Full seier til Fagforbundet i Stendi-saken

- Jeg vil gratulere Fagforbundet og de 22 omsorgsarbeiderne som gikk til sak for å bli anerkjent som arbeidstakere i Stendi. De har i dag vunnet en full seier i lagmannsretten, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Borgarting Lagmannsrett avsa i dag dom i saken der 22 omsorgsarbeidere hadde gått til sak mot Stendi – tidligere Aleris – med krav om å bli anerkjent som arbeidstakere. Saksøkerne mente de skulle hatt stilling som fast ansatte i selskapet, og ikke som innleide konsulenter. Fagforbundet har støttet dem i søksmålet. Tingretten kom i 2019 til at 13 av de da 24 saksøkerne fikk delvis medhold, mens 11 ikke fikk det. 22 av de 24 valgte å anke dommen, og vant i dag altså fram.

- Dette er aller mest en viktig seier for saksøkerne, som har stått i en hard kamp for å få sine rettigheter anerkjent. Men det er også en veldig viktig seier for Fagforbundet og for hele norsk fagbevegelse. Retten til trygge ansettelsesforhold, overtidsbetaling, feriepenger og pensjon er viktig for alle norske arbeidstakere, slår Peggy Hessen Følsvik fast.