Rimfrost AS

Full seier for Rimfrost mot Aker

Amerikanske patentmyndigheter har slått fast at krill-patenter tilhørende Aker Biomarin er ugyldige.

Kjennelsen i det amerikanske Patent Trial and Appeal Board (PTAB) kommer etter behandlingen av en klage fra Rimfrost AS, et norsk bioteknologiselskap som produserer krillolje.

- Dette er en gledelig nyhet. Ingen rettslige prosesser i USA har gått Akers vei knyttet til patenter, og det betyr at den usikkerheten Aker Biomarine har forsøkt å skape omkring Rimfrost produkter og leveranseevne nå er ettertrykkelig tilbakevist, sier hovedeier Stig Remøy i Rimfrost AS.

Dersom Aker Biomarine ikke ber om fornyet høring eller anke, vil kjennelsen bli rettskraftig og godkjennelsen av patentene vil bli trukket tilbake.

Formidabel vekst

Rimfrost, som har hovedkontor i Fosnavåg på Sunnmøre, er en av verdens største produsenter av krillprodukter, og det amerikanske markedet er et av de viktigste for selskapet.

- Fra 2017 har vi opplevd en formidabel vekst i salget av våre krillprodukter. Kvaliteten på produktene er spesielt høy, og vi er leveransedyktig selv i et marked med sterkt stigende etterspørsel. For oss har det vært viktig å få satt et punktum for sakene i USA, hvor vi hele tiden har vært sikre på at utfallet ville bli det som nå er PTABs konklusjon, sier Remøy.

Nye skip

I tillegg til dagens produksjon av krillolje og andre produkter, er Rimfrost kommet langt i å prosjektere og kontrahere nye skip for krillfangst. Selskapet har en konsesjon for krillfiske i Antarktis, og er nå i sluttforhandlinger for å kontrahere et nyskapende krillfartøy. I tillegg søker selskapet i disse dager om ytterligere en konsesjon.

– Det vil være stor etterspørsel av krillprodukter globalt til forbrukere. I tillegg har krill også et stort potensial i oppdrettsnæringen. Produkter produsert med Rimfrosts teknologi gjør at oppdrettslaksen vokser raskere og får bedre helse. Den teknologien vi besitter og de skipene vi planlegger vil revolusjonere hele kjeden fra krillfangst, via produksjon til ferdige produkter, sier Remøy.

Flere patenter

De to Aker-patentene som amerikanske myndigheter nå har underkjent, ble brukt av Aker mot Rimfrost i et søksmål som ble fremsatt for retten i Delaware og i U. S. International Trade Commission (ITC). Akers ITC-søksmål inneholdt også flere andre patenter for krillproduksjon og -produkter som Rimfrost hele tiden har hevdet var ugyldige og som Aker hadde tilegnet seg på feilaktig grunnlag.

Aker valgte å trekke søksmålet i ITC, og saken der ble avsluttet til Rimfrosts tilfredshet i mai 2017.

Selv er Remøy lettet over at også saken i PTAB er blitt brakt til en avslutning, og i Rimfrosts favør.

- Vi har tidvis følt oss som en David mot Goliat. Det har kostet tid, krefter og penger som vi gjerne skulle brukt til andre ting. Da er det godt å se at en David også kan vinne frem i våre dager, sier Remøy.

Stig Remøy, hovedeier i Rimfrost AS, stig.remoy@olympic.no, mobil 916 19 124

Hovedeier Stig Remøy i Rimfrost AS.

Om Rimfrost AS

Rimfrost AS

Følg pressemeldinger fra Rimfrost AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rimfrost AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Rimfrost AS