Eksfin

GIEK-finansiering var avgjørende for nye miljøvennlige skip

Del
Finansiering fra fra Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) gjorde det mulig for Altera å bygge fire nye miljøvennlige bøyelastere, som halverer CO2-utslipp sammenliknet med eksisterende skip. Current Spirit, det siste, blir døpt virtuelt i dag.
Aurora Spirit
Aurora Spirit

I dag klokken 9 inviterer Altera Infrastructure, tidligere Teekay Offshore, til verdens første virtuelle skipsdåp for den nybyggede bøyelasteren Current Spirit.

Dette er det fjerde og siste av fire nye miljøvennlige bøyelastere, også kalt shuttletankere, Altera bestilte i fjor med langsiktig lånegarantifinansiering fra GIEK. Skipene er utstyrt med miljøvennlig ny teknologi som halverer CO2-utslippene sammenliknet med eksisterende skip. De er bygget av Samsung Heavy Industries i Sør-Korea.

– Dette er nok et eksempel på at norsk skipsfart er i verdensklasse når det gjelder det grønne skiftet, og på at det er attraktivt å drive internasjonal virksomhet og teknologiutvikling fra Norge som bidrar til lavere miljøskadelige utslipp, sier næringsminister Iselin Nybø.

GIEK har, på vegne av den norske stat, utstedt lånegarantier for 165,5 millioner USD. Finansieringen er en del av et større syndikat som involverer flere kommersielle banker og et utenlandsk eksportkredittbyrå.

– Støtten fra GIEK var avgjørende for oss. GIEK har i flere sammenhenger vist en imponerende handlekraft og gjennomføringstakt når situasjonen krever det. GIEKs bidrag har gjort at vi kan realisere dette viktige teknologispranget, sier Ingvild Sæther, CEO i Altera Infrastructure.

– GIEK ønsker å støtte omstillingen av norsk næringsliv i en mer klimavennlig retning. Vi er stolte over å ha bidratt til finansieringen av bøyelastere som reduserer miljøskadelige utslipp, sier Wenche Nistad, administrerende direktør i GIEK.

Neste generasjons mer miljøvennlige skip

De nye bøyelasterne skal frakte olje fra norske og britiske felt i Nordsjøen. Tre av skipene, Aurora Spirit, Rainbow Spirit og Tide Spirit, ble levert tidligere i år. De to første er allerede i oppdrag for Equinor på en langtidskontrakt.

Skipene bruker flere nye teknologier for å redusere utslipp. Alle skipene bruker flytende naturgass (LNG) som primærdrivstoff. De er også utstyrt med en nyutviklet renseteknologi for gjenbruk av flyktige organiske forbindelser (VOC). Miljøeffekten av VOC er betydelig, og norske myndigheter innførte allerede i 2003 restriksjoner på utslipp av disse. Det nye VOC-gjenvinningssystemet, utviklet av Wärtsila, reduserer VOC-utslipp med 100 prosent, konverterer utslippene til flytende gass, og fører denne inn i en egen drivstofftank som et sekundært drivstoff. I tillegg bruker skipene batterier for å effektivisere energibruken.

Til sammen kutter disse tiltakene CO2-utslippene med rundt 50 prosent sammenliknet med eksisterende skip. Det er en like stor reduksjon per skip som man ville fått ved å bytte ut 15.000 biler med elbiler.

Skipsdåpen for Current Spirit strømmes fredag 14. august klokken 9 på her. Skipene Altera Wave og Altera Wind blir også døpt.

Kontakter

For spørsmål, vennligst kontakt:


Cecilie Grønntun, senior kommunikasjonsrådgiver i GIEK
+47 90 65 26 38
cecilie.gronntun@giek.no


Steffen Rogne, kommunikasjonsrådgiver i Altera Infrastructure
+47 91 63 97 27
steffen.rogne@alterainfra.com

Bilder

Aurora Spirit
Aurora Spirit
Last ned bilde
Current Spirit
Current Spirit
Last ned bilde
Rainbow Spirit
Rainbow Spirit
Last ned bilde
Ingvild Sæther, CEO i Altera Infrastructure
Ingvild Sæther, CEO i Altera Infrastructure
Last ned bilde
Wenche Nistad, administrerende direktør i GIEK
Wenche Nistad, administrerende direktør i GIEK
Last ned bilde

Lenker

Om Eksfin

Eksfin
Eksfin
Støperigata 1
0250 Oslo

+47 22 87 62 00http://www.eksfin.no

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) er en forvaltningsbedrift underlagt Nærings- og fiskeridepartementet. Eksfin fremmer norsk eksport gjennom å bistå norske bedrifter, utenlandske kjøpere og deres banker med et bredt utvalg av statlige lån, garantier og kompetent rådgivning. Eksfins finansieringsløsninger er et statlig supplement til det private bank- og finansmarkedet. Eksfin forvalter også andre finansieringsordninger for norsk næringsliv uten eksportformål.

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) ble opprettet 1. juli 2021 gjennom sammenslåing av Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) og Eksportkreditt Norge AS.

Følg pressemeldinger fra Eksfin

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Eksfin på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Eksfin

Eksfin stiller seks milliarder kroner i lånefinansiering til Ørsted – Aibel skal bygge plattformer til britisk havvindpark15.3.2024 08:01:00 CET | Pressemelding

Danske Ørsted, en av verdens største havvindutbyggere, kjøper to omformerplattformer fra norske Aibel til havvindprosjektet Hornsea 3 på den engelske østkyst. Eksfins finansiering på EUR 525 millioner stilles under forutsetning av norske eksportleveranser. Avtalen bringer Eksfins samlede finansiering for norsk havvindindustri opp i nærmere 40 milliarder kroner.

Historisk høyt nivå på Norges vare- og tjenesteeksport. Eksportens andel av BNP fortsatt lavere enn i EU.11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

Eksport av varer og tjenester utenom olje og gass endte i 2023 på 1 225 milliarder kroner – det høyeste nivået noensinne. Både vare- og tjenesteeksporten økte i løpet av året. Selv om det er et godt år i norsk kontekst, er fortsatt eksport som andel av BNP lavere enn EU-gjennomsnittet. Eksporten legger grunnlag for 640 000 arbeidsplasser – hver femte arbeidsplass.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye