Går mot langvarig konflikt: Telia-eide Get nekter å skru på TV 2-kanalene
- Vi har enda en gang gjentatt vårt forslag om å forlenge eksisterende avtale i seks måneder, mens vi og Get løser konflikten oss imellom. På den måten kunne Telia/Get-kundene fått tilbake TV 2-kanalene med det samme. Det er umulig å forstå hvorfor ikke Telia/Get ikke kan akseptere en kortvarig forlengelse av avtalen vi inngikk for tre år siden, sier organisasjon- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand.
TV 2s tilbud om forlengelse i seks måneder er på samme vilkår, og helt uten prisøkninger. TV 2 har også tilbudt Telia/Get en rekke alternative løsninger, både kortvarige og langvarige avtaler.
- Dette er en ny situasjon for TV 2, vi har aldri før blitt tatt av med alle kanalene våre. Vi har virkelig forsøkt alt, men nå ser vi ikke hvordan vi skal komme videre. Det er helt unødvendig at dette skal ramme seerne, sier organisasjon- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand.
Get, som ble kjøpt av svenske Telia i 2018, har i underkant av en halv million TV-kunder i Norge. Det betyr at rundt en million seere er rammet av konflikten. Mer enn halvparten av Gets kunder sier selv at de har TV 2 som sitt førstevalg, mens en av ti har Nyhetskanalen på topp. Rundt en million seere har dermed mistet tilgangen til sine favorittkanaler.
- For TV 2 har det vært viktig å gjøre et siste helhjertet forsøk, fordi nærmere en million nordmenn går glipp av all fotballen som nå kommer på, nyhetsdekningen vår og TV 2s sterke sommerprogram. Gets kunder er de mest sportsinteresserte i hele Norge, så vi tror dette betyr mye, etter lange måneder med venting. Get vil heller la seerne bli sittende bom fast i skvisen mellom oss, sier Willand.
Det har aldri skjedd at allmennkringkasteren TV 2 ikke har kommet til enighet med en TV-leverandører i Norge om alle kanalene. Telia/Get er i forhandlingsbrudd for andre gang på tre måneder.
- Det er alvorlig at dette går ut over seerne våre, men dette gjelder ikke bare oss. Get-kundene mistet TVNorge/Discovery-kanalene for bare noen måneder siden. Det samme mønsteret har vi sett i Sverige hvor Telia har vært i flere lignende konflikter.Vi har sett en klar endring etter at svenske Telia overtok Get, sier Willand.
Den gamle avtalen med Telia løp ut 31. mai. Siden det har rundt en million TV-seere hatt svarte skjermer. TV 2 har forsøkt finne en løsning som gir dem innholdet de fortjener og betaler for mens forhandlingene fortsetter.
- Forhandlingen med TV-distributørene er alltid tøffe, men vi har aldri opplevd at det er så vanskelig å finne løsninger. Det virker som Telias strategi er å presse TV 2 i kne gjennom en langvarig konflikt. Vårt fokus har vært å finne en løsning som holder kundene utenfor, men det har Telia/Get avvist en rekke ganger. Nå tror vi at dette kan bli en lang konflikt, uttaler Willand.
Forhandlingene handler blant annet om hvor mye av det kundene betaler til Telia/Get skal gå videre til TV 2 som lager og sender innholdet i TV-pakken. Norsk innhold og norsk journalistikk har aldri vært mer verdifullt, samtidig som populære sportsrettigheter har mer enn tredoblet seg i pris.
– Dette handler om fremtiden til norsk innholdsproduksjon og om å styrke og utvikle det kundene faktisk betaler for. Absolutt alle andre distributører har forstått det og har akseptert TV 2s vilkår. Get har ikke lavere priser til kundene enn andre, og har høy lønnsomhet. De kan fint betale det samme til TV 2 som alle andre, sier Willand.
Kontakter
Jan-Petter DahlPressesjef
Pressekontakt for TV 2 Sporten, Skavlan og Allsang på grensen.
Sissel Kruse LarsenAnsvarlig kommunikasjon og myndighetskontakt
Kontaktperson for henvendelser fra media om Mediehuset TV 2, datterselskaper, TV 2s leder- og redaktørgruppe, m.m.
Bilder
Om TV 2
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Presseinvitasjon: Velkommen til Gullruten 202423.4.2024 08:30:24 CEST | Presseinvitasjon
TV 2 ønsker pressen velkommen til å dekke tv-bransjens festaften i Grieghallen i Bergen lørdag 4. mai.
TV 2-serien «Evig singel» kommer 19. april11.4.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Et stjernelag av humorprofiler står på rollelisten i humordramaserien «Evig singel» – som har premiere på TV 2 Play og TV 2 Direkte fredag 19. april.
Tre nye år med Champions League på TV 29.4.2024 20:06:30 CEST | Pressemelding
TV 2 har sikret seg rettighetene til å vise Champions League for tre nye år. Dette ble avslørt under kveldens Champions League-sending.
Helene Olafsen leder Gullruten5.4.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Helene Olafsen er klar for å lede showet under tv-bransjens store festaften i Bergen 4. mai.
«Spillet»-suksessen fortsetter på TV 219.3.2024 12:30:00 CET | Pressemelding
TV 2 har allerede bestilt en ny sesong av «Spillet». Programmet har tatt seerne med storm og har så langt et snitt på hele 900.000 seere per episode.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom