Geir Sundstøl, strengenes herre, er ute med nytt album!

Strengenes Herre, Geir Sundstøl, er tilbake med sitt fjerde soloalbum."St.Hanshaugen Steel" er en hyllest til et stålverk ved samme navn, som var i drift mellom 1890 og 1969, og lå på vakre St.Hanshaugen i Oslo, hvor Sundstøl holder til. Albumet lokker oss med på en drømmeferd gjennom lydlandskaper av sjeldne instrumenter, engleaktige gjesteopptredener, tivoli-attraksjoner og 60-talls sci-fi, for å nevne noe.

Geir Sundstøl. Foto: Eirik Stordrange

Geir Sundstøl - "St.Hanshaugen Steel", albumrelease 1. oktober

Lytt til "St.Hanshaugen Steel her

Etter å ha deltatt på over 400 album som bakmann og studiomusiker, ga den mangfoldige gitaristen og instrumentsamleren Geir Sundstøl oss en albumtrilogi av egne komposisjoner. Nå er han tilbake med en oppfølger av det Spellemannpris-vinnende albumet Brødløs.

St.Hanshaugen Steel byr på et vidt spekter av sjangerreferanser, og tar oss videre inn i Sundstøls filmatiske, særegne lydbilde. Innimellom flere lag med glitrende steel, trakterer Sundstøl et imponerende utvalg instrumenter, fra rått bassmunnspill via lavhastighets-steel til glassklar marxophone.

Gjesteopptredener fra blant andre Sølvguttene og Arve Henriksen kan, sammen med lyder fra langt mørkere kroker av St.Hanshaugen Steel, få håret til å reise seg på helt forskjellige vis. Nordic Noir med englekor.

Sundstøls sound er filmatisk, men sjangerløs, eksperimentell og samtidig forfriskende åpen for enhver nysgjerrig lytter. Det organiske og subtile blandes nå med en ny palett syntetisk maling, et uunngåelig resultat av Sundstøls eskalerende G.A.S.-lidelse - gear acquisition syndrome.

I likhet med Sundstøls tidligere utgivelser fra Hubro, er St.Hanshaugen Steel mikset av Bård Ingebrigtsen og mastret av Helge Sten.

Sundstøls faste våpendragere er med; tangentmann David Wallumrød, trommeslager Erland Dahlen, bassist Jo Berger Myhre og bassist Mats Eilertsen. Sølvguttene drysser sitt gullstøv over Sundstøls musikk for første gang på denne plata, og en annen unik stemme, ny i denne sammenhengen, er Arve Henriksen, som setter sitt uttrykksfulle preg på åpningssporet, Våg.

ERLAND DAHLEN: drums, drum machine, steel drum, log drum, marching toms, xylophone, dulcimer, musical saw, Schulmerich handbells, waterphone, electric insects, blossom bells and triangle.
DAVID WALLUMRØD: Minimoog, Prophet 5, Arp Pro Soloist, Hohner clavinet and Juno 6.
MATS EILERTSEN: acoustic bass and organ.
JO BERGER MYHRE: acoustic and electric bass.
ARVE HENRIKSEN: trumpet and vocals.
SØLVGUTTENE: boys’ choir vocals.
GEIR SUNDSTØL: pedal steel, National duolian, Shankar guitar, six string bass, Yamaha CS-20, optigan, harmonica, bass harmonica, cümbüs, guitar banjo, mandolin, Prime Time loops, Yamaha DX7, Logan String Melody, melodica, tabla and drum machines, Michelsonne toy piano, marxophone, guitarophone, Simmons SDS8, concert harp, Juno 6, cither, and Roland SVC 350 vocoder.

Geir Sundstøl. Foto: Eirik Stordrange
Cover. Photo by Raymond Mosken. Cover design by Aslak Gurholt (Yokoland).'
Geir Sundstøl. Foto: Raymond Mosken

Synnøve Brøndbo Plassen slipper debutalbum med slåttetralling fra Folldal!22.10.2021 11:44:26 CEST | Pressemelding

"Hjemve" betyr hjemlengsel, og er tittelen på Synnøve Brøndbo Plassen sitt debutalbum! Med denne utgivelsen ønsker Synnøve å løfte frem den fantastiske tradisjonen for slåttetralling fra hennes hjembygd Folldal. Gjennom arkivopptak, notenedtegnelser og muntlig overlevering har hun samlet sammen et knippe slåtter herfra, som har resultert i en nydelig debutplate, produsert av den prisvinnende folkemusikeren og komponisten Gjermund Larsen. Plateslipp blir på Sentralen i Oslo, fredag 22. oktober!

