GIEK-garanti viktig for at Aibel fikk havvindkontrakt med Equinor

Aibel har vunnet nok en kontrakt til den pågående havvindutbyggingen i Nordsjøen. En ferdigstillelsesgaranti fra statlige GIEK var viktig for at Equinor valgte Aibel. GIEKs strategi er å hjelpe norske eksportbedrifter med å få et fotfeste i markedet og administrerende direktør i GIEK, Wenche Nistad, sier det er viktig at flere bedrifter utnytter mulighetene innen havvind.

Foto: Aibel, Creycke Beck, Dogger Bank

Aibel skal levere en transformatorplattform som del av utbyggingen av det gigantiske Dogger Bank-feltet. Prosjektet er et joint venture mellom Equinor og det britiske energiselskapet SSE.

GIEK stiller en såkalt ferdigstillelsesgaranti som sikrer kjøperen mot tap dersom Aibel ikke leverer i henhold til en inngått kontrakt.

Garantien stilles av DNB med kontragaranti fra GIEK og nordiske banker.

Vesentlig for å få kontrakt

Denne typen garantier er vesentlige for at selskaper får kontrakter innen havvindindustrien, hvor prosjekter kan ta flere år og kjøperne ofte krever høyere andel garantier enn det som har vært vanlig i den norske olje- og gassbransjen.

– God finansiell risikohåndtering er avgjørende for denne typen prosjekter. At GIEK stiller opp gir betydelig støtte til norsk industri i et tøft europeisk marked, sier Mads Andersen, administrerende direktør i Aibel.

– Jeg er imponert over Aibels ekspertise og omstillingsevne, sier GIEK-sjef Wenche Nistad. Når vi utvider bankenes kapasitet fører det til en raskere grønn omstilling i norsk næringsliv. GIEK jobber med flere saker innen havvind nå, avslutter Nistad.

Les mer om Aibels andre havvindprosjekt i Nordsjøen.

Foto: Aibel, Creycke Beck, Dogger Bank
Wenche Nistad, Administrerende direktør i GIEK
Mads Andersen, Administrerende direktør i Aibel

GIEK garanterer for lån, investeringer eller leveranser som fremmer norsk eksport. I tillegg har GIEK innenlandske finansieringsordninger for maritim industri. GIEK har mange rederier, verft og leverandører på kundelisten, og garantiene gis på markedsmessige vilkår sammen med norske og internasjonale banker. Giek.no