Gabrielle feirer 10 års jubileum og slipper albumet KLIPP MEG I TI OG LIM MEG SAMMEN

Foto: Ida Fiskaa

Det er ti år siden Gabrielle tok det norske publikummet med storm med debutalbumet ”Mildt Sagt”. Med sin energiske popmusikk på bergensk, har hun fylt dansegulv, knust hjerter over hele landet og forandret norsk pop for alltid.

Oppfølgeren ”Nattergal” ga henne Edvard-prisen, og i fjor vant hun den gjeve P3-prisen under P3 Gull. Hun motbeviste det umulige med ”5 Fine Frøkner”: Man kan ha en norskspråklig hitlåt i Sverige. I 2019 høstet hun strålende anmeldelser og tre Spellemannsprisnominasjoner for albumet ”SnartGabby”. Det markerte et kunstnerisk høydepunkt og skifte i hennes karriere så langt.

Hennes fjerde album ”KLIPP MEG I TI OG LIM MEG SAMMEN” ble spilt inn i Oslo, fremdeles i tett samarbeid med den spellemannsvinnende produsenten Ole Torjus Hofvind (Cezinando, Emilie Nicolas). Platen kan ses som en fortsettelse av ”SnartGabby”, hvor elementer av sjelfull tidlig 2000-talls R&B er signaturen i melodier og harmonier. Tematisk dveler hun fortsatt noe ved voksenlivets forventninger og ambivalens. Likevel er hun på vei et annet sted. Prosessen med det nye albumet har vært friere og mer intuitivt.

”Jeg har åpnet meg selv på en ny måte, fått en ny selvsikkerhet og jeg har skrevet på en ny måte. Jeg har aldri vært komfortabel med å skrive foran andre, det har føltes for avslørende og nakent, men denne gangen har jeg skrevet i studio, jammet og fått input av Ole Torjus underveis. Det har vært befriende.”

Tekstene er fortsatt personlige og nære. Låten ”Bankbankbank” handler om hvor vanskelig det er å skulle leve et avbalansert liv, og apatien som kan melde seg.

”Jeg grubler mye og får panikk når jeg tenker på tiden og døden. Det er ofte en konflikt mellom det å ville delta i det gode liv hele tiden, og samtidig ville bare stenge seg inne. Jeg fatter ikke hvordan folk klarer å være så avslappet i forhold til alt. Det er jo helt sinnsykt bare det å leve på jorden.”

Selv om låtene er personlige, ønsker hun at det skal være rom for lytteren til å tolke, og legge egen mening i musikken hennes. For hennes egen del trenger hun musikk som en slags virkelighetsflukt, hvor hun får en opplevelse av noe helt annet, og drømme seg vekk fra hverdagen. Hun håper å gi lytterne sine noe av den samme følelsen.

”Jeg ønsker jo at lytterne skal la seg rive med uhemmet. Ta de med i et annet univers, eller bare få de til å sette pris på en god melodi, gode korarrangementer rent fysiologisk – noe så enkelt som det.”

I tillegg til det musikalske, er Gabrielle fremdeles motoren i alt det kreative, visuelle og ikke minst hennes kritikerroste liveproduksjoner.

”Jeg har alltid en klar visjon om hvordan ting skal være, og det visuelle må stå i tråd med musikken. Liveproduktet veier minst like tungt som studioutgivelsen.”

10-årsjubileet stadfester Gabrielles posisjon på den norske pophimmelen. Hun har klart å lage noe som er hennes eget, både musikalsk, visuelt og tekstmessig, og med ”KLIPP MEG I TI OG LIM MEG SAMMEN” fortsetter hun å utvikle sin helt særegne stil

COVER                            Foto: Ida Fiskaa
COVER Foto: Ida Fiskaa
Foto: Ida Fiskaa

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Post Malone, Ariana Grande, The 1975, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Ny Musikk fra Kevin Boine, Ingebjørg Bratland, Vidar Villa, Years & Years og mer!26.11.2021 10:00:00 CET | Pressemelding

Kevin Boine slipper ny låt "Bare for i kveld" Ingebjørg Bratland synger nytt liv i åttitalls-hit for økt fokus på vold i nære relasjoner Lise Davidsen og Leif Ove Andsnes med nytt album Vidar Villa med hyllest til sitt hjemsted Years & Years har slått seg sammen med de svenske superstjernene Galantis på den nye låten "Sweet Talker". Låten er en hyllest til fenomenet ghosting, som har blitt en del av dagens romantikk. I låten gjennskaper Olly fortellingen om hans egne møter og forhold som ble sure. Galantis har siden 2009 satt sitt spor på hitmusikken og består av Bloodshy (Little Mix, Madonna, Kylie Minogue, Katy Perry og Britney Spears) og Linus Eklöw (Icona Pop, Charli XCX). Years & Years slipper sitt tredje album Night Call 7. januar. Samtidig med albumslipp ble også musikkvideoen til "Crave" sluppet, hvor Olly har med seg kollegaer fra TV-serien It's A Sin. Serien vant nylig "Beste Nye Drama" under National Television Awards. Olly slo seg også nylig sammen med Kylie Minouge på "Sec

Vidar Villa med hyllest til sitt hjemsted25.11.2021 15:12:01 CET | Pressemelding

Som artist og musiker sendes Vidar stadig frem og tilbake mellom Oslo og Gardermoen, alltid på vei mot noe nytt. Det er spennende og gøy, men kan også være utmattende og skummelt. På vei til og fra stopper alltid toget innom Lillestrøm, der Vidar vokste opp. Stedet han kaller hjemme. Han får alt for sjelden tid til å reise hjem hit, men på disse korte stoppene går ofte tankene tilbake til en tid da livet var enklere. Idéen til låten "Lillestrøm" ble til på toget fra Gardemoen etter en lang konserthelg, der jeg skulle rett på en premierefest i Oslo. Jeg var veldig sliten og litt i det nostalgiske hjørnet, og da vi stoppet innom Lillestrøm kom tankene om hvordan alt ville vært om jeg aldri hadde flyttet derfra, eller om hvordan det ville blitt om jeg gikk av toget og bare ble igjen – Vidar Villa. "Lillestrøm" reflekterer over veien man har tatt i livet og hvordan livet kunne endt annerledes om man hadde valgt en annen retning. På denne tiden av året tror jeg mange kjenner på et savn mot