Geir Sundstøl er tilbake, og debuterer som harpist!

Nå er det duket for noe ganske annerledes. «The Studio Intim Sessions, Volum 1», Sundstøls femte soloalbum, har stukket en tur på egen hånd, bort fra det nordic noir- filmatiske og sjangeroverskridende lydlandskapet vi kjenner til, og havnet sør for Kattegat et sted. Som en forsmak på albumet kommer singelen «Snik» 13. mai, hvor Geir debuterer som harpist!

Geir Sundstøl. Foto: Raymond Mosken.

Geir Sundstøl - "Snik"

Single release 13/05

Hør "Snik" her

«I forbindelse med at Oslo-operaen flyttet fra Youngstorget til Bjørvika, fikk jeg kjøpe den store harpen de hadde stående. Nå kom den til sin rett.» - Geir Sundstøl.

Med singelen «Snik» beviser Sundstøl nok en gang sin musikalske allsidighet og evne til å skape det uforutsigbare. Her får vi høre den storslåtte konsertharpa bli akkompagnert av reggae-beats, en kombinasjon ytterst få hadde kommet på. Det er rett og slett Sundstøl i en helt ny drakt.

I september kommer albumet som tar oss med inn i en ny Sundstølsk verden, en plate som ble til over en to-måneders periode vinteren 2021. Her trommet han sammen en gjeng musikere fra flere musikalske leirer til  onsdagstreff i studioet. De skrev og spilte inn én låt hver gang. Maria Due, Lars Horntveth, Håkon Brunborg, Jarle Bernhoft og Hans Hulbækmo har han aldri spilt med før, mens Daniel Sandén Warg, Nikolai Hængsle, Erland Dahlen og Audun Erlien er gamle kjente som heldigvis spiller opp, gjentatte ganger. Låta Snik ble til i lag med de to sistnevnte musikerne.

Last ned WAV og pressekit

Geir Sundstøl har tidligere gjort seg bemerket som særdeles aktiv og innovativ studiomusiker på flere hundre norske og utenlandske album, og som turnerende krydderartist med mangfoldige folkekjære artister og band. I 2015 kom Furulund, strengemesterens første egenkomponerte fullengder, og deretter spratt Langen Ro, Spellemannvinner Brødløs og St.Hanshaugen Steel opp av Sundstøls tryllekoffert.

Audun Erlien - bass guitar
Erland Dahlen - drums

Geir Sundstøl -
Shankar guitar, pedal steel, percussion, concert harp, Optigan, guitar banjo, archtop guitar and National guitar.

Singelrelease: 13.05.2022
Artist: Geir Sundstøl
Tittel: Snik
Plateselskap: HUBRO
ISRC: NOFGH2253030

Geir Sundstøl. Foto: Raymond Mosken.
Cover: Geir Sundstøl - "Snik". Foto: Raymond Mosken. Design: Aslak Gurholt (Yokoland).

Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album!20.5.2022 11:57:10 CEST | Pressemelding

Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album på Odin Records 20. mai. "Fjære" består av sju nye komposisjoner signert Berg og er spilt inn i en tid der det har vært vanskelig å samles. Som en motvekt til dette, og som et symbol på samhold og vennskap har trioen for første gang tatt med seg gjesteartister i studio: Mathias Eick (trompet), Hanna Paulsberg (sax) og Silje Nergaard (vokal). Albumet er på mange måter en naturlig evolusjon av trioens allerede etablerte kvaliteter, men byr på flere overraskelser underveis. Michael Scott Hartung i Propeller Music Division har også løftet musikken ytterligere med en gjennomarbeidet og detaljert produksjon.

Ny musikk fra Marte Eberson!20.5.2022 11:19:46 CEST | Pressemelding

Marte Eberson er ute med singelen «This Will Blow» - en deilig up-tempo poplåt som passer perfekt i sommerspillelisten. Med en vintage-vibe og fengende melodier, formidler sangen et gjenkjennelig budskap. Det er en optimistisk poplåt, men med en stofflighet og et analogt uttrykk som skal vekke assosiasjoner til en annen tid. Et lite tilbakeblikk til 60-tallet, men samtidig med et moderne, friskt uttrykk. Hør «This Will Blow» her! Tematikken i låta tar opp viktige, men enkle spørsmål, på en gjenkjennelig måte; som hvem en selv er i og utenfor et forhold, og selvstendighet. Å tørre å stå på egne ben, være alene og handle på vegne av en selv - om menneskelige dilemmaer som dukker opp i livet. «Jeg skrev låta «This Will Blow» i en tid hvor jeg var veldig gira på å klare meg selv. Jeg var lei av å føle at andres behov gikk foran min egen magefølelse, som skrek høyt at jeg ville være fri. Låten handler om å klare seg på egenhånd, å tørre å løsrive seg fra noe som ikke er bra for en. Det er p

Ny låt fra Johanna Demker13.5.2022 10:43:51 CEST | Pressemelding

Alle disse dagene som kom og gikk... Etter seks album, tre barn og en parallell yrkeskarriere, er Johanna Demker klar med ny musikk og slipper første singel fra sitt kommende album. Lytt til DAYS her Midt i livet er det en lykke å kunne se fremover, med en berikende innsikt fra dagene som har vært. Disse gir en avstemming av kart og terreng som hjelper til å navigere i dagene som kommer. Låta «Days» åpner som en sommermorgen. Det er lyst og friskt i lufta. Johannas myke vokal starter historien umiddelbart i denne melodiske, lune og ettertenksomme låta. Christer Knutsen dropper her pianoet til fordel for banjoen som har blitt en ledetråd gjennom hele sangen. Tommy Kristiansen skaper nydelige stemninger med gitaren, mens Erland Dahlen på trommer og Endre Hareide Hallre på bass, stødig rammer inn produksjonen og driver den fremover. Jared Tyler beriker helheten med sin utenomjordiske vokal. Du er på vei, du er tilstede og tilfreds, fornøyd med det som akkurat er erfart, og med en pirrende