Geir Gulliksen med NM-Gull nr 11.

"Same procedure as every year", sa Geir Gulliksen med et smil om munnen etter å ha mottatt sin 11 kongepokal. Sølvmedaljen gikk til Fredrik Berg Seim, etter en omhopping mot Therese Søhol Henriksen som tok bronsen.

Geir Gulliksen.

Med hele 25 medaljer over 28 år var Geir Gulliksen stor favoritt før årets Norgesmesterskap i Drammen. Sammen med hesten VDL Groep Quatro fikk de finalerunden til å se ut som en "walk in the park".

"Å vinne NM, det er helt fantastisk. Å vinne NM for meg - det er bare Gøteborg-seieren som er høyere - og Monaco. Og så NM. Det er helt fantastisk. Og nå er det så mange unge ryttere som er gode - og å slå dem - det er bare lovely, lovely! forteller Geir entusiastisk.

"Jeg rotet det til litt første dagen, men det å skulle komme meg så langt opp etter det hadde jeg ikke forventet! Hesten min hoppet helt fantastisk i finalen. Han fightet virkelig for oss. Geir er jo en legende, så å få sølv er nesten det samme som å vinne for meg", forteller Sølvvinner, Fredrik Berg Seim.

Det ble også en spennende omhopping om sølv og bronse. Da begge rundene var over stod to ryttere med 11 feilpoeng - to særdeles dyktige unge ryttere med to meget gode hester. Begge gikk feilfritt på siste runde, men Fredrik Berg Seim var raskere og fullførte runden 2,54 sekunder før Therese Søhol Henriksen.

"Jeg er kjempe fornøyd, hesten har hoppet kjempe fint gjennom hele mesterskapet. Skulle holdt hodet kaldt i slutten av første runde, men vi fikk hentet oss fint inn igjen. Følte at jeg fikk maks ut av en litt sliten hest i omhoppingen. Han er ikke like rask som Fredrik sin, men planen var å legge så mye press på de som mulig og håpe at de fikk en feil. Dessverre for oss taklet Fredrik presset og fikk en velfortjent sølvmedalje", sier en fornøyd 3.plass, Therese Søhol Henriksen.

Fullstendig resultatliste

Foto: Rebecca Ballestad-Mender

Bildene er til fri bruk, krediteres Rebecca Ballestad-Mender/Norges Rytterforbund

Geir Gulliksen.
Fredrik Berg Seim
Geir Gulliksen

Nøkkelfakta Norges Rytterforbund:

• Stiftet 10.desember 1915
  • 12 største særforbundet i NIF
  • 32 500 medlemmer
  • 9 forskjellige grener
  • 17 kretser
  • 340 klubber
  • ca 1000 stevner pr år (fra klubb- til nasjonale stevner)

Følg saker fra Norges Rytterforbund

Siste saker fra Norges Rytterforbund

Unge norske ryttere viser krefter i Drammen29.8.2020 11:12:29 CESTPressemelding

De norske ryttere møtte toppryttere fra de beste europeiske nasjonene i fredagens CSIO3* Oxer Grand Prix på det internasjonale sprangstevnet på Linnesvollen, Drammen. Hinderhøyden lå på velvoksne 1,60 m – og til topps gikk irske Shane Breen. To unge norske ryttere satte strek under det at Norge har unge toppryttere på vei - Fredrik Berg Seim og Martine Myhrer Dyngeland fra henholdsvis Bergen og Maura tok to fine topplasseringer.