Går mot ny utbytterekord i Coop

Coops 1,8 millioner medeiere kan vente seg rekordhøyt kjøpeutbytte i 2020. Så langt i år nærmer beløpet opptjent fra utbytte og andre medlemsfordeler seg én milliard kroner - over 15 prosent høyere enn samme periode i fjor.

Konsernsjef i Coop Norge, Geir Inge Stokke, forteller at kjøpeutbyttet til Coops medeiere så langt i år har hatt en vekst på 15 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Foto: Andreas Fadum.

Kapital meldte nylig om kraftig formuesvekst for eierne av flere dagligvarekonsern, som ligger helt i toppen av listen over landets rikeste. Også Coops 1,8 millioner medeiere kan se frem til utbetaling av opptjent utbytte for 2020. Så langt i år nærmer beløpet seg én milliard kroner etter en vekst på 15 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Coop er den norske dagligvarekjeden som er annerledes. Vi tror på deling. Vi er bygget for deling. Coop eies ikke av noen få søkkrike familier, men av våre over 1,8 millioner medeiere. Hos Coop kan alle kan bli medeier, og det er ekstra hyggelig å se at vi ligger an til tidenes beste utbetaling for 2020, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge.

De opptjente fordelene for Coops medeiere knytter seg til kjøpeutbytte og bonuser fra handel i Coops bygg- og dagligvarekjeder, i tillegg til bonuser fra en rekke ulike partnerbedrifter slik som Circle K og LOS. Beløpet utbetales til medeiernes konto i sitt samvirkelag på nyåret.

- Medeierne er våre beste kunder og vi får stadig flere av dem. Særlig har vi sett en kraftig vekst i antallet unge medeiere de siste årene. Det er motiverende og inspirerende, sier Stokke.

Coops samvirkelag fikk i første halvår 2020 hele 54.000 nye medeiere og rundt 35 prosent av disse var under 30 år. 60 prosent var under 40 år.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,8 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.