Går mot tidenes butikk-jul

Ferske tall fra Vipps og BankAxept viser at årets julehandel i fysisk butikk ligger an til å bli tidenes største.

Nye runder med pandemi-restriksjoner fra regjeringen har ikke dempet nordmenns handlelyst i fysiske butikker i julemåneden. For mens det i hele desember i fjor ble gjennomført 7 prosent færre kortransaksjoner med BankAxept enn i desember 2019, har trenden nå snudd.

- Hvis man sammenligner tallene for bruken av BankAxept-kort så langt i desember med samme periode i 2019, som var siste “normalår”, har fem av de tradisjonelle julegavebransjene en total økning i antall korttransaksjoner på 13 prosent. Disse bransjene opplever også en vekst i handel med bankkort på 20 prosent i samme periode. Tallene speiler utviklingen i detaljhandel/bredt vareutvalg, elektronikk og hvitevarer, leketøy, møbel og innredning, og sport og fritid, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.

Flere forklaringer
Den største veksten finner man i handel med kort. I detaljhandel/bredt vareutvalg er veksten på 28 prosent, mens den i sport og fritid er på 27 prosent. Heir peker på flere potensielle forklaringer for hvorfor de fysiske butikkene ser ut til å få tidenes julesesong. Til dels tror han noe av utviklingen kan skyldes at vi har lært oss å leve med og følge myndighetenes restriksjoner.

- Det har også kommet signaler fra produsenter om forsinkelser i transporten av enkelte varer fra Asia og USA. Noen av oss velger derfor å handle i butikk for å være sikre på at vi får julegavene vi ønsker. I tillegg er det et faktum at til tross for høye strømpriser, så har mange nordmenn god råd. Lav rente og vekslende reiseråd gjør at mange har droppet utenlandsferier. Dermed har de mer penger å kjøpe fysiske gaver for. Det kan også oppleves som mer usikkert å kjøpe opplevelser enn fysiske gaver, sier Heir.

Eier av Anton Sport-kjeden, Morten Borgersen, bekrefter den positive salgsutviklingen så langt i julemåneden. Han forteller at desember ligger an til å bli den klart beste måneden i historien i selskapets historie.

- Salget er høyt i alle våre 20 fysiske butikker. Det gjelder både i sports- og fritidssegmentet og i alle prisklasser. I tillegg til at mange nordmenn har god råd og liker å være sporty har vi også fått drahjelp fra det kalde været. Folk vil være fysiske ute og gjøre aktiviteter der de slipper å ta høyde for myndighetenes restriksjoner, sier Borgersen.

Én liten nedgang
Selv om de populære julekategoriene har en stor vekst totalt sett, viser tallene fra Vipps og BankAxept en nedgang på 3 prosent i antall korttransaksjoner for elektronikk og hvitevarer.

- Vi har nettopp lagt bak oss all-time-high for Black Week og Black Friday. Reduksjonen i antall kjøp i denne kategorien kan skyldes at det nok var mange som slo til på gode tilbud i løpet av den perioden, nettopp for å slippe å måtte ta hele julehandelen i desember. Vi vet også at dette er en bransje med stor vekst innen netthandel sier Heir.

Bransje-utvikling for BankAxept-kort fra 1. til 16. desember, fra 2019 til 2021:

Detaljhandel/Bredt vareutvalg
Antall korttransaksjoner: 13 %
Handel med kort: 28 %

Elektronikk og hvitevarer
Antall korttransaksjoner: -4 %
Handel med kort: 10%

Leketøy
Antall korttransaksjoner: 16 %
Handel med kort: 22 %

Møbel og innredning
Antall korttransaksjoner: 18 %
Handel med kort: 18 %

Sport og fritid
Antall korttransaksjoner: 14 %
Handel med kort: 27 %

Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.

Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.