Full seier til Delta om arbeidstid i Arbeidsretten

Delta har vunnet rettssaken om kontoransattes arbeidstid i sammenslåtte kommuner. Kommunene kan ikke øke arbeidstiden til de kontoransatte ved kommunesammenslåing.
Foto: Nadia Frantsen

Det er konklusjonen i en helt fersk dom fra Arbeidsretten.

– Dette er en viktig prinsipiell seier. Dommen er klar på at KS og kommunene ikke har adgang til å fastsette dårligere arbeidsvilkår i kommuner og fylkeskommuner som slås sammen. Delta er svært fornøyd med den enstemmige dommen som slår fast at kommunesammenslåing ikke endrer tariffestede rettigheter, sier leder i Delta, Lizzie Ruud Thorkildsen.

Enstemmig dom

Kommunenes Sentralforbund (KS) har pålagt alle nye kommuner og fylkeskommuner å innføre 37,5 timers arbeidstid med tillegg av spisepause for alle kontoransatte, uavhengig av den arbeidstiden de hadde med seg inn i den nye kommunen/fylkeskommunen. Delta mente det stred mot hovedtariffavtalen og tok derfor ut søksmål mot KS og tre av kommunene som hadde økt arbeidstiden. For fire uker siden møtte Delta KS og arbeidsgiverne i Arbeidsretten.

Mandag falt enstemmig dom fra Arbeidsretten som slår fast at

• Ensidig økning av ordinær arbeidstid for ansatte i kontoradministrasjonen ved sammenslåing av kommuner og fylkeskommuner er tariffstridig.
  • KS pålegges med alle tilgjengelige midler å sørge for at tariffstridige endringer av ordinær arbeidstid reverseres.

Reversering og etterbetaling

De tre kommunene som nå har fått prøvd arbeidstiden i Arbeidsretten, er Ålesund, Heim og Orkland. De besto tidligere av til sammen 11 kommuner. I de gamle kommunene hadde noen betalt spisepause eller delvis betalt spisepause for de kontoransatte, andre ikke.

For disse kommunene pålegger dommen at økt arbeidstid etter sammenslåing reverseres og at de berørte ansatte får etterbetaling.

– Dommen vil gjelde generelt for alle sammenslåtte kommuner og fylkeskommuner. Tilsvarende reverseringer og oppgjør vil komme i andre kommuner og fylkeskommuner som har brutt tariffavtalen, sier Deltas advokat Vegard Veggeland.

Forbundsleder Lizzie Ruud Thorkildsen, tlf 996 27 248, e-post lizzie.thorkildsen@delta.no

Advokat Vegard Veggeland i Delta, tlf 957 67 122, e-post: vegard.veggeland@delta.no

Kommunikasjonsrådgiver Gunhild Lervåg, tlf 992 33 168, e-post: gunhild.lervag@delta.no

Foto: Nadia Frantsen

02125https://www.delta.no/

Delta organiserer mer enn 89.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Delta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.