Geir Sundstøl, strengenes herre, er ute med singelen Våg!

Strengenes Herre, Geir Sundstøl, er tilbake med sitt fjerde soloalbum, St.Hanshaugen Steel. St.Hanshaugen Steel er en hyllest til et stålverk ved samme navn, som var i drift mellom 1890 og 1969, og lå på vakre St.Hanshaugen i Oslo, hvor Sundstøl holder til. Albumet lokker oss med på en drømmeferd gjennom lydlandskaper av sjeldne instrumenter, engleaktige gjesteopptredener, tivoli-attraksjoner og 60-talls sci-fi, for å nevne noe. Som en forsmak på albumet kommer åpningssporet «Våg» som singel 20. august, hvor Arve Henriksen er med og setter sitt personlige preg på låta.

Geir Sundstøl. Foto: Eirik Stordrange

Geir Sundstøl - Våg, singelrelease 20. august

Hør låten HER

Arve Henriksen setter sitt personlige preg på låta "Våg" med sin unike stemme og Geir Sundstøl innrømmer:

«Jeg har i årevis beundret Arves lyriske uttrykk, og i fjor turte jeg endelig å ta kontakt. Jeg spurte om han kunne være med på en outro, men han ble revet med og bidro med hele ti trompet- og hornspor. Da vi først spilte inn Våg, tenkte jeg at halvhastighets-steel, kontrabass og 80-talls Simmons-trommer skulle være kjernen i låten. Det ble ikke helt sånn.».

Sundstøls sound er filmatisk, men sjangerløs, eksperimentell og samtidig forfriskende åpen for enhver nysgjerrig lytter. Det organiske og subtile blandes nå med en ny palett syntetisk maling, et uunngåelig resultat av Sundstøls eskalerende G.A.S.-lidelse - gear acquisition syndrome.

I likhet med Sundstøls tidligere utgivelser fra Hubro, er St.Hanshaugen Steel mikset av Bård Ingebrigtsen og mastret av Helge Sten.

Sundstøls faste våpendragere er med; tangentmann David Wallumrød, trommeslager Erland Dahlen, bassist Jo Berger Myhre og bassist Mats Eilertsen. Sølvguttene drysser sitt gullstøv over Sundstøls musikk for første gang på denne plata, og en annen unik stemme, ny i denne sammenhengen, er Arve Henriksen, som setter sitt uttrykksfulle preg på åpningssporet, Våg.

Geir Sundstøl. Foto: Eirik Stordrange
Cover Geir Sundstøl: "Våg". Design: Aslak Gurholt (Yokoland)
Geir Sundstøl. Foto: Raymond Mosken

Andre singel fra Kim Myhrs kommende album!13.7.2022 09:48:56 CEST | Pressemelding

«Gifting Senselessly In Endless Lavishness» er andre singel ut fra Kim Myhrs kommende album “Sympathetic Magic”. Hør den her: https://orcd.co/giftingsenselesslyinendlesslavishness «Gifting Senselessly In Endless Lavishness er en tittel hentet fra en bok av Bojana Kunst. Musikken er veldig sjenerøs, nesten overdådig. Det første jeg skrev på stykket var orgelintroen, jeg ønsket noe ekstatisk og umiddelbart, og resten av sangen fløt naturlig inn i forskjellige partier. Å jobbe med et RnB-trommebeat var første gang for meg. Det er en jorda kvalitet som gir en fin kontrast til bølgene av 12-strengs gitar.» - Kim Myhr «Sympathetic Magic», som kommer den 19. august, er et delirisk og rørende musikkverk. Verket troner på toppen av Kim Myhrs jevnt voksende og betydelige produksjon som gitarist og komponist. Albumet er oppfølgeren til Kim Myhrs album You | me (2017), som ble hyllet vidt og mottok en «honorary mention» på Nordic Music Prize 2018. Den oppslukende varmen fra You | me er fortsatt ti

Ny låt fra Tre Små Kinesere24.6.2022 12:40:11 CEST | Pressemelding

Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. Lytt til «Når Sola Snur» her! «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.