Går mot tidenes butikk-jul
Nye runder med pandemi-restriksjoner fra regjeringen har ikke dempet nordmenns handlelyst i fysiske butikker i julemåneden. For mens det i hele desember i fjor ble gjennomført 7 prosent færre kortransaksjoner med BankAxept enn i desember 2019, har trenden nå snudd.
- Hvis man sammenligner tallene for bruken av BankAxept-kort så langt i desember med samme periode i 2019, som var siste “normalår”, har fem av de tradisjonelle julegavebransjene en total økning i antall korttransaksjoner på 13 prosent. Disse bransjene opplever også en vekst i handel med bankkort på 20 prosent i samme periode. Tallene speiler utviklingen i detaljhandel/bredt vareutvalg, elektronikk og hvitevarer, leketøy, møbel og innredning, og sport og fritid, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.
Flere forklaringer
Den største veksten finner man i handel med kort. I detaljhandel/bredt vareutvalg er veksten på 28 prosent, mens den i sport og fritid er på 27 prosent. Heir peker på flere potensielle forklaringer for hvorfor de fysiske butikkene ser ut til å få tidenes julesesong. Til dels tror han noe av utviklingen kan skyldes at vi har lært oss å leve med og følge myndighetenes restriksjoner.
- Det har også kommet signaler fra produsenter om forsinkelser i transporten av enkelte varer fra Asia og USA. Noen av oss velger derfor å handle i butikk for å være sikre på at vi får julegavene vi ønsker. I tillegg er det et faktum at til tross for høye strømpriser, så har mange nordmenn god råd. Lav rente og vekslende reiseråd gjør at mange har droppet utenlandsferier. Dermed har de mer penger å kjøpe fysiske gaver for. Det kan også oppleves som mer usikkert å kjøpe opplevelser enn fysiske gaver, sier Heir.
Eier av Anton Sport-kjeden, Morten Borgersen, bekrefter den positive salgsutviklingen så langt i julemåneden. Han forteller at desember ligger an til å bli den klart beste måneden i historien i selskapets historie.
- Salget er høyt i alle våre 20 fysiske butikker. Det gjelder både i sports- og fritidssegmentet og i alle prisklasser. I tillegg til at mange nordmenn har god råd og liker å være sporty har vi også fått drahjelp fra det kalde været. Folk vil være fysiske ute og gjøre aktiviteter der de slipper å ta høyde for myndighetenes restriksjoner, sier Borgersen.
Én liten nedgang
Selv om de populære julekategoriene har en stor vekst totalt sett, viser tallene fra Vipps og BankAxept en nedgang på 3 prosent i antall korttransaksjoner for elektronikk og hvitevarer.
- Vi har nettopp lagt bak oss all-time-high for Black Week og Black Friday. Reduksjonen i antall kjøp i denne kategorien kan skyldes at det nok var mange som slo til på gode tilbud i løpet av den perioden, nettopp for å slippe å måtte ta hele julehandelen i desember. Vi vet også at dette er en bransje med stor vekst innen netthandel sier Heir.
Bransje-utvikling for BankAxept-kort fra 1. til 16. desember, fra 2019 til 2021:
Detaljhandel/Bredt vareutvalg
Antall korttransaksjoner: 13 %
Handel med kort: 28 %
Elektronikk og hvitevarer
Antall korttransaksjoner: -4 %
Handel med kort: 10%
Leketøy
Antall korttransaksjoner: 16 %
Handel med kort: 22 %
Møbel og innredning
Antall korttransaksjoner: 18 %
Handel med kort: 18 %
Sport og fritid
Antall korttransaksjoner: 14 %
Handel med kort: 27 %
Nøkkelord
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder
Om Vipps
Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.
Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.
Følg pressemeldinger fra Vipps
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vipps på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vipps
Vipps-rekord på julaften25.12.2023 17:37:34 CET | Pressemelding
På julaften vippset nordmenn hverandre mer enn 1,5 millioner ganger. Der er mer enn dobbelt så mye som på en vanlig hverdag. Totalt sendte vi 1,5 milliarder kroner med Vipps til venner og familie på den store dagen.
Apotek og kosmetikk vant julehandelen på nett22.12.2023 07:02:06 CET | Pressemelding
Varekjøp med Vipps på nett har skutt til værs i desember. Så langt er økningen i volum og antall betalinger på henholdsvis 19 og 14 %. Veksten er størst innen apotek og kosmetikk.
Vipps-rekorder på Black Friday25.11.2023 15:16:54 CET | Pressemelding
Nordmenn handlet ting for 10 prosent mer via Vipps netthandel på Black Friday, og skapte ny døgnrekord. I Black Week har summen allerede bikket godt over en milliard kroner natt til lørdag.
–Black Week på dødsleiet17.11.2023 10:41:41 CET | Pressemelding
Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps spådde Black Fridays død i 2021. Nå ser han tegn på at også Black Weeks dager kan være talte.
Vipps tilbake i REMA 100024.10.2023 15:11:10 CEST | Pressemelding
REMA 1000-kunder kan igjen vippse for handelen i fysiske butikker. – Vi er glade for at Vipps endelig er tilbake i butikkene, våre sier REMA 1000.