Lions NorgeLions Norge

Gi ditt bidrag til aksjonen Lions Røde Fjær!

Førstkommende helg, lørdag 12. og søndag 13. februar, skal medlemmer av Lions Norge, gode medhjelpere fra idrettsklubber og andre, gå dør-til-dør eller stå med bøsser der hvor folk er. Inntektene fra aksjonen går til bygging av et familie- og kompetansehus på Beitostølen Helsesportsenter.
Ditt bidrag til Lions Røde Fjær gir flere barn med funksjonsnedsettelser mulighet til å bli mer aktive og deltagende i sitt nærmiljø. Foto: Christine Stokkebryn.

Pandemien har skapt utfordringer, også for medlemmene i Lions. Den fantastiske frivillige innsatsen de vanligvis gjør for dem som trenger det mest, i inn- og utland, har blitt betydelig redusert.

Dette gjelder spesielt innsamlinger til programmer og prosjekter, slik som Lions Røde Fjær. Denne landsomfattende aksjonen skulle vært arrangert i 2020 som den 9 aksjonen siden 1966. Dengang ble det samlet inn et betydelig beløp, nesten 90 millioner kroner (i 2020-verdi), som bygget Beitostølen Helsesportsenter (BHSS).

Nok en gang skal aksjonens innsamlede midler gå til BHSS, og bygging av et familie- og kompetansehus.

- Vi i Lions er veldig stolte over at vi nok en gang kan bidra til BHSS slik at enda flere barn med funksjonsnedsettelse kan få utvikle sine ferdigheter, sier Hroar Thorsen, generalsekretær i Lions og innsamlingsleder for Lions Røde Fjær.

Bøsseinnsamlingen 12. og 13 februar 2022 blir en kombinasjon av digitale innsamlinger og bøssebæring. Noen steder i landet velger de frivillige bort dør-til-dør aksjonen på grunn av et høyt smittetrykk. Bøssene vil da dukke opp andre steder der folk er, gjerne med informasjonstands og aktiviteter.

Beitostølen Helsesportsenter er verdensledende innenfor re-/habilitering for barn, ungdom og voksne med ulike diagnoser, funksjonsnedsettelser og funksjonsnivå.

- Vi opplever at medlemmene i Lions er svært stolte over hva BHSS har fått til i mer enn 50 år. Klubber over hele landet er nå klare for å delta i aksjonen, sier leder av hovedkomiteen for Lions Røde Fjær, Henning Cook.

-  Lions Røde Fjær skulle vært gjennomført i 2020, men pandemien har utsatt aksjonen to ganger. Nå appellerer vi til alle om å gi et bidrag til Lions Røde Fjær og til beste for Beitostølen Helsesportsenter. Ta vel imot bøssebærerne på din egen dør eller bøssebærerne på et utfartssted, kjøpesenter eller lignende, avslutter Thorsen.

Kampanjefilmen Lions Røde Fjær
Videokanal

Bilder

Om Lions Norge

Lions Norge
Ensjøveien 18

Hovedbudskapet for Lions Røde Fjær:

"Lions Røde Fjær går til bygging av et familie- og kompetansehus på Beitostølen Helsesportsenter. Senteret arbeider for at alle funksjonshemmede barn skal ha likeverdige muligheter, uavhengig av funksjon, etnisk bakgrunn og bosted».

Om Lions Røde Fjær

• LRF er Lions Norges største landsdekkende innsamlingsaksjon og arrangeres ca. hvert 5 år.
  • Første LRF-aksjon var i 1966 da formålet også var Beitostølen Helsesportsenter.
  • Til sammen har åtte LRF aksjoner samlet inn over 400 millioner kroner (dagens verdi) til ulike formål.
  • Årets innsamlingsmål er 50 millioner kroner
  • Lions Clubs International er en verdensomspennende frivillig organisasjon repesentert i over 200 land og geografiske omåder.
  • På verdensbasis har Lions 1,4 millioner medlemmer. I Norge har Lions ca 8500 medlemmer.

Om Beitostølen Helsesportsenter

• Ideell landsdekkende stiftelse som gir re-/habiliterings-tilbud til alle som trenger det i 2- 4 uker uten egenandel.
  • Visjon: «Aktivitet og deltagelse gjennom livet – for alle». BHSS etterlever dette hver dag!
  • 900 brukere på opphold årlig + familier og ledsagere.
  • Har siden oppstarten i 1970 hatt over 30 000 brukere på opphold.
  • Ca. 250 studenter er på BHSS hvert år som får faglig påfyll. Fra 1970 har ca. 10 000 studenter vært på BHSS.
  • Ca. 250 fagpersoner fra hele landet er på opphold på BHSS hvert år for å få økt kunnskap og kompetanse.
  • Godkjent forskningsinstitusjon.
  • Samfunnsansvar; deling av kompetanse med studenter og fagpersoner ute i lokalmiljøene.
  • Brukerne er meget tilfreds med oppholdet.
  • Største arbeidsplass i kommunen – 125 ansatte.
  • Omsetter for i overkant av 100 millioner kroner i året.

Følg pressemeldinger fra Lions Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Lions Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Lions Norge

Lions Røde Fjær overrekker milliongave til Beitostølen Helsesportsenter26.3.2023 08:26:47 CEST | Pressemelding

Lørdag 25. mars, under avslutningsseremonien for Ridderrennet, ble gaven fra aksjonen Lions Røde Fjær overrakt Beitostølen Helsesportsenter. Hele 26 millioner kroner har driftige Lions-klubber og medlemmer samlet inn. Milliongaven vil bidra til byggingen av et nytt familiehus på Helsesportsenteret. Til tross for korona og utsettelser har det vært aktiv og utholdende jobbing fra medlemmene i Lions helt siden august 2018.