente ut ferdige opplegg, og oppbacking og oppfølging. For fysisk aktivitet i skolen er kommet for å bli og Norge skal bli en pioner på området, avslutter han.

Geir Kåre Resaland, PhD
Førsteamanuensis ved Høgskulen på Vestlandet
Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett
Tlf: +47 57676097 | mobil: +47 41621333
E-post: geirkr@hvl.no

Lars Erik Mørk
Kommunikasjonssjef Gjensidigestiftelsen
E-post: lem@gjensidigestiftelsen.no

Gjensidigestiftelsen gir hvert år over 200 millioner kroner til allmennyttige prosjekter innen
trygghet og helse. Siden 2007 har stiftelsen delt ut over 2,2 milliarder til rundt 6500 prosjekter. Målet er å skape et tryggere, sunnere og mer aktivt samfunn.