Norsk FysioterapeutforbundNorsk Fysioterapeutforbund

Fysioterapeuter kan bidra til å kartlegge flyktningers helsesituasjon

Legeforeningen har bedt myndighetene sørge for at kommunene står bedre rustet til å ta imot ukrainske flyktninger. Fysioterapeuter kan hjelpe legene med lovpålagt og nødvendig kartlegging.
Fysioterapeuter kan hjelpe legene med lovpålagt og nødvendig kartlegging, sier Peer Olav Moberg Peersen i Norsk Fysioterapeutforbund.

-       Fysioterapeuter har kompetanse til å bidra. I tillegg har norske kommuner – gjennom avtaleverket – mulighet til å omdisponere inntil 20 prosent av fysioterapeuter med driftsavtaler midlertidig ved behov.  Vi har også medlemmer som driver helprivat samt alle som er ansatt i kommunene som kan bidra, sier leder i Næringspolitisk råd i Norsk Fysioterapeutforbund, Per Olav Moberg Peersen.

Han presiserer at Norsk Fysioterapeutforbund blant annet har fysioterapeuter med spesialkompetanse innen barnefysioterapi, kvinnehelse, traumebehandling, samt fysioterapeuter som er spesialister innen psykomotorisk fysioterapi.

-       Fysioterapeuter generelt er vant til å jobbe på tvers av alle helsetjenester, samt samarbeide med andre helseprofesjoner, sier Peersen.

Psykomotorisk fysioterapeut Line Giusti jobbet tidligere ved Senter for migrasjonshelse i Bergen. Der bidro fysioterapeutene med helsekartlegging av asylsøkere.  har tidligere Det skjedde i forbindelse med flyktningkrisen i 2015.

-       Helsedirektoratet har en tydelig og klar veileder om hvilke rettigheter asylsøkere og flyktninger har når de kommer til Norge. Det er et skjema som helsetjenestene bruker for å dekke det vi er pålagt å gjøre. Innholdet i skjemaet er av en slik karakter at de fleste fysioterapeuter klarer å gjennomføre en kartlegging, sier Giusti.

Norsk Fysioterapeutforbund har gitt Helse- og omsorgsdepartementet beskjed om at fysioterapeuter kan bidra til å gjennomføre kartleggingssamtaler med asylsøkere.

-       Jeg vil tro behovet er stort og akutt. Flyktninger fra Ukraina kommer allerede til Norge. De har krav på – og behov for – kartlegging av helse raskt. Flere av dem vil trolig også ha behov for helsetjenester raskt, sier Peersen.

Norsk Fysioterapeutforbund organiserer 10.000 fysioterapeuter og er landets største profesjonsorganisasjon for fysioterapeuter.