Geir Sundstøl er tilbake, og debuterer som harpist!

Nå er det duket for noe ganske annerledes. «The Studio Intim Sessions, Volum 1», Sundstøls femte soloalbum, har stukket en tur på egen hånd, bort fra det nordic noir- filmatiske og sjangeroverskridende lydlandskapet vi kjenner til, og havnet sør for Kattegat et sted. Som en forsmak på albumet kommer singelen «Snik» 13. mai, hvor Geir debuterer som harpist!
Geir Sundstøl. Foto: Raymond Mosken.

Geir Sundstøl - "Snik"

Single release 13/05

Hør "Snik" her

«I forbindelse med at Oslo-operaen flyttet fra Youngstorget til Bjørvika, fikk jeg kjøpe den store harpen de hadde stående. Nå kom den til sin rett.» - Geir Sundstøl.

Med singelen «Snik» beviser Sundstøl nok en gang sin musikalske allsidighet og evne til å skape det uforutsigbare. Her får vi høre den storslåtte konsertharpa bli akkompagnert av reggae-beats, en kombinasjon ytterst få hadde kommet på. Det er rett og slett Sundstøl i en helt ny drakt.

I september kommer albumet som tar oss med inn i en ny Sundstølsk verden, en plate som ble til over en to-måneders periode vinteren 2021. Her trommet han sammen en gjeng musikere fra flere musikalske leirer til  onsdagstreff i studioet. De skrev og spilte inn én låt hver gang. Maria Due, Lars Horntveth, Håkon Brunborg, Jarle Bernhoft og Hans Hulbækmo har han aldri spilt med før, mens Daniel Sandén Warg, Nikolai Hængsle, Erland Dahlen og Audun Erlien er gamle kjente som heldigvis spiller opp, gjentatte ganger. Låta Snik ble til i lag med de to sistnevnte musikerne.

Last ned WAV og pressekit

Geir Sundstøl har tidligere gjort seg bemerket som særdeles aktiv og innovativ studiomusiker på flere hundre norske og utenlandske album, og som turnerende krydderartist med mangfoldige folkekjære artister og band. I 2015 kom Furulund, strengemesterens første egenkomponerte fullengder, og deretter spratt Langen Ro, Spellemannvinner Brødløs og St.Hanshaugen Steel opp av Sundstøls tryllekoffert.

Audun Erlien - bass guitar
Erland Dahlen - drums

Geir Sundstøl -
Shankar guitar, pedal steel, percussion, concert harp, Optigan, guitar banjo, archtop guitar and National guitar.

Singelrelease: 13.05.2022
Artist: Geir Sundstøl
Tittel: Snik
Plateselskap: HUBRO
ISRC: NOFGH2253030

Geir Sundstøl. Foto: Raymond Mosken.
Cover: Geir Sundstøl - "Snik". Foto: Raymond Mosken. Design: Aslak Gurholt (Yokoland).