Gamle sjøkabler i Indre Oslofjord sendt til resirkulering

Gamle sjøkabler fra 1958 og 1975 i Indre Oslofjord får nå nytt liv som råvarer. Nexans Norway installerer i disse dager nye sjøkabler som vil styrke strømforsyningen til 2,5 millioner innbyggere på Østlandet.
Gamle kabler får nytt liv som råvarer

Statnett styrker strømforsyningen på det sentrale Østlandet og har gitt Nexans oppdraget med å produsere og installere to nye 420 kV sjøkabelsystemer i Indre Oslofjord. De gamle strømkablene som også var installert av Nexans (STK) har gjort jobben i et halvt århundre. Nå er 12 sjøkabler, på til sammen mer enn 11 000 tonn, levert til Norsk Gjenvinning som sikrer en miljøvennlig utnyttelse av dem.

– De nye sjøkablene legges i samme traseer som to gamle sjøkabelsystemer fra 1958 og 1975. I forkant av installasjonene ga vi Seløy Undervannsservice AS oppdraget med å ta opp de gamle kablene, forteller Ivar Rolfstad, prosjektleder for Indre Oslofjord i Nexans.

Seløys fartøy, Maxi Nautilus, ble ferdig med opptaket av de gamle kablene mellom Filtvet-Brenntangen i mai og fraktet dem til Norsk Gjenvinning Metall i Drammen. Her blir de nå tatt hånd om på en forsvarlig og miljøvennlig måte. Det samme ble gjort i fjor på traseen mellom Solberg - Brenntangen.

Nytt liv som ny råvare
– Hele vår forretningsidé bygger på å få avfall til å bli nye råvarer som kan inngå i produksjon av nye varer, sier fabrikksjef Sivert Eide i Norsk Gjenvinning Metall avd. Drammen. – Av de gamle kablene får vi ut både kopper, aluminium og bly. I tillegg vil vi få en fraksjon med jern, jute garn/plast, Bitumen (Solaritt) og kabelolje.

Felger og kjøkkenutstyr
– Metallene vil gå til omsmelting eller raffinering hos kjente produsenter som Norsk Hydro, Aurubis og Boliden. Som eksempler kan aluminium bli til profiler, felger eller kjøkkenutstyr, mens kopper kan bli til nye kopper-rods eller innsatsvare til skipsmaling, avhengig av renhet. Materialer som ikke kan bli til nye råvarer, kan brukes som energi. Til slutt sitter vi igjen med noen fraksjoner som må notifiseres og sendes til godkjente destruksjonsanlegg for å unngå forurensning, forteller Sivert Eide i Norsk Gjenvinning Metall.

– Det er en knapphet på ressurser i verden og det at vi kan gjenbruke materialer på denne måten er veldig bra. Jeg vil forvente at Nexans vil få flere forespørsler i fremtiden som inneholder opptak av gamle kabler, sier Ivar Rolfstad.

Om Indre-Oslofjordprosjektet:
For Indre Oslofjordprosjektet leverer Nexans Norway AS engineering, produksjon og installasjon av to 420 kV sjøkabelsystemer, til sammen fjorten individuelle kabler. De første sju kablene ble installert mellom Solberg (Hurum)-Brenntangen i fjor sommer, og de siste sju mellom Filtvet-Brenntangen (Vestby) installeres i sommer. Når alt arbeid er ferdig, har 2,5 millioner mennesker på Østlandet fått trygget sin strømforsyning.

Sjøkablene er en del av ryggraden i det norske strømnettet, på en kald vinterdag kan sjøkablene levere strøm til om lag 400 000 husstander.

Gamle kabler får nytt liv som råvarer
Nexans la nye sjøkabler mellom Filtvet og Brenntangen i slutten av mai i år.

Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Langhus og i Halden.

Selskapet har omlag 1600 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter omlag 26 000 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.

Kontrakt på 100 millioner euro til Nexans4.12.2018 12:02:31 CET | Pressemelding