Geelmuyden Kiese har skrevet roman

– 2019 er valget der opprøret og populismen kommer til Norge, sier Hans Geelmuyden. For å forsøke å forstå det opprøret, har Geelmuyden Kiese skrevet en roman.

(Arendal): I dag, 12. august klokken 19, på restaurant Symposium i Arendal lanserer kommunikasjonsselskapet Geelmuyden Kiese romanen «Det populistiske manifest».

I romanen skriver Geelmuyden Kiese frem 8 ulike opprørsstemmer som de forsøker å forstå fra innsiden. Det er forfatteren Ole Asbjørn Ness, seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese, som har ført manifestet i pennen.

Tittelen er inspirert av historiens mest kjente manifest, Det kommunistiske manifest, som ble publisert i revolusjonsåret 1848.

– Romanens store fordel som kunstform, er at man i den kan krype inn i hodet til karakterene og virkelig forstå dem fra innsiden, sier han.

Dermed kan man ved å lese boken oppleve den unge klimaopprørens fortvilelse over det angivelige enorme hykleriet til dagens elite: De prater om klima, men klarer aldri å levere kutt som monner. Den middelaldrende innvandringsmotstanderen frykter for en fremtid som minoritet i eget land. Distriksopprøren viser maktesløsheten ved å leve i en del av landet som kun blir ansett som en utgiftspost og en belastning. Mediekritikeren mener at det er Main Stream Media som er den fremste leverandøren av fake news og desinformasjon.

– Hvis man skal kontrollere eller møte et opprør, må man forsøke å forstå hva som er på gang. Fra innsiden. Men man må samtidig huske at forståelse ikke nødvendigvis betyr sympati, sier Hans Geelmuyden, daglig leder i Geelmuyden Kiese.

I dag begynner også Arendalsuken. I en uke samles hele den politiske klassen i Arendal. De som beslutter og de som vil påvirke beslutterne har tatt veien ut av Oslo i en uke.

Meningsmålingene viser samtidig at bare i overkant av 40% vil stemme Arbeiderpartiet og Høyre. Den laveste oppslutningen disse to partiene til sammen har hatt i moderne tid. Mellom 30% og 40% av velgerne går til partier som Senterpartiet, Rødt, Bompengepartiet, MDG og SV.

Svaret fra både Erna Solberg og Jonas Gahr Støre har til nå vært å advare mot «populisme».

– Hvis det bare var så enkelt, sier Hans Geelmuyden.

– I Geelmuyden Kiese velger vi derfor under årets Arendalsuke å slippe til opprørsstemmene. Rett og slett fordi vi tror at styringspartiene må komme med bedre svar på kritikken som blir rettet mot dem, enn at kritikerne er populister, altså ofre for dum demagogi, sier Ole Asbjørn Ness.

For å skaffe seg et anmeldereksemplar av boken ta kontakt med:
hanna.ignell@gknordic.com

For ytterligere kommentarer kan man ta kontakt med:

Hans Geelmuyden
hans.geelmuyden@gknordic.com

Ole Asbjørn Ness
asbjorn.ness@gknordic.com

Geelmuyden Kiese er i dag Skandinavias største kommunikasjonsbyrå med 150 ansatte og kontorer i København, Oslo, Bergen og Stockholm. Globalt er GK eksklusiv Skandinavisk partner med Ketchum som er verdens 4. største PR-nettverk, og med FTI som er ett av de største fagmiljøene på public-affairs.