Gaute Eie blir ny Investeringsdirektør i Eika Kapitalforvaltning

Gaute Eie (48) er ansatt som Investeringsdirektør aksjer i Eika Kapitalforvaltning. Han vil få ansvaret for aksjeforvaltningen og kommer fra stillingen som Aksjesjef i ABG.
Gaute Eie og Bjørn Slåtto

- Jeg ser virkelig frem til å bidra med noe så viktig som å forvalte sparemidlene for vanlige folk sammen med et svært kompetent team av forvaltere. Det teamet som Eika nå har satt sammen, sist komplettert med Bjørn Tore Urdal og Karl Storvik på nordiske aksjer, imponerer og motiverer meg, sier Gaute Eie.

- Jeg trives svært godt i ABG, men ønsker et karriereskifte til forvaltning. Jeg trives best med analyser og kjenner forvaltningsrollen godt fra ulike sammenhenger. Eika Kapitalforvaltning er et robust selskap og jeg mener det er det mest spennende forvaltningsselskapet jeg kunne valgt å jobbe for. Jeg er imponert over hva selskapet har fått til, med lokalbankene som stabile eiere, dyktige rådgivere og en stor kundebase, sier Eie.

- Gaute Eie er en av Norges fremste på norske og nordiske aksjer. Han har mange års fartstid fra ledende stillinger i forvaltning/investment banking, både nasjonalt og internasjonalt. Han har inngående kjennskap til hva som rører seg i vår bransje og næringslivet ellers. Med ansettelsen av Gaute har vi i Eika Kapitalforvaltning nå et sterkt team bestående av 12 forvaltere som jeg er overbevist har den kompetansen og erfaringen som skal til for å skape gode resultater for våre kunder over tid, sier Bjørn Slåtto, adm. direktør i Eika Kapitalforvaltning i en kommentar.

Gaute Eike tiltrer stillingen en 1. februar 2022. Han er i dag Aksjesjef i ABG Sundal Collier der han har vært i åtte år. Tidligere har han vært Investeringsdirektør i Centra Invest, han var med-grunder i Arctic der han blant annet ledet aksjebordet og ledet Egenkapital avdelingen på Corporate Finance. Han har tidligere også hatt ledende stillinger i Carnegie, SEB og som forvalter i DNB Nor Asset Management.

Utover ansettelsen av Gaute Eike som ny investeringsdirektør Aksjer har selskapet også ansatt ytterligere to nye forvaltere:

Bjørn Tore Urdal er ansatt som ny senior forvalter av Eika Norden. Bjørn Tore er 48 år. Han har vært porteføljeforvalter de siste 16 årene, sist hos Sissener siden 2018. Bjørn Tore vil tiltre 1. november i år.

Karl Storvik er ansatt som ny Senior Forvalter for Eika Norden. Karl har vært forvalter av nordiske aksjer i Centra-Gruppen de siste 7 år. Før det var han blant annet analytiker i Arctic i 5 år, forvalter i Vital i 2 år.

Om Eika Kapitalforvaltning
Eika Kapitalforvaltning tilbyr verdipapirfond og Egen Pensjonskonto med lokalbankene i Eika alliansen som selskapets viktigste distribusjonskanal. Selskapet har per utgangen av 3. kvartal 2021 mer 60 milliarder kroner under forvaltning. Eika Kapitalforvalting har tilknyttet agent-avtaler med en rekke av lokalbankene som muliggjør at autoriserte finansielle rådgivere (AFR) i bankene kan tilby investeringsrådgiving til bankenes kunder. Selskapet tilbyr også egne digitale løsninger for rapportering og handel i verdipapirfond, der kundene kan velge mellom Eikas egne fond og et utvalg på over 250 fond fra ulike forvaltere, inkludert fler enn 30 ulike indeksfond. Selskapet har de siste to-tre årene opplevd en betydelig vekst i digitale transaksjoner gjennom spareappen, Smartspar, som gjør fondssparing enkelt og tilgjengelig for folk flest. Selskapet har flere enn 170.000 spareavtaler.

Faktaboks Eika Kapitalforvaltning:

• Eiet av 53 banker i Eika Alliansen
  • 32 ansatte
  • 61 mrd under forvaltning
  • Nesten 150.000 kunder
  • 170.000 spareavtaler

Gaute Eie og Bjørn Slåtto

Eika Alliansen
 består av lokalbankene, Eika Gruppen AS og Eika Boligkreditt AS. Lokalbankene i Eika Alliansen nyter høy tillit og tilfredshet blant kundene, og er en drivkraft for vekst og utvikling i sine lokalsamfunn. Trygg, personlig rådgiving og et sterkt lokalt samfunnsengasjement skiller lokalbankene fra konkurrentene.

Eika Gruppen er eid av bankene i alliansen og utgjør finanskonsernet i Eika. Eika Gruppens visjon er å styrke lokalbanken. Selskapet leverer sikre og brukervennlige tjenester, tilpasset kundenes behov, innen forsikring, sparing, pensjon, finansiering, betaling og eiendomsmegling. Eika Alliansen er en vesentlig aktør for bærekraftig verdiskaping i lokalsamfunn over hele landet. Les mer på eika.no