Geir Gulliksen med sensasjonell femteplass i Paris

Med to imponerende nullrunder blant verdens toppryttere sikret Geir Gulliksen og Equine America Grandino H lørdag kveld seg en råsterk femteplass i Grand Prix under Longines Global Champions Tour i Paris. Med det sørget han for å prikke inn det beste norske resultatet noensinne i denne prestisfylte serien.
Femteplassen i Longines Global Champions Tour Grand Prix of Paris til Geir Gulliksen/Equine America Grandino H er tidenes beste norske resultat i denne prestisjefylte serien så langt. (Arkivfoto: Norges Rytterforbund)

35 ekvipasjer stilte til start i grunnomgangen, foran velfylte tribuner med Eiffeltårnet i bakgrunnen - i hjertet av den franske hovedstaden. Det var en stor og teknisk krevende bane med 1,60 m høye hinder som møtte utøverne. Stram makstid gjorde ikke oppgaven noe mindre krevende, og kun syv ekvipasjer klarte den nullen som kreves for å gå videre til omhopping.

Førstemann ut til å klare dette var den 62 år gamle rytteren fra Lierskogen – Geir Gulliksen sammen med Equine America Grandino H. Med tiden 41,81 sekunder på den feilfrie runden ble det femteplass i klassen som ble vunnet av brasilianske Marlon Modolo Zanotelli på hesten Like A Diamond van het Schaeck, som for øvrig eies av Gjelsten Equestrian AS ved Bjørn Rune Gjelsten og hans familie.

Geir har fra begynnelsen av hatt stor tiltro til Equine America Grandino H, og nå står skimmelen bare mer og mer frem som en stjerne i Geirs hender. Kvalifikasjonen til VM er i boks – det gjenstår å se hvilke norske ryttere og hester som i august skal delta i dette mesterskapet i danske Herning.

Geir Gulliksen/Equine America Grandino H. (Arkivfoto: Norges Rytterforbund)