Gaute Ormåsen hedrer bestefar med ny musikk denne julen

Fredag 6. november slipper Gaute Ormåsen årets vakreste julelåt «Jul uten bæssfar». Budskapet bak låten er å huske og sette pris på foreldre og besteforeldre, mens man fortsatt har dem. Låten treffer både unge og eldre - alle som har noen de savner under høytiden som de gjerne vil gi en tanke til. Låten ble egentlig skrevet i 2013 og har ligget i en «skuff» siden da, men allikevel ikke glemt. Med tanke på situasjonen verden befinner seg i dag, så er den mer aktuell enn noen gang før. Den perfekte låten når familien samles til juletrepynting.

«Selv mistet jeg bestefaren min alt for tidlig, lenge før jeg ble moden nok til å forstå at han ikke ville være der for alltid, dessverre også før jeg ble moden nok til å kunne fortelle han hvor glad jeg var i han. Han ga meg min første radio/kassettspiller til jul, den kassettspilleren ble et slags minne om bestefar. Tiden har gått siden den gang og nå er det mine foreldre som har overtatt rollene som besteforeldre i familien» - Gaute Ormåsen

Melodien bak låten har Gaute skrevet sammen med Jesper Borgen, mens broren hans Fredrik Borgen har bidratt på tekst. Gaute har mange år med juleturné i ryggen hvor han har spilt med blant annet jazz musikeren Kristin Sevaldsen, og da en så personlig låt som denne skulle ut under julen i år ble det et must for han å ha henne med på saksofon.

«Jul uten bæssfar» er tilgjengelig på alle plattformer fredag 6. november.

Gaute Ormåsen fikk sitt gjennombrudd under første sesongen av Idol i 2003 og har gjort stor suksess både som artist og låtskriver siden den tid. Han har sluppet fem egne album, tre barnealbum og står bak den moderne klassikeren «Kjærlighet er mer enn forelskelse». I tillegg til dette har han vært involvert i alt fra Robin Schulz og Alidas sin låt «In Your Eyez» til barnemusikk for den landsdekkende bistandsorganisasjonen Forut, og utallige juleturneer med blant annet Torstein Sødal, Christian Ingebrigtsen og Maria Arredondo. Juleturneen "Vår Jul" går av stabelen 21. november.

SPOTIFY

Skinny Days gir oss ny favoritt låt til morgenkaffen19.11.2020 11:00:00 CETPressemelding

Skinny Days og CLMD sin glade «Voices In My Head» har nylig nådd 3 millioner streams og vært en gjenganger på treningsspillelister i flere land siden slippet i september. Nå stripper de den ned i en akustisk versjon fremført av Cate Downey, venninne og låtskriver fra Colorado samt student ved LIMPI. Låten i sin helhet er produsert av Skinny Days. Teksten blir løftet frem på en helt ny måte ved hjelp av den råe og ærlige stemmen til Cate og sammen inviterer dem lytterne til å utforske en mer melankolsk side av musikken. Denne akustiske versjonen er perfekt til de mørke vinterdagene vi har i vente. På spørsmålet hvorfor de ønsket å lage en akustisk versjon svarer gutta: «For å vise frem en side av sangen mange kanskje ikke visste om, og for å gi verden en herlig pustepause og behagelig bakgrunnsmusikk til kaffekoppen man drikker mens det fortsatt er mørkt ute på morgenen». I tråd med originalversjonen er kunstverket på artwork malt av den nihilistiske kunstneren Thea Klingvall. «Voices I