GIEK-garanti viktig for at Aibel fikk havvindkontrakt i Nordsjøen

En garanti på 550 millioner fra statlige GIEK var utslagsgivende da den tyske nettoperatøren TenneT tildelte en stor kontrakt i havvind til Aibel/Keppel FELS konsortiet i mai i år.
DolWin beta offshore wind - tilsvarende plattform bygget av Aibel tidligere. Foto: Aibel

Aibel og Keppel skal levere en transformatorplattform som vil få en sentral funksjon i den storstilte havvindutbyggingen som foregår i den tyske delen av Nordsjøen.Aibel skal prosjektere og installere plattformen.

Kontrakten viser at Aibel er godt posisjonert til å bruke sin kompetanse og teknologi på nye områder. Dette er et stort løft og bidrar til å åpne for nye mulighet for norsk leverandørindustri, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Prosjekter innen havvind opptar en stadig større del av Aibels portefølje, og kontrakten styrker selskapets posisjon i det raskt voksende europeiske markedet for fornybar energi.

Avgjørende med GIEK-garanti

For å vinne kontrakter innen havvind er Aibel avhengig av å kunne stille betydelige bankgarantier, da kjøperne i dette markedet ofte krever høyere andel garantier enn det som er vanlig innen olje og gass i Nordsjøen. Lang byggetid medfører en lang løpetid på garantiene. GIEK avlaster i dette prosjektet DNB med flere banker.

Finansiell risikohåndtering er avgjørende for denne typen prosjekter. At GIEK stiller opp gir betydelig støtte til norsk industrinæring i et tøft europeisk marked. Vi ser frem til videre vekst og godt samarbeid, sier Mads Andersen, administrerende direktør i Aibel.

Adm. dir. Wenche Nistad i GIEK forteller at når GIEK utvider bankenes kapasitet, fører det til en raskere omstilling av norsk næringsliv til det grønne skiftet.

– Vi jobber med flere saker innenfor havvind og håper slik å hjelpe norske aktører til å oppnå kontrakter som bidrar til omstilling. GIEK er stolt over å bidra til finansieringen av utstyr til produksjon av fornybar energi, fortsetter Nistad.

GIEKs garanti i dette prosjektet:

Bygging av plattform DolWin 5 (til vindmøllepark Helgoland / Tyskland). GIEK stiller ferdigstillelsesgaranti på 50 prosent av garantibehovet. GIEKs andel er på rundt 550 millioner kroner.

Ferdigstillelsesgaranti sikrer motparten mot tap dersom den norske eksportøren ikke overholder sine forpliktelser i henhold til inngått kontrakt eller avgitt tilbud. Eksportørens bank sender søknad om risikoavlastning til GIEK.

Wenche Nistad, Administrerende direktør i GIEK

GIEK garanterer for lån, investeringer eller leveranser som fremmer norsk eksport. I tillegg har GIEK innenlandske finansieringsordninger for maritim industri. GIEK har mange rederier, verft og leverandører på kundelisten, og garantiene gis på markedsmessige vilkår sammen med norske og internasjonale banker. Giek.no

Historisk høyt nivå på Norges vare- og tjenesteeksport. Eksportens andel av BNP fortsatt lavere enn i EU.11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding