Geir Sundstøl, strengenes herre, er ute med singelen Våg!

Strengenes Herre, Geir Sundstøl, er tilbake med sitt fjerde soloalbum, St.Hanshaugen Steel. St.Hanshaugen Steel er en hyllest til et stålverk ved samme navn, som var i drift mellom 1890 og 1969, og lå på vakre St.Hanshaugen i Oslo, hvor Sundstøl holder til. Albumet lokker oss med på en drømmeferd gjennom lydlandskaper av sjeldne instrumenter, engleaktige gjesteopptredener, tivoli-attraksjoner og 60-talls sci-fi, for å nevne noe. Som en forsmak på albumet kommer åpningssporet «Våg» som singel 20. august, hvor Arve Henriksen er med og setter sitt personlige preg på låta.

Geir Sundstøl. Foto: Eirik Stordrange

Geir Sundstøl - Våg, singelrelease 20. august

Hør låten HER

Arve Henriksen setter sitt personlige preg på låta "Våg" med sin unike stemme og Geir Sundstøl innrømmer:

«Jeg har i årevis beundret Arves lyriske uttrykk, og i fjor turte jeg endelig å ta kontakt. Jeg spurte om han kunne være med på en outro, men han ble revet med og bidro med hele ti trompet- og hornspor. Da vi først spilte inn Våg, tenkte jeg at halvhastighets-steel, kontrabass og 80-talls Simmons-trommer skulle være kjernen i låten. Det ble ikke helt sånn.».

Sundstøls sound er filmatisk, men sjangerløs, eksperimentell og samtidig forfriskende åpen for enhver nysgjerrig lytter. Det organiske og subtile blandes nå med en ny palett syntetisk maling, et uunngåelig resultat av Sundstøls eskalerende G.A.S.-lidelse - gear acquisition syndrome.

I likhet med Sundstøls tidligere utgivelser fra Hubro, er St.Hanshaugen Steel mikset av Bård Ingebrigtsen og mastret av Helge Sten.

Sundstøls faste våpendragere er med; tangentmann David Wallumrød, trommeslager Erland Dahlen, bassist Jo Berger Myhre og bassist Mats Eilertsen. Sølvguttene drysser sitt gullstøv over Sundstøls musikk for første gang på denne plata, og en annen unik stemme, ny i denne sammenhengen, er Arve Henriksen, som setter sitt uttrykksfulle preg på åpningssporet, Våg.

Geir Sundstøl. Foto: Eirik Stordrange
Cover Geir Sundstøl: "Våg". Design: Aslak Gurholt (Yokoland)
Geir Sundstøl. Foto: Raymond Mosken

Ola Kvernberg og Steamdome til Samfundet!17.9.2021 11:19:20 CEST | Pressemelding

Etter panegyriske omtaler av "Steamdome II: The Hypogean" både nasjonalt og internasjonalt, tar komponist, fiolinist og multiinstrumentalist Ola Kvernberg med seg mannskapet til Storsalen til Samfundet 11. februar 2022. Billetter til Samfundet finner du HER - "Det blir godt å komme hjem. Samfundet er selve spiren til Steamdome. Da jeg spilte der med Todd Terje i 2015 var det noe som klikka på plass. Scenen, musikken og stemninga i salen gjorde at det å lage min egen rytmefest ble flytta øverst på todo-lista." - Ola Kvernberg. Etter den prisvinnende debuten «Steamdome» (2017) har bandet gjennomført nærmere 100 konserter. Nylig fikk oppfølgeren «The Hypogean» sekser på terningen fra både VG, Dagsavisen, Romsdals Budstikke og Nettavisen. Dagbladet kalte den "uimotståelig", Dagens Næringsliv omtalte den som «et frydefullt beist». Fredag 11. februar spiller de altså i byens storstue. - "Hver gang jeg har spilt i Storsalen har vært magisk, men aldri før med navnet mitt øverst på plakaten. De

URverk 9 fra Ulf Risnes; Imagemagi!17.9.2021 11:18:54 CEST | Pressemelding

Vi er kommet til årene 1982 til -84, noenlunde den samme tida som Urverk 8. Urverk 9 er selvfølgelig på norsk, og her er eksperimenteringen litt mindre framtredende, men låtskrivinga desto mer. På denne plata dukker det opp ikke mindre enn tre låter som senere ble utgitt med Tre Små kinesere, "Tvil", "Det Som Vi Har" og "Luftpalass". Lytt til "Imagemagi" her! De to første er kjærlighetssanger som utfyller hverandre, den første har følelsen i tittelen, mens den andre hyller det relativt ferske forholdet. Denne gangen var det nemllig alvor. "Luftpalass derimot beskriver den sterke utferdstrangen jeg hadde kjent på siden tidlig ungdom. Det føltes ofte som om at livet mitt skulle ta en spesiell vending når som helst, særlig når jeg leste bøker eller så film. Jeg kunne bo hvor som helst og bli hva som helst, trodde jeg. Vi hadde et herlig kollektiv gående i 6 etasje på høyblokka vi bodde i, hvor gjengen kunne samles rundt en karsk eller en jazzrøyk. Vi hadde produksjon av begge deler gående

Klimalåt fra NRK Newton17.9.2021 11:10:19 CEST | Pressemelding

«Ikke gjør dette mot klimaet» er en spektakulær underholdningsserie med et viktig budskap. Serien frontes av tenåringene Helle Kjøl-Johansen og Markus Rydningen Munkeby, og Newtons kjente programleder, Dennis Siva Lie. Målet med serien er at alle skal begynne å bry seg mer om klimaet. Programlederne kommer derfor med en fengende låt med akkurat dette budskapet: «Bry deg!». Klimasangen har verdenspremiere tirsdag 21. oktober i NRK TV og i NRK Super TV, men allerede nå kan du høre den der du strømmer musikk. Lytt til "Bry deg" her! I hver episode gjennomfører trioen ulike katastrofeeksperimenter, hvor vi som seere følger prosessen fra de begynnende forberedelsene til den store finalen. Underveis får vi mye humor, morsomme situasjoner, en god porsjon alvor og refleksjon, og ikke minst en spektakulær avslutning! Med «Ikke gjør dette mot klimaet» ligger alt til rette for å lære mer om klimaet mens man underholdes. TV-serien gir gode råd og tips til hvordan slike katastrofer kan unngås, og h

Hoven Droven slipper endelig plata som feirer 30 år i folkrockens tjeneste17.9.2021 08:56:51 CEST | Pressemelding

Det legendariske folkrockbandet Hoven Droven slipper 17. september albumet «Trad» - som oppsummerer håndverket bandet har finslipt i over 30 år. Medlemmene er hver for seg godt plantet både i den svenske tradisjonsmusikken så vel som i rock og jazz, en kombinasjon som har overbevist et bredt publikum over hele verden med smittende grooves og virtuost spill. Bandet har spilt på de fleste folkemusikkfestivaler i Norge over en årrekke og beærer oss med å ha releasekonserten på Riksscenen 24. september!