Stian Carstensen releases the musical masterpiece "Musical Sanatorium"22.10.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding

Listen to "Musical Sanatorium" here Drawing inspiration from the wild hills of Carpathia, the endless dark forests of Hyperborea, the ruin-strewn plains of Thrace to the rugged Anatolian plateau, noted multi-musician and composer Stian Carstensen has created a remarkable album that truly reflects his unique and versatile talents. The musical masterpiece "Musical Sanatorium" is out now. Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed band Farmers Market. He is actively involved in a variety of musical genres and plays an increasing number of solo concerts, classical and jazz, and folk music at festivals all around the globe. He is a multiple prize-winning recipient of music industry awards and has collaborated with several prominent artists on numerous projects. He was recently nominated for the prestigious Nordic Council Music Prize 2021 based on "Musical Sanatorium". Musically he is recognized for groundbreaking work blending diff

Stian Carstensen slipper det spektakulære mesterverket "Musical Sanatorium" i dag!22.10.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding

Hør "Musical Sanatorium" her Multi-instrumentalist og komponist Stian Carstensen er en genierklært musiker og blant annet kjent som ledestjernen for det kritikerroste bandet Farmers Market. Han er mottaker av en rekke priser og har samarbeidet med flere renommerte artister. Stian ble nylig nominert til Nordisk råds musikkpris 2021 basert på albumet "Musical Sanatorium". Musikalsk er han anerkjent for banebrytende arbeid innenfor forskjellige stilarter og tradisjoner og for å sprenge grenser musikalsk. Musikken fra albumet kan beskrives som filmatisk, melodisk og rytmisk, en slags hybrid av vesteuropeisk film og kunstmusikk, forenet med de bulgarske eksotiske rytmene. Besetningen består blant annet av stryk, fagott, leirgjøker, pedal steelgitar, harpe, kor, diverse gitarer, rytmeseksjon, diverse analoge synther, orgler og horn. Musikken er dramatisk og storslagen med instrumentkombinasjoner som aldri tidligere har vært hørt. Albumet har bidrag fra anerkjente talenter som Mike Patton, Ol

Nytt URverk fra Ulf Risnes!15.10.2021 13:57:31 CEST | Pressemelding

URverk er en serie på 12 utgivelser med låter skrevet og spilt inn i perioden 1977 til og med 1988. «Blue Movie» er den tiende URverk-utgivelsen og består av låter som alle er skrevet i 1985-87. Lytt til "Blue Movie" her! "Disse låtene ble skrevet i perioden 1985-87. I den tida spilte jeg i et av Trondheims tøffeste rockeband, Helter Skelter. Dermed er mange av låtene ganske rocka, jeg ville jo gjerne være tøff alene også! Men det som er den sterkeste tråden som binder disse låtene sammen er forholdet til min daværende kjæreste. På tidlig-vinteren 85 oppsto det en krise i forholdet som fødte mange av disse sangene. Kjærlighetssorg, sjalusi og sinne preger flere av dem, det ble ganske intenst. Heldigvis ordnet det seg! Med meg på 4 av låtene har jeg en av mine venner fra det Gurgles, Anders Haagensli på bass. De er spilt inn med et sideprosjekt vi kalte G-men, med Knut Juel på trommer. Gurglestrommis Knut spiller på resten av låtene også, med meg på resten av instrumentene.De fleste av

Folk fra Follo: sjelden utgivelse med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus15.10.2021 11:10:27 CEST | Pressemelding

Felespiller Marianne Tomasgård og gitarist Åsmund Reistad byr på svingende og dansbar folkemusikk med sitt nye album Folk fra Follo. Gjennom flere år har duoen spesialisert seg på å tolke gamle notenedtegnelser fra bygdene i Østfold og Akershus, og på denne utgivelsen gir de to musikerne oss et innblikk i den flotte og spennende, men nesten glemte dansemusikken herfra. Det er ikke ofte vi får plateutgivelser med tradisjonsmusikk fra Østfold og Akershus, noe som gjør denne utgivelsen til en sjelden, unik og ikke minst viktig vare. Det blir platelansering på TradSession på St.Croix-huset i Fredrikstad den 15. oktober!

Blåmann Blåmann feirar 20-års jubileum med reutgivelse og konsert på Rockefeller!15.10.2021 11:01:14 CEST | Pressemelding

I 1997 møttest fire ungdommar for øving i ei gamlestoge i Vinje. Odd Nordstoga (24), Lars Underdal (25), Asgaut Bakken (23) og Silje Hegg (21). Det var starten på folkemusikkorkesteret Blåmann Blåmann og fem år med moro, fest, surmuling, musikk, latter, allsang og kaos. No er det 20 år sidan det legendariske albumet deira kom ut, og det skal feirast med remastra vinyl med heile 5 bonusspor og reunionkonsert på Rockefeller 15. oktober!