Speqta

Fysiske varekjøp på nettet øker stadig

Dobbelt så mange nordmenn handlet på nettet 2020

Vi handler stadig mer på nettet. Dobbelt så mange nordmenn handlet på nett i fjor.

For et år siden kunne ingen ha trodd at vi snart skulle stå midt i en pandemi der et virus skulle påvirke oss like mye som Covid-19 har gjort det siste året. Nå har det gått et år, et år preget av blant annet nedstengning av  kjøpesentre, restauranter og treningssentre, avlyste reiser og konserter. Et år der tomme idrettsarenaer og hjemmekontor har blitt den nye normalen.

Mange bedrifter kjemper hardt for å unngå konkurs på grunn av strenge korona restriksjoner samt nye vaner og forbrukeratferd. Når det er sagt, er det imidlertid noen som har kommet seirende ut av korona pandemien. Vi snakker hovedsakelig om e-handel, som nesten doblet seg sammenlignet med 2019, hvor fysiske varer på nettet var det nordmenn handlet mest.

Vi køper færre reiser, men flere fysiske varer

Pandemiens negative innvirkning på reisesektoren har vært stor det siste året, da vi ikke har kunnet reise i samme grad som tidligere år. Som et resultat av at flere tilbrakte mer tid hjemme i kombinasjon med bedre nettbutikkløsninger, flere nettbutikker og høyere kapasitet hos fraktselskaper, økte konsumeringen av fysiske varer på nettet i stedet til hele 54% av det totale norske forbruket på nett.

Nordmennene handlet mer på nettet

Detaljhandelen steg i 2020 med en markant økning blant de aller fleste produktkategorier. I følge en e-handelsrapport fra Nets brukte nordmenn mest penger på klær, etterfulgt av skjønnhetsprodukter på en sterk andreplass. Takeaway mat, hjemlevering av dagligvarer elektronikk, sports- og fritidsutstyr, mat, apotekvarer, sko og møbler er også eksempler på populære kategorier det siste året. Det kommer sannsynligvis ikke som noe sjokk at munnbeskyttelse og håndsprit var blant de produktene som solgte mest i kategorien apotekvarer. At enda flere brukte mer penger på utstyr til hjemmekontor og produkter til hjemmetrening er heller ikke spesielt overraskende.

Kjøp av bygg- og hage produkter på nettet økte også under 2020. Sannsynligvis en effekt av at vi brukte mer tid hjemme på grunn av begrensninger og hjemmekontor, og flere valgte derfor å bruke mer tid på byggeprosjekter og gjøre det hyggelig hjemme.

Endret kundeadferd ved nettkjøp

E-handelen blir sterkere hvert år, og under korona pandemien har det vært tryggere å handle på nettet enn i fysiske butikker. Corona-pandemiens innvirkning på netthandel i 2020 var enorm med rekordhøye tall hvor totale kjøp utgjorde 84,8 milliarder kroner. En økning som ikke var forventet før om noen år.

Å handle online er ikke bare smidig og enkelt, det er ofte også billigere fordi det er flere tilbud, salg og rabattkoder tilgjengelig. Innen kategorien klær har butikker som NAKD og Boozt hatt stor vekst, men også mange mindre kjente merker har fått et kraftig oppsving det siste året.

Kundene har raskt lært seg hvordan de kan maksimere kjøp på nettet og rabattsider som Dagbladet Rabattkoder har merket en økt pågang under pandemien. På rabattsider kan du se og sammenligne aktive rabattkoder fra hundrevis av butikker og dermed spare ekstra penger på kjøpet ditt.

Det er også lettere og mindre tidkrevende å sammenligne priser på nettet, noe som har bidratt til at folk er mer prisbevisste i dag enn for noen år siden. Selv om det alltid vil være folk som vil handle i fysiske butikker, er det mest sannsynlig at økningen i netthandel er kommet for å bli.

Bilder

Om Speqta

Speqta
Regeringsgatan 29 - 5th floor
111 53 Stockholm, Sverige

Speqta Affilijet driver sammenligningstjenester innen områdene forbrukslån, kredittkort, rabattkoder, strøm og refinansiering.

Vårt mål er å gjøre det lettere for forbrukerne å ta smarte økonomiske valg samt å forenkle besluttningsprosessen. Speqta Affilijet samarbeider med flere store mediehus i Norge, Sverige og Finland.