GIEK-garanti viktig for at Aibel fikk havvindkontrakt i Nordsjøen

En garanti på 550 millioner fra statlige GIEK var utslagsgivende da den tyske nettoperatøren TenneT tildelte en stor kontrakt i havvind til Aibel/Keppel FELS konsortiet i mai i år.

DolWin beta offshore wind - tilsvarende plattform bygget av Aibel tidligere. Foto: Aibel

Aibel og Keppel skal levere en transformatorplattform som vil få en sentral funksjon i den storstilte havvindutbyggingen som foregår i den tyske delen av Nordsjøen.Aibel skal prosjektere og installere plattformen.

Kontrakten viser at Aibel er godt posisjonert til å bruke sin kompetanse og teknologi på nye områder. Dette er et stort løft og bidrar til å åpne for nye mulighet for norsk leverandørindustri, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Prosjekter innen havvind opptar en stadig større del av Aibels portefølje, og kontrakten styrker selskapets posisjon i det raskt voksende europeiske markedet for fornybar energi.

Avgjørende med GIEK-garanti

For å vinne kontrakter innen havvind er Aibel avhengig av å kunne stille betydelige bankgarantier, da kjøperne i dette markedet ofte krever høyere andel garantier enn det som er vanlig innen olje og gass i Nordsjøen. Lang byggetid medfører en lang løpetid på garantiene. GIEK avlaster i dette prosjektet DNB med flere banker.

Finansiell risikohåndtering er avgjørende for denne typen prosjekter. At GIEK stiller opp gir betydelig støtte til norsk industrinæring i et tøft europeisk marked. Vi ser frem til videre vekst og godt samarbeid, sier Mads Andersen, administrerende direktør i Aibel.

Adm. dir. Wenche Nistad i GIEK forteller at når GIEK utvider bankenes kapasitet, fører det til en raskere omstilling av norsk næringsliv til det grønne skiftet.

– Vi jobber med flere saker innenfor havvind og håper slik å hjelpe norske aktører til å oppnå kontrakter som bidrar til omstilling. GIEK er stolt over å bidra til finansieringen av utstyr til produksjon av fornybar energi, fortsetter Nistad.

GIEKs garanti i dette prosjektet:

Bygging av plattform DolWin 5 (til vindmøllepark Helgoland / Tyskland). GIEK stiller ferdigstillelsesgaranti på 50 prosent av garantibehovet. GIEKs andel er på rundt 550 millioner kroner.

Ferdigstillelsesgaranti sikrer motparten mot tap dersom den norske eksportøren ikke overholder sine forpliktelser i henhold til inngått kontrakt eller avgitt tilbud. Eksportørens bank sender søknad om risikoavlastning til GIEK.

Wenche Nistad, Administrerende direktør i GIEK

GIEK garanterer for lån, investeringer eller leveranser som fremmer norsk eksport. I tillegg har GIEK innenlandske finansieringsordninger for maritim industri. GIEK har mange rederier, verft og leverandører på kundelisten, og garantiene gis på markedsmessige vilkår sammen med norske og internasjonale banker. Giek.